مهارت‌آموزی بدون اشتغالزایی؛ سرمایه‌گذاری بی‌نتیجه

یک کارشناس حوزه بازار کار در ارتباط با زمینه‌سازی اشتغال برای افراد دارای مهارت در جامعه گفت: اگر بدنبال آموختن مهارت و طی کردن دوره‌های آموزشی توسط افراد، زمینه‌سازی ایجاد اشتغال برای فعالیت افراد در جامعه توسط دولت‌ها صورت نگیرد در واقع یک سرمایه‌گذاری بدون نتیجه انجام شده است.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در واقع نبودن شرایط اشتغال در جامعه برای افراد دارای مهارت، یکی از اساسی‌ترین مشکلات در حوزه اشتغال و مهارت‌آموزی است.

وی  افزود: جوانان با مراجعه به نهادهای ارائه کننده مهارت، مانند سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای، آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند، اما در زمان نیاز، شغل مورد نظر را پیدا نمی‌کنند و این مسئله دارای تبعات مختلف اجتماعی و اقتصادی است.  ادامه این روند باعث کند شدن رشد اقتصادی و خارج شدن کشور از مسیر توسعه نیز می‌شود.

این فعال حوزه کارگری ادامه داد: با نگاه به اینکه رشد اقتصادی و پایه اقتصاد کشور در دهه‌های گذشته به موضوع نفت گره خورده و در بخش‌های مختلف اقتصادی دیگر، سرمایه‌گذاری‌های لازم در راستای جذب نیروی کار ماهر به بازار کار صورت نگرفته است، این افراد و در مجموع حوزه کار و اشتغال در کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر خواهان این موضوع باشیم که از وابستگی به نفت در کشور کاسته شود و اقتصادی پویاتر را در دهه‌های بعد داشته باشیم، دولت آینده باید در زمینه جذب دانش‌آموختگان دانشگاهی و افراد دارای مهارت به بازار کار و اشتغال، سیاست‌گذاری‌های درست و کارآمدی داشته باشد و شرایط اشتغال افراد ماهر در جامعه بر اساس خروجی آماری این افراد و نوع تحصیلات و دانش مهارتی آنان فراهم شود.

چمنی تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت که حاصل زمینه‌سازی در جذب نیروی کار تحصیل‌کرده و افراد ماهر در بازار کار و اشتغال، خروجی اشتغال پایدار و زمینه رشد و توسعه اقتصادی در کشور خواهد شد.

کد خبر: 23079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =