افزایش تورم شاخص قیمت تولیدکننده خدمات

بر اساس تازه ترین اعلام مرکز آمار ایران، شاخص‌های تورمی بخش‌های تولید کننده و ارائه دهنده خدمات کشور در قالب تورم‌های فصلی، نقطه به نقطه و سالانه افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شاخص‌های قیمت به شاخص قیمت مصرف‌کننده، شاخص قیمت تولید کننده و سایر شاخص‌های قیمت تفکیک می‌شوند.  

بر اساس شاخص قیمت تولید کننده خدمات، نرخ تورم تولیدکنندگان به مفهوم تغییر در قیمت سبد معینی از کالاها و خدمات تولید شده در داخل کشور اندازه‌گیری می‌شود و بر این اساس شاخص مورد نظر تأثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستمداران خواهد داشت.

بر مبنای نظرات کارشناسان حوزه اقتصاد، هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند و به عبارت دیگر، این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبداء تولید را در نظر می‌گیرد و به صورت یک شاخص وزنی از قیمت عمده‌فروشی کالاها یا قیمت‌های تولیدکننده محاسبه می‌شود و به همین دلیل، برخی آن را شاخصی می‌دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده‌فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می‌کند.

این شاخص در واقع، نشان‌دهنده نرخ تورم در قیمت‌ها است، با این تفاوت که سبد این شاخص تنها مربوط به هزینه‌های تولید توسط کارخانجات است و در حقیقت این شاخص به میزان سنجیده شده قیمت متوسط سبد ثابتی از هزینه‌های تولیدکننده درروند تولید، در مقایسه با دوره مشابه گذشته اطلاق می‌شود. گفتنی است که هرچقدر ‌درصد این شاخص نسبت به دوره گذشته در دوره قبل افزایش یابد، موجب افزایش تورم و در نتیجه افت ارزش سهام شرکت‌های صنعتی و ارزش ارز آن کشور در مقابل دیگر کشورها خواهد شد.

بیشترین تورم فصلی در حوزه بیمه و خدمات آب

بر مبنای تازه‌ترین شاخص‌های تورمی اعلام شده در مرکز آمار ایران، کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش‌های "آمــوزش" (١.٩ درصد) و "فعالیت‌های املاک و مستغلات" با تورم (٣.٨ درصدی) و بیشترین تورم فصلی نیز به ترتیب مربوط به " فعالیت‌های بیمه" (٢٥.٨ درصد) و "آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه" با (٢٠.٠ درصدی) است.

همچنین، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات کشور نسبت به فصل قبل در قالب (تورم فصلی) در فصل بهار ١٤٠٠ به ١١,٢ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (٧.٣ درصد) ٣.٩ واحد درصد افـزایش دارد.

افزایش ۶.۱ درصدی تورم نقطه به نقطه خدمات

همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل بهار ١٤٠٠ به ٤٨,٧ درصد رسید که در مقایسه با فصل مشابه در سال قبل (٤٢.٦ درصد) ٦.١ واحـــد درصد افزایش داشته و به عبارتی، میــانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠٠  نسبت به فصل بهار سال گذشته،   ٤٨.٧ درصد افزایش دارد.

در بخش‌های خدمات نیز کمترین نرخ تورم نقطه‌ای مربوط به بخش "آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه" با (٢٢ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به بخش "فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا " با (٨٤.٥ درصد) است.

ثبت تورم ۴۲ درصدی سالانه در بخش خدمات

بر اساس آمارهای تازه در حوزه تورم و قیمت‌های سالانه ارائه خدمات در کشور(منتشر شده توسط مرکز آمار ایران) تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ (تورم سالانه) به ٤٢ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه در فصل قبل (٣٧.٨درصد) ٤.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های خدمات در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش "آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیتهای تصفیه " (٦.٣ درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش "فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا  (٦٥.٩ درصد) است.

در جداول زیر، مقایسه تورم نقطه به نقطه و سالانه بخش‌های مختلف حوزه تولید و ارائه خدمات را در زمستان سال ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ مشاهده می کنید.

افزایش تورم شاخص قیمت تولیدکننده خدمات

شایان توجه است که شاخص قیمت تولیدکننده سالانه بخش خدمات در کشور بر مبنای جدول منتشر شده خروجی این حوزه توسط مرکز آمار ایران با روندی صودی از عدد ۴۴.۹ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۲۵۵.۱ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

در جدول زیر شاخص قیمت تولیدکننده سالانه بخش خدمات در کشور را در یک دهه گذشته مشاهده می‌کنید.

افزایش تورم شاخص قیمت تولیدکننده خدمات

کد خبر: 25281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =