پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی اشتغال‌زایی در انتظار ابلاغ

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به زنان سرپرست خانوار هنوز از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ نشده است اما امیدواریم که به زودی این ابلاغ صورت بگیرد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

فاطمه عباسی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: وام ۱۰۰ میلیون تومانی تنها مختص زنان سرپرست خانوار نیست و به سایر گروه‌های هدف سازمان بهزیستی از جمله معلولان، معتادان بهبود یافته و همچنین کارفرمایانی که زنان سرپرست خانوار را مشغول به کار کنند نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی افزود: سازمان بهزیستی با ۱۶ بانک عامل، تفاهم‌نامه دارد و در حال حاضر می‌توانیم افراد را برای دریافت وام (تا سقف ۵۰ میلیون تومان)، به این بانک‌ها معرفی کنیم تا از این تسهیلات بهره‌مند شوند. البته افرادی که می‌خواهند از وام بهره‌مند شوند باید مدارک لازم و معتبری را مبنی بر اینکه قصد دارند کسب و کار خاصی را راه‌اندازی کنند، باید به مددکار اجتماعی مربوطه تحویل دهند و پس از بررسی شرایط و وضعیت فرد، اقدامات لازم برای معرفی به بانک و ...، انجام می‌شود.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: برای هدایت دقیق تسهیلات پرداختی به حوزه اشتغال، افراد متقاضی باید حتما دارای گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای در یک زمینه خاص باشند و نوع کسب و کار آن‌ها به گونه‌ای باشد که توان پرداخت اقساط را نیز داشته باشند.  

عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار به همراه اعضاء خانواده آن‌ها تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، افزود:  این آمار  با احتساب تعداد اعضاء خانواده، بیش از ۵۸۰ هزار نفر می‌شوند.

وی  گفت: سالیانه حدود  ۷۵۰۰ نفر از این زنان، از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند می شوند که مبلغ آن، مبلغی در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه دریافت کننده تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای رونق کسب و کارشان چه اقداماتی را قبل و بعد از راه‌اندازی باید مد نظر قرار دهند، تشریح کرد: هر یک از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی با یک مددکار اجتماعی در ارتباط هستند که این مددکار از وضعیت و شرایط خانوادگی آن‌ها باخبر است. مدد کاران اجتماعی طی یک فرآیند، علاقمندی‌ها و توانمندی‌های خانواده را شناسایی و برنامه‌های توانمندسازی را بر محور آن  متمرکز می‌کنند.

عباسی افزود: بدیهی است که اخذ تسهیلات اشتغال پس از طی مراحل آماده‌سازی شغلی و اطمینان از موثر بودن تسهیلات در روند توانمندسازی خانواده صورت می‌پذیرد و پس از اخذ تسهیلات نیز پیگیری‌ها و همراهی‌های لازم برای ادامه کسب و کار بوجود آمده، صورت می‌گیرد.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی زنان سرپرست خانوار در بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال، عدم دسترسی به وثیقه و ضامن معتبر است، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا آن‌ها بتوانند بدون دغدغه، از تسهیلات بهره‌مند شوند. علیرغم اینکه این مشکل بارها و بارها با ذکر دلایل توجیهی مطرح شده، لیکن تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته و این مشکل همچنان به قوت خود باقی مانده است.

وی ادامه داد: شاید یکی از مهمترین اقدامات این است که شرط ضامن در اخذ تسهیلات تبدیل به سفته بشود و مدت زمان دریافت تسهیلات را نیز کوتاه شود همچنین باید شرایطی فراهم شود تا خیرین محترم وارد این حوزه شوند و با حمایت مالی از اشتغال زنان سرپرست خانوار، به کاهش بار مالی این حوزه، کمک کنند.

کد خبر: 25509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =