آخرین وضعیت اشتغال با طرح‌های کارورزی

بدون تردید اساسی‌ترین دغدغه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، یافتن شغل متناسب با تحصیلات، جذب در بازار کار و کسب درآمد است. بازار کار برای جذب در هر حوزه‌ای شرایط خاصی را از طرف کارفرمایان بخش‌های خصوصی و دولتی نیاز دارد که از آن جمله، کارایی و کارآمدی مناسب فارغ‌التحصیلان و دارا بودن مهارت‌های مرتبط شغلی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، داشتن مهارت لازم شغلی بدون تردید همه آن چیزی نیست که توسط دانشگاه‌ها ارائه و بوسیله دانشجویان کسب می‌شود، بلکه مسیر کسب مهارت، مستلزم آموزش‌های عملی و تجربیات مختلف در حوزه عملی - آموزشی است.

به علت ارتباط ناکافی دانشگاه و صنعت و عدم توجه و برنامه‌ریزی در مسیر اشتباه در حوزه آموزش عملی حین تحصیل و البته فرهنگ غلط در راستای توجه خارج از قاعده به تحصیل، بدون آموزش‌های عملی و عدم وجود ساز و کار کارآمد در ارتباط بین دانشگاه و صنعت، دانش‌آموختگانی تحویل بازار کار می‌شوند که از دانش فنی و عملی کافی برخوردار نبوده و شرایط لازم کارفرمایان برای جذب در بازار کار را ندارند.

کارورزی؛ راهکار تربیت نیروی کار ماهر و ورود به بازار کار

یکی از راهکارهای عملیاتی در حوزه کارآمدسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی در راستای جذب در بازار کار، تدوین و اجرای طرح کارورزی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده است  و پیش‌بینی‌ها در آغاز اجرای آن در قالب این هدف بود که طرح کارورزی بتواند شکاف بین آموخته‌های دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار را کاهش داده و راهکاری برای دستیابی به سیر کاهنده آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.

در واقع این طرح، شرایط و زمینه‌ای برای آشنایی فارغ‌التحصیلان با محیط کار فراهم می‌آورد و نه تنها باعث افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال در آینده می‌شود بلکه به کارورزان، قدرت انتخاب بیشتری در انجام وظایف ارائه شده می‌دهد تا بتوانند بهتر به علاقمندی‌ها و گرایش‌های خود در زمینه‌های مختلف پی برده و نقاط ضعف و قوت کار خود را ارزیابی کنند.

بر اساس اهداف طراحی شده برای طرح کارورزی پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل انجام طرح، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می‌شود.

گفتنی است طرح کارورزی دانشجویان در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است و در واقع این طرح دانش‌آموختگان دانشگاهی با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش‌آموخته و از طریق تکمیل مهارت‌ها، جذب و به کارگیری آنها در بخش‌های تعاونی و خصوصی تدوین و به تصویب رسید.

گفتنی است که طرح کارورزی با مطرح شدن در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و دستورالعمل‌های اجرای آن در سال ۹۶ و اصلاحی آن در سال ۹۸ جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.

کاهش هزینه اشتغال با اجرای طرح کارورزی

محمد شریعمتداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دی ماه سال گذشته در نشست با کانون و صنف مراکز آموزشگاه‌های آزاد و مدارس غیر دولتی در ارتباط با اهمیت اجرای طرح کارورزی گفت: نهادهای مرتبط با اجرای طرح کارورزی و سازمان‌های مرتبط با بازار کار و سازمان تامین اجتماعی باید توجه ویژه‌ای به این طرح داشته باشند و مشکلات صنف آموزشگاه‌های آزاد و کانون‌ها در خصوص مشوق‌ها و معافیت‌های بیمه‌ای و کارورزی به صورت اختصاصی بررسی شود.

شریعتمداری با بیان اینکه با اجرای طرح کارورزی موجبات کاهش هزینه اشتغال در کشور فراهم می‌شود اظهار کرد: کارورزی، مشوق‌های بیمه‌ای و یارانه دستمزد مهمترین ابزارهای کاهش هزینه‌های اشتغال در کشور بشمار می‌روند و توجه ویژه به این موارد و حمایت و توجه به مهارت‌آموزی دانشجویان از ملزومات این مهم است.

کارورزی؛ نیازمند توجه و تمرکز

محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران، پیش از این در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص کیفیت اجرای طرح کارورزی اظهار کرد: در یک دهه اخیر طرح‌هایی مانند استاد شاگردی و کارورزی توسط دولت در زمینه آموزش‌های مهارتی اجرا شد که عدم توجه و تطابق لازم این طرح‌ها با چارچوب قانون کار و دخالت ندادن نظر تشکلات کارگری در این خصوص، خروجی پیش‌بینی شده را به میزان کافی از این طرح‌ها شاهد نبودیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های علمی کاربردی در راستای توجه به امر مهارت‌آموزی و اولویت بخصی به امر مهارت شروع به فعالیت کردند و طرح‌هایی در حوزه کارورزی و مهارت‌آموزی دانشجویان همزمان با کار در حوزه فعالیت این دانشگاه‌ها تعریف شد که متاسفانه این مراکز از اصل موضوع در حال حاضر فاصله گرفته است و عملاً به سمت مدرک‌گرایی حرکت کردند.

جدیدترین آمار اجرای طرح کارورزی

بر اساس آخرین داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سیاست‌های فعال بازار کار طی چهار سال گذشته در مجموع ۲۷۹ هزار و ۸۸۲ فرصت شغلی ایجاد شده است که بخشی از خروجی اجرای برنامه مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی است.

شایان ذکر است که مطابق اطلاعات مندرج در سامانه ملی کارورزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ درخواست تعداد نزدیک به ۱۴۵ هزار فارغ‌التحصیل داوطلب به ثبت رسیده است و تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۲ بنگاه تولیدی و خدماتی در قالب این طرح از امکان معافیت‌های بیمه‌ای مشخص شده استفاده کرده‌اند.

شایان ذکر است که در راستای طرح کارورزی وزارت کار، تا اواسط مرداد ۱۴۰۰ در حدود ۵۵ هزار قرارداد به ثبت رسیده است.

همچنین بر اساس آمار موجود در پایگاه اطلاع‌رسانی کارورزی، استان‌های فارس، لرستان و اردبیل بیشترین قراردادهای منعقده در حوزه کارورزی را ثبت کرده‌اند و همچنین، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان به ترتیب بالاترین آمار داوطلبان واجد شرایط طرح کارورزی را به خودا ختصاص داده‌اند.

مهمترین مزیت پیش‌بینی شده برای کارآفرینان و کارفرمایان در طرح این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار خواهند شد که مطابق آمار عملکرد طرح کارورزی ۲۰ هزار و ۱۹۷ بنگاه در طرح ثبت نام کرده و ۱۰ هزار و ۲۴۷ نفر مشمول معافیت بیمه‌ای قرار گرفتند.

از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح، داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و سن کمتر از ۳۵ سال در زمان ثبت نام است و همچنین، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد الزامی است.

کد خبر: 24523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =