افسردگی، عامل اصلی خودکشی‌

دکترای روانشناسی بالینی و استاد دانشگاه درخصوص علل و اثرات افسردگی و تحلیل این متغیر در بروز خودکشی گفت: علل و اثرات این بیماری متعدد هستند، افراد دارای اختلال افسردگی همگی یک نوع علایم را تجربه نمی کنند، شدت و مدت زمان این علایم با توجه به نوع بیماری و یا خود شخص متغیر است.

شهرام مامی در گفت‌وگو با «آتیه‌آنلاین» اظهار کرد: از این علایم می‌توان به احساس پوچی، بدبینی، احساس گناه داشتن، نا امیدی، بی‌ارزشی و درماندگی، تحریک‌پذیری (زودرنجی)، فقدان علاقه در فعالیت‌ها، کاهش انرژی، خواب زیاد در صبح، سردرد و کمردردهای بدون هیچ توجیه پزشکی، گریه های دوره‌ای، بی توجهی به ظاهر، افکار خودکشی و یا تلاش برای خودکشی اشاره کرد.

این متخصص مشاور ادامه داد: افسردگی مانند سایر بیماری های روانشناختی یک علت واحد ندارد و حاصل تعامل عوامل مختلف زیست شناختی، فرهنگی اجتماعی (نظیر شکست عاطفی، فقر، بیکاری، خیانت همسر، مرگ عزیزان، زندگی در خانواده پرتنش و...) است که به تبع آن سطح ارتباط و حمایت اجتماعی در درون خانواده کمرنگ می شود.

وی هویت فردی و عدم کسب مهارت در افراد را از دیگر علل بروز افسردگی خواند و گفت: افراد در مواجهه با بحران ها سبک های مهارت مقابله ای مطلوب را نداشته و به همین سبب  بیماری افسردگی بر جنبه های جسمی( افزایش یا کاهش وزن، بیماری قلبی، التهاب، مشکلات جنسی، مشکلات خواب، مشکلات گوارشی، بیماری پوستی و....) وجنبه رفتاری (ناآرامی، بی حالتی چهره، تغییرات اندک در سطح فعالیت، مشکلات حل مساله و..... ) تاثیر می گذارد.

این دکترای روانشناس بالینی در بیان آمار میانگین روزانه مراجعه کننده با اختلال ‌افسردگی به مطب گفت: با توجه به اینکه مرکز درمانی ما از نوع مراکز روانشناختی ست، عمده مراجعان دارای مشکلات روانشناختی هستند و شاید بتوان گفت که بیش از 40 درصد آنها را افراد افسرده و اضطرابی تشکیل می دهند.

این مشاور با تصریح بر اینکه خودکشی سومین علت عمده مرگ و میر در میان جوانان و نوجوانان است، تاکید کرد: خودکشی اغلب محصول افسردگی  است و به طور متوسط اغلب خودکشی ها در گروه سنی 25-15 سال اتفاق می افتد.

مامی اظهار کرد: طبق آمار مستند سالانه حدود یک میلیون نفر دست به خودکشی می زنند، خودکشی مساله‌ای است که بیشتر در افراد ناامید اتفاق می‌افتد که به صورت عدم توانایی شخص در مقابله با تجارب منفی زندگی و یاس در افراد افسرده است و این افسردگی بخش زیادی از زندگی را مختل می‌کند این عوامل منفی باعث می‌شود فرد انگیزه لازم را برای پایان بخشیدن به زندگی خویش داشته باشد، باتوجه به اینکه یکی از ایجاد کننده افکار خودکشی و مشکلات روانشناختی از نوع افسردگی است تقریبا 30تا40 درصد مراجعان این مرکز دارای افکار خودکشی هستند.

این دکترای روانشناس و استاد دانشگاه در بیان موانع پیش‌روی ارایه و یا دریافت خدمات مشاوره روانی گفت: چالش‌های زیادی وجود دارند که عدم توجه و آشنایی با ساختار روان به نسبت مساله جسمی، همچنین مسایل فرهنگی- اجتماعی و کمبود آگاهی از حرفه روانشناسی و نیز مسایل اقتصادی و تعرفه‌های بالای این خدمات بخشی از موانع موجود هستند و در مجموع با استفاده از روش‌های درمانی حمایتی، استفاده از روش‌های مصاحبه انگیزشی و آموزش مهارت‌های زندگی می‌توان به این افراد کمک کرد.

کد خبر: 24842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =