کاهش اشتغال‌زایی ناشی از تقلیل تسهیلات مشاغل خانگی

گزارش منتشره «عملکرد و دستاوردهای سه ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» نشان می‌دهد که به دلیل تقلیل تخصیص اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ میزان اشتغال ایجاد شده نیز کاهش یافته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در مقدمه فصل برنامه اشتغال حمایتی و خرد گزارش منتشره «عملکرد و دستاوردهای سه ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» آمده است: «براساس قانون مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات از محل منابع قرض الحســنه با هدف حمایت مالی از افراد و کسب و کارهای خانگی یکی دیگر از سیاست‌های اشتغال‌زایی کشور است. این برنامه هر ساله از طریق صدور مجوزها و حمایتهای مالی و قانونی تداوم یافته است. آمارها نشان می دهد که به دلیل کاهش ۷۵ درصدی سهم تسهیلات مشاغل خانگی طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ میزان اشتغال ایجاد شده نیز کاهش یافته است.»

در این گزارش جزییات طرح پیاده سازی الگوی توسعه مشاغل خانگی چنین تشریح شده است: براساس قانون مشاغل خانگی(مصوب ســال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی) ســاماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از سیاست‌های اشتغال‌زایی کشور می باشد. از این رو در سال ۱۳۹۶ طرح پیاده سازی الگوی توسعه مشاغل خانگی باهدف ایجاد وتثبیت اشتغال از طریق توسعه کسب و کارهای خانگی و محلی در بستر زنجیره ارزش و اتصال پایدار اجرا گردید.

این گزارش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را شامل سه مرحله شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار معرفی کرده است که با همکاری سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تسهیل‌گر در دست اجرا و پیاده‌ سازی است.

الگوی توسعه مشاغل خانگی در ۹ اســتان پایلوت(آذربایجان غربی، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام)پیاده‌سازی شد و نتایج اجرای این طرح ملی حاکی از آن است که طرح مدنظر در مرحله اول ۱۰۰ درصد، مرحله دوم ۱۰۰ درصد و مرحله سوم ۹۷ درصد پیشرفت داشته است.

کاهش اشتغال‌زایی ناشی از تقلیل تسهیلات مشاغل خانگی

کاهش اشتغال‌زایی ناشی از تقلیل تسهیلات مشاغل خانگی

کد خبر: 25563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =