تحقیق و تفحص از پرداخت حقوق‌های نامتعارف

نمایندگان مجلس با گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از پرداخت حقوق های نامتعارف در دستگاه های اجرایی موافقت کردند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از پرداخت حقوق‌های نامتعارف در دستگاه های اجرایی در اجرای ماده «۲۱۲» آئین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفت و تحقیق و تفحص با ۲۱۱ رای به تصویب رسید.

پیش از رای گیری «محمدرضا میرتاج الدینی»   نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در سخنانی گفت: در اجرای ماده (۲۱۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدا طلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع ئر  ‌کمیسیون با حضور ۱۷ نفر حاضرین از نمایندگان عضو، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص به تصویب رسید.

وی ادامه داد: اردیبهشت ماه سال ۹۵ بود که موضوع حقوق های نجومی با انتشار حقوق برخی مدیران دولتی در فضای مجازی داغ شد و افکار عمومی را متوجه خود کرد به گونه ای که رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) در دیدار رییس جمهور یو اعضای هیات دولت در تاریخ سوم شهریورماه ۹۵ فرمودند: در این قضیه مردم اعتمادشان ضربه خورده، ببینید مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند اینها را هضم نمی کنند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: متاسفانه علیرغم تاکیدات معظم له، دیوان محاسبات و دولت هیچگونه پرونده ای در دستگاه قضایی برای متخلفان تشکیل ندادند تا جایی که دوباره مقام معظم رهبری در تاریخ ۷ آذرماه ۹۵ فرمودند: ناتمام ماندن کارها، سؤال و اشکال ایجاد می‌کند و اکنون این وضعیت در بعضی از بخشهای مختلف کشور دیده می‌شود که از جمله این مسائل، موضوع حقوق های نجومی است و این موضوع از مسائل مهمی است که نتیجه رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند.

وی ادامه داد: با این حال هنوز از سامانه بی سروسامان ثبت حقوق و مزایا که دولت مکلف بود طی سال اول قانون برنامه ششم توسعه نسبت به راه اندازی آن اقدام کند خبری نیست و همین موضوع باعث شده تا امکان دسترسی به اطلاعات برای نهادهای نظارتی و مردم فراهم نباشد. بر همین اساس ما نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از پرداخت و دریافت حقوق های نامتعارف و نجومی هستیم.

وی درباره محور اصلی تحقیق و تفحص گفت: چرا در دولت و شرکتهای وابسته هنوز پرداختها و دریافتهای نامتعارف و نجومی وجود دارد؟

نماینده مردم تبریز درباره محورهای فرعی تحقیق و تفحص اظهار داشت: علت بی توجهی و غفلت دولت به ضرورت قانونی ایجاد سامانه حقوق و مزایا چیست؟ علت بروز پدیده تجمل گرایی و اشرافیگری و عدم برخورد قاطع با این پدیده زشت چیست؟ دلیل استنکاف دولت از اجرای قانون و دلیل عدم معرفی دریافت کنندگان و پرداخت کنندگان حقوق های نامتعارف به مراجع قضایی چه می باشد؟

میرتاج الدینی اضافه کرد: علت عدم تعیین و مشخص نمودن سقف حقوق برای مدیران دولت و شرکتهای وابسته و نهادهای عمومی چیست؟ دلایل و مستندات پرداخت و تعیین مشخصات دریافت کنندگان حقوق های نامتعارف چه می باشد؟ همچنین آخرین وضعیت دریافت کنندگان در مناصب دولتی و وابسته به دولت، شرکتها و نهادهای عمومی باید تعیین شود و میزان وجوه اعاده شده به خزانه و مبالغی که باید برگردد و خلاءهای قانونی موجود در حقوق این موضوع نیز باید روشن شود.

کد خبر: 24741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =