بازار خودرو سامان می‌یابد

چندی است قیمت‌ها در بازار خودرو روندی صعودی به خود گرفته است اما یک کارشناس خودرو با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه داخلی سازی قطعات و غیره بر این باور است که به زودی این بازار به دلیل نزدیک شدن عدد عرضه و تقاضا، سامان می‌یابد.

رضا آریاراد  در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره عوامل اخلال در بازار خودرو و ایجاد نوسان قیمت، اظهار کرد: تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های اخیر به هم خورده است. افزایش تقاضا نسبت به عرضه باعث افزایش قیمت و نابسامانی در وضعیت بازار خودرو شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی بازار واسطه‌گری و دلالی شکل گرفت. وجود تحریم‌ها هم به این بی‌تعادلی‌ها دامن زد. شرکت‌های خودروسازی ایران به‌طور مستقیم از نیمه دوم سال ۹۷ تحریم شدند و این موضوع طبیعتاً اثراتی را در تولید و عرضه خودرو در داخل کشور به‌ جا گذاشت یعنی عرضه خودرو را متاثر کرد و محدودیت‌هایی به صورت موقت در تولید به وجود آمد.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: در این مدت اتفاقات مثبتی هم در صنعت خودروسازی شکل گرفته است. تشکیل ستاد توسعه و تامین ساخت داخل را داشتیم که در خودکفایی داخلی‌سازی مؤثر بود و منجر به افزایش میزان داخلی‌سازی شد.

آریاراد اعلام کرد: عمده قطعات و مواد اولیه‌ وارداتی به دست نیروهای خلاق و مبتکر در شرکت‌های خودروسازی، دانش‌بنیان و قطعه‌سازی داخلی‌سازی شد.

وی ادامه داد: در طول سه سال اخیر هر ساله بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تیراژ تولید داشتیم. در سال گذشته ۱۹ درصد افزایش تیراژ تولید به نسبت سال ۹۸ داشتیم که نشان می‌دهد در زمینه داخلی‌سازی در تحریم‌هایی که داشتیم موفق بودیم.

به گفته این کارشناس بازار خودرو، نیاز فعلی بازار برای رسیدن به وضعیت تعادل حدود یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است. در سال جاری خودروسازان داخلی برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو هدف‌گذاری کرده‌اند.

آریاراد گفت: شرایط عرضه و تقاضا در حال بهتر شدن است چرا که هدف تولید امسال بیش از یک‌ میلیون است که نشان می‌دهد در حال نزدیک شدن به میزان واقعی تقاضا هستیم.

کد خبر: 25506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =