همه عوامل و راه‌های پیشگیری از واریس

یک متخصص جراحی عمومی، افراد شاغلی را که بدون تحرک و به مدت طولانی مجبور به ایستادن هستند، مستعد ابتلا به واریس دانست و تاکید کرد این افراد برای پیشگیری از این بیماری باید جوراب واریس بپوشند.

دکتر فرامرز کریمیان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، اظهار کرد: افرادی که دارای مشاغلی هستند که به مدت طولانی و بدون تحرک می‌ایستند، مانند کارگرانی که در کارخانه بالای یک دستگاه ایستاده و با دست کار می‌کنند و نیز جراحان که ضمن جراحی ساعت‌ها در حالت ایستاده قرار دارند، مستعد ابتلا به واریس هستند و برای پیشگیری از این مشکل باید از جوراب‌های واریس استفاده کنند.

وی با بیان اینکه واریس بیماری‌ است که خون در سیاهرگ به جای آنکه به طور طبیعی به سمت قلب جریان پیدا کند، به حالت معکوس به سمت پایین پس زده می‌شود، افزود: در این حالت رگ مانند یک ستون مایع همیشه پر از خونی می‌شود که با سرعت بسیار کم و به زحمت حرکت می‌کند. درحالی که در سیاهرگ‌های طبیعی خون با سرعت کافی جریان داشته و در نتیجه باعث اتساع آن نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: باید دانست برخلاف تصور عموم، وزن افراد عاملی برای ابتلا به واریس نیست؛ اما در بین افرادی که مبتلا به واریس می‌شوند، کسی که چاق‌تر است، شدت واریس او نیز بیشتر است و همچنین با احتساب واریس‌های مویرگی، شیوع واریس در بین خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

کریمیان تصریح کرد: زیرا در جریان بارداری تغییرات هورمونی قابل ملاحظه‌ای به مدت چندین ماه پیش می‌آید که منجر به شل شدن دیواره تمام رگ و از جمله سیاهرگ‌های پا می‌شود. گشاد شدن سیاهرگ‌های پا در دوران بارداری منجر به بروز درجاتی از واریس سیاهرگی می‌شود که گاهی پس از پایان بارداری به وضعیت طبیعی پیش از بارداری باز نمی‌گردد.

وی با اشاره به سن شیوع ابتلا به واریس افزود: این بیماری معمولا از سنین حدود ۲۰ تا ۴۰ سالگی نمایان می‌شود که در آقایان سن فعال از نظر فیزیکی و در بانوان سن فعال از نظر بارداری محسوب می‌شود.

عضو کالج جراحان آمریکا اظهار کرد: واریس اگر درمان نشود پیشرفت کرده و رگ‌های واریسی افزایش می‌یابد و به تدریج پای بیمار زخم شده و فعالیت طبیعی وی مختل می‌شود. جوراب واریس در بیماران دچار واریس شدید نقشی در درمان ندارد؛ یعنی منجر به درمان واریس نمی‌شود. در این گروه از بیماران استفاده از جوراب واریس تنها می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری را کم کند؛ ولی جایگزین سایر درمان‌ها مانند استفاده از لیزر برای رگ‌های فرعی واریس و نیز جراحی برای رگ‌های اصلی نیست.

کد خبر: 25825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =