بازار کار کشور، مردسالار است

یک کارشناس حوزه کار با تاکید بر وجود مشکلات عدیده بازار کار کشور در ارتباط با جامعه زنان، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که بازار کار ایران مردسالار است و این یکی از جنبه های اشتباه و سنتی است که در بازار کار کشور وجود دارد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار داشت: کارفرمایان در ایران به صورت سنتی مردها را برای کار بر زنان ترجیح می‌دهند و تصور این است که مردان از توانایی کار بیشتری برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه از گذشته جامعه سنتی ایران، زنان را بیشتر خانه دار تلقی می‌کردند و کمتر در انتظار ورود آنها به بازار کار کشور بوده‌اند، افزود: البته در گذشته بانوان نیز این اعتماد به نفس کافی را نداشتند و تصور این بود که نان‌آور و سرپرست خانه حتما باید یک مرد باشد.

این فعال بازار کار اضافه کرد: جامعه ایران بدون اینکه رویکردها و سیاست‌ها تغییر یابد، در طول زمان پوست‌اندازی و تغییر را در این زمینه تجربه کرده است و از جامعه سنتی به یک جامعه مدرن وارد شده است.

این کارشناس حوزه کار بیان کرد: باید نگاه مدیران، قوانین و شرایط کشور به لحاظ ایجاد تمهیدات برای زنان تغییر یافته و زمینه فراهم باشد که متاسفانه این نگاه اشتباه باعث شده است که یک مانع جدی در مسیر زنان برای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و اشتغال در کشور شکل گیرد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از زنان تحصیلکرده و سرپرست خانوار هستند و این دسته از زنان در جامعه از استقلال مالی برخوردار هستند، گفت: بخش قابل توجهی از زنان جامعه، دیگر در انتظار دریافتی از طرف پدر یا همسر نیستند و از استقلال و درآمد مالی کافی برخوردارند.

ضرورت تغییر رویکرد مرکز آمار در خصوص جمعیت فعال زنان

این فعال حوزه بازار کار افزود: تمام موارد مذکور باعث شده است که نسبت به گذشته زنان بیشتر در زمره کارجویان قرار گیرند و البته در این زمینه مرکز آمار نیز باید با تغییر رویه، جمعیت زنان فعال را بدرستی استخراج کند کما اینکه یکی از علت‌های حال حاضر آمار و نرخ بیکاری زنان، ناشی از این است که جمعیت فعال آنها درست محاسبه نمی شود.

وی با تاکبد بر اینکه باید تغییر رویکردها در حوزه زنان در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌ها شکل بگیرد و زنان را همراه و همپای مردان صاحب مهارت و توانایی بدانیم و همینطور آنها را در زمره کارجویان تلقی کنیم، گفت: زنان امروزه دارای تحصیلات و توانمندی کافی هستند و می‌توانند در حوزه بازار کار کشور نقش آفرین باشند و اگر از توانایی‌های آنان در راستای اشتغال در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم، حتما نرخ بیکاری این بخش از جمعیت کشور واقعی شده و البته دولت هم باید سیاست‌ها و زمینه‌سازی لازم را برای ورود زنان با بازار کار کشور فراهم کند.

کد خبر: 22362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =