فاطمی امین: ۹ دغدغه مهم را در صنعت دنبال می‌کنیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ایسنا نوشت: بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برنامه وزیر پیشنهادی صمت را با تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که‌ کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد. وی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

۱- شرح استعلام:

از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه عالی دفاع ملی که مدرک های ایشان از این ناحیه اخذ شده است.

کارشناسی در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد

کارشناسی ارشد در رشته مهندسی سیستم های اقتصادی از دانشگاه علم و صنعت

مقطع دکتری در رشته مدیریت راهبردی مورد تائید قرار گرفته است

شرح تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

مهم ترین برنامه ها و راهبردها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون صنایع عبارتند از:

اصلاح ساختار تولید و تجارت

ارتقاء همکاری های بین بنگاهی

مدیریت زنجیره های تامین

اصلاح ساز وکارهای بازار و تنظیم بازار

برنامه های کوتاه مدت که شامل موارد سه گانه زیر است:

بهبود تنظیم بازار

افزایش صادرات

پشتیبانی و رفع موانع تولید در دو سطح عمومی و ویژه

پروژه های تحول:

در کنار راهبردها و برنامه های فوق الذکر ۳۶ پروژه تحول در قالب زیر نیز در نظر گرفته شده است که به طور مبسوط در برنامه ها آمده است اما به دلیل ضیق وقت فقط سرتیتر برنامه ها را اعلام می کنیم.

پروژه های زیرساختی توانمندسازی، پروژه های تحول و هماهنگی صنایع کشور، صنایع برق آبی، خودروسازی، لوازم خانگی، ماشین سازی و صنایع معدنی و پروژه های تکمیلی و آمایشی.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی: برنامه های ارائه شده فوق الذکر از لحاظ کارآمدی، تحول گرایی، مسئله محوری، چابک سازی، توازن بخشی و منطقه ای و توجه به پیشرفت شتابان مناسب است.

انتخاب برنامه های ایشان با برنامه های بالادستی:

تدوین برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۷ درصد از برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و ۳۷ درصد موارد همسو است یعنی ۷۴ درصد؛ نتایج حاصله نشان می دهد که ۲۶ درصد به احکام اشاره ای نشده است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه ای و هم راستایی با جهت گیری های رئیس جمهور:

صلاحیت ایشان مورد تائید می باشد.

نتیجه گیری:

در خصوص توانمندسازی ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن وتجارت رأی گیری به عمل آمد و صلاحیت ایشان با اکثریت مطلق آراء مورد تائید قرار گرفت.

موافقت کمیسیون اقتصادی با فاطمی امین

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه های وزیر پیشنهادی صمت با اسناد بالادستی منطبق است. وی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را به شرح زیر قرائت کرد:

مقدمه:

به استناد اصل (۱۳۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه فهرست وزرای پیشنهادی توسط  رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به منظور اخذ رای اعتماد از مجلس و با عنایت به اجرای ماده (۲۰۲) قانون آیین‌نامه داخلی، برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر و تطبیق آن با با اسناد بالادستی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ماموریتهای کمیسیون اقتصادی که براساس ماده (۴۸) قانون آیین نامه داخلی مجلس در حوزه امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی فعالیت می‌کند، این کمیسیون، نتیجه اقدامات و ارزیابی‌های خود را ذیل این گزارش در شش بخش زیر به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌نماید.

۱- شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

کمیسیون اقتصادی طی نامه شماره ۴۳۴۰۸ مورخ ۲۳/ ۰۵/ ۱۴۰۰ سوابق تحصیلی آقای سیدرضا فاطمی امین را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام نمود که این وزارت طی نامه شماره ۱۱۳۲۰۴/۷ مورخ ۲۵/ ۰۵/ ۱۴۰۰ مراتب فارغ‌التحصیلی وزیر پیشنهادی را در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی سیستم‌های اقتصادی اجتماعی از دانشگاه علم و صنعت ایران تایید نمود.

لازم به ذکر است از سوی وزیر پیشنهادی سابقه ایثارگری ارائه نشده است.

۲- تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در جلسه مورخ ۲۳/ ۰۵/ ۱۴۰۰ کمیسیون اقتصادی

-  ساماندهی وضعیت تجارت خارجی با تدوین برنامه ضربتی برای اصلاح برنامه های تجاری با شرکای بزرگ اقتصادی

-  تسریع در انتصاب رایزنان بازرگانی ایران برای ده کشور برتر تجاری

- اصلاح نظام قیمت گذاری و حذف قیمت گذاری

- تامین به موقع کالاهای اساسی و تنظیم بازار آن براساس دستورالعملهای دولت مبتنی بر قوانین مصوب مجلس

- مدیریت بازار ارز ناشی از صادرات غیرنفتی با اولویت واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای به منظور تولید و صادرات بیشتر

- جهش در ایجاد و تقویت بازارهای صادراتی محصولات کشور

- اولویت گذاری، تنظیم گری و تسهیل فعالیت بخش خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط

- همکاری مؤثر در اصلاح قوانین تشکلهای بخش خصوصی (اتاقهای تعاون، اصناف و بازرگانی که در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد)

- بهره گیری هرچه بیشتر و تقویت بازار سرمایه با تاکید بر ظرفیت بورس‌های کالایی

- ارائه برنامه جامع جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی خرد و متوسط

- ارائه برنامه پیشنهادی جهت اصلاح مالیات واحدهای تولیدی

- خروج (مالکیتی و مدیریتی) وزارت صنعت، معدن و تجارت از بنگاه‌داری دولتی با اجرای کامل سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی

- مدیریت جامع تنظیم بازار از طریق اجرای قوانین و مقررات موجود

۳- بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

ارزیابی کمیسیون اقتصادی از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه تجارت داخلی و خارجی با توجه به ماموریتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که این برنامه‌ها در صورت عملیاتی شدن، در سطح قابل قبول قرار دارد.

۴- انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بررسی‌های کارشناسی کلیات برنامه مکتوب و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی حاکی از انطباق موارد مذکور با اسناد بالادستی است؛ البته در مواردی از جمله «احکام قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور» و برخی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر «سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» و «پدافند غیرعامل» خلاء اعلام سیاست‌های مورد نظر برای اجرا وجود دارد.

۵- نتیجه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، ‌ معدن و تجارت

با توجه به برنامه های مکتوب‌ارائه شده، سوابق علمی و اجرایی و استماع توضیحات و پاسخ‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی، اعضای محترم کمیسیون اقتصادی در جلسه مورخ ۲۳/ ۵/ ۱۴۰۰ آقای سید رضا فاطمی امین را با اکثریت آرا به عنوان گزینه مقبول وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزیابی نمودند.

 ۶- اولویت‌های پیشنهادی کمیسیون

انتظار می‌رود وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر تعهد به اجرای تعهدات مکتوب در برنامه و تعهدات شفاهی ارائه شده در کمیسیون، با نقش‌آفرینی مژثر و با اجرای قوانین معطل مانده اقتصادی به سمت اصلاح و اجرای موارد زیر گام بردارد:

- بازنگری در ماموریتهای رایزنان بازرگانی خارج از کشور و تدوین آیین نامه جدید برای اثر بخشی و کارآمدی رایزنان

- تدوین برنامه جامع با همکاری وزارت امور خارجه برای ارتقای جایگاه رایزنان بازرگانی در دیپلماسی اقتصادی

- ایجاد ظرفیتهای مناسب برای ایجاد نمایشگاههای دائمی محصولات ایرانی درخارج از کشور با اولویت ده کشور برتر دارای تعاملات تجاری

- جداشدن از بنگاه داری به روش مستقیم و غیر مستقیم در عرصه اقتصاد ملی در حوزه هایی همانند خودرو، ‌ صنایع بزرگ، ‌ معادن و سایر موارد مشابه

- اصلاح سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای به‌منظور ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیر ساختن کالاهای تولید داخل برای صادرات؛

- توسعه تعاملات اقتصادی و فناوری با سایر کشورها از طریق توسعه بازارهای صادراتی (کالایی و کشوری) خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ایرانی؛

- همکاری مؤثر در چارچوب ضوابط و مقررات بازار سرمایه با بورس‌های کالایی با هدف مدیریت بازار داخل و نیز بهره گیری از ظرفیت‌های رینگ‌های صادراتی برای افزایش صادرات کشور

- اجرای کامل قوانین و مقررات تجاری و بازرگانی کشور به ویژه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

- اجرای کامل و بهره برداری مؤثر از سامانه نرم افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت؛ شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی از بدو ورود تا سطح عرضه؛ شناسه دار کردن کلیه انبارها و مراکز نگهداری کالا؛

- بازنگری و اصلاح مقررات مربوط به صدور کارت بازرگانی برای جلوگیری از تحلفات مربوط

- ارائه گزارش‌های نظارتی دوره ای فصلی در خصوص عملکرد بازرگانی داخلی و خارجی وزارتخانه

در ادامه، مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی صمت به ایراد سخن پرداختند.

مطهری: برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت انشایی است نه اجرایی

اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند مرد میدان است اما فاطمی امین مردم ستاد و سامانه است.

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر رشد اقتصادی کشور به صفر رسیده و اقتصاد ایران بعد از ونزوئلا، زیمبابوه و سودان بیشترین تورم را تجربه می‌کند. در حالی که در سال ۲۰۲۱ متوسط تورم جهانی ۳.۳۹ درصد است اما تورم در کشور ما بیش از ۵۰ درصد رسیده است. در طی هشت سال گذشته نرخ رشد سرمایه گذاری نیز منفی شده است که این امر مانع رشد ظرفیت تولید شده است. میزان خالص سرمایه گذاری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز منفی شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور در زمینه‌ی تولید و بازار مهم‌ترین وظیفه را برعهده دارند و وزیری می‌خواهد که بتواند در این حوزه با شجاعت تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. مردم انتظار دارند وزیر پیشنهادی برای تعیین تکلیف قیمت کالاهای اساسی، تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام سفره مردم برنامه داشته باشد، اما آقای فاطمی امین هیچ برنامه اجرایی و عملیاتی در این حوزه‌ها ندارند. با انتخاب ایشان این مطالبه اصلی نیز محقق نمی‌شود و مردم دچار ناامیدی از دولت مردمی خواهند شد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قیمت میلگرد از ۲۰ هزار تومان گذشته است و هر کیسه سیمان به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است از سویی دیگر در شرایط کرونا مردم باید برای تامین کالاهای اساسی و دارو در صف بایستند آیا وزیر پیشنهادی برای اصلاح قیمت‌ها و کنترل قیمت سیمان و میلگرد برنامه‌ای دارد؟ آیا در این وضعیت می‌توان سرسری از کنار این وزارتخانه عبور کرد؟ اگر ایشان برنامه در این حوزه نداشته باشد در سال آینده این ما هستیم که باید پاسخگوی مردم باشیم. برنامه ایشان انشایی است نه اجرایی، چرا که هیچ سازوکار اجرایی ندارد؟

مطهری در ادامه تاکید کرد: وزیر پیشنهادی از تنظیم بازار در کوتاه مدت صحبت کرده و رشد موهومی صادرات را در کوتاه مدت به میان آوردند. چه‌طور از ارز ۴۲۰۰ تومانی سخن نگفتید و می‌خواهید این کارها را انجام دهید. اصلا می‌دانید چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد؟ یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنایع نرخ ارز است. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به طور جدی در این حوزه ورود کند. در برنامه شما از نحوه هدایت نقدینگی، کرونا، تحریم و مدیریت دلار یادگاری جهانگیری سخنی به میان نیامده است.

وی اضافه کرد: در برنامه شما از راه‌اندازی چندین سامانه جدید صحبت شده است در حالی که این سامانه‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلی بر مشکلات می‌افزاید. شما گفته‌اید اگر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه‌های صنعتی صورت گیرد دو تا سه میلیون شغل ایجاد می‌شود هر شغل را چند تومان حساب کرده‌اید؟ بسیاری از این پروژه‌ها با ۶۰ درصد پیشرفت به قبل از دهه ۹۰ باز می‌گردند و در حال حاضر راه‌اندازی آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مطهری در ادامه اظهار کرد: شما در برنامه خود از ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشورهای اولویت‌دار سخن گفته‌اید. آیا شما از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر دارید؟ اینها وظایف وزارت اقتصاد است. وزارت صنعت، معدن و تجارت معاونت برنامه ریزی نیست بلکه وسط میدان عمل است در جای دیگر سخن از راه‌اندازی سامانه‌ای برای کنار زدن مجوزهای زائد گفته‌اید در حالی که این هم از وظایف وزارت اقتصاد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد در برنامه خود سخن از حذف قیمت گذاری دستوری گفته است اما برنامه شما شائبه قیمت‌گذاری دستوری دارد که با برنامه‌های وزارت اقتصاد در تعارض بوده و مانع یک صدایی تیم اقتصادی دولت می‌شود. شما گفته‌اید تولید خودرو را به سه میلیون در سال می‌رسانیم و یک میلیون صادر می‌کنید آیا از تولید داخل خبر دارید؟ کشور آلمان سالی ۸۰۰ هزار خودرو صادر می‌کند شما چه‌طور می‌خواهید ۱۰۰۰ خودرو را به ۳۰۰۰ خودرو برسانید. مطالبه مردم کاهش قیمت خودروی داخلی و افزایش کیفیت است اما شما هیچ راهکار عملیاتی ندارید.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: برنامه شما برای دانشجوهای کارشناسی جذاب است اما برای افرادی که استخوان‌هایشان در صنعت خرد شده تکراری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت مرد میدان می‌خواهد اما شما مرد ستاد و سامانه هستید.

بهروزی فر: وزیر پیشنهادی صمت برای مبارزه با فساد به رای قاطع نمایندگان نیاز دارد

خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: لازمه مبارزه وی با فساد رای قاطع نمایندگان می باشد. وی افزود: نکاتی که آقای مطهری به عنوان مخالف اشاره کردند دغدغه های ایشان در شرایط موجود است، مشکلاتی که در حوزه های مختلف اشتغال، معیشت و اقتصاد در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شد مورد اشاره قرار گرفته شد که انتظار دارند این مباحث توسط آقای فاطمی امین با برنامه ریزی درستی که انجام دادند حل و فصل شود.  در خصوص کالاهای اساسی کشاورزی هم که تقریبا با ارز تامین می شود باید بگویم که بر اساس قانون این موارد به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است.

بهروزی فر عنوان کرد: آقای فاطمی امین بسیار خروجی گرا و نتیجه محور می باشد، کلی سخن نمی گوید و در برنامه های خود کلی گویی نمی کند، یعنی پروژه های خود را تعریف کرده است و زمان و مکان آن ها را نیز مشخص نموده است، نمایندگان و مردم می توانند نظارت و کنترل خود را نسبت به اجرای این برنامه ها داشته باشند.

این عضو کمیسیون احتماعی مجلس بیان کرد: ایشان دارای چارچوب کاری مشخص می باشد، به سیستم نظارت، کنترل و پایش پروژه تاکید دارد، اشراف کامل بر موضوعات اقتصادی کشور از دیگر ویژگی های ایشان می باشد، ایشان پاکدست و ساده زیست، مومن، انقلابی، متعهد و متخصص و دارای تجربه می باشد، هم در بخش صنعت، هم تجارت و هم بازرگانی تجربه دارند و به اصول ارزش های انقلابی اتکا دارند و نگاهشان به فرهنگی بسیجی می باشد، ایشان کسی است که دارای روحیه جهادی و فساد ستیز می باشد و در مقابل افرادی که در شبکه فساد حضور دارند خواهد ایستاد، اما لازمه این مبارزه وی با فساد رای قاطع نمایندگان می باشد.

بهروزی فر عنوان کرد: ساختار برنامه ایشان حاکی از اشراف وی به این حوزه می باشد، تطبیق حداکثری برنامه با اسناد بالادستی نیز به خوبی دیده می شود، برنامه ایشان دارای جامعیت بالایی می باشد که وزارتخانه را در ۵ سطح برنامه های کوتاه مدت، نقشه راه میان مدت، برنامه های بخشی، برنامه های استانی و شهرستانی و برنامه های بین المللی تقسیم می کند.

وی اضافه کرد: افزایش چشم گیر صادرات غیر نفتی، تنوع بخشی به روش های تجاری همچون تامین ارز به روش تهاتر، واردات اقلام ضروری در مقابل صادرات، ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشور های هدف با تاکید بر کشور های همسایه، انعقاد قراردادهای مورد نیاز و … از جمله برنامه های ایشان می باشد، در این برنامه به مباحثی چون رشد ارزش افزوده صنعت، رشد ارزش افزوده معدن، رشد ارش افزوده اشتغال، تولید خودرو، حفاری ها، اکتشاف معادن، استخراج معادن، صادرات غیرنفتی، پوشش یکپارچه و رهیابی کالا و … نیز به خوبی توجه شده است.

موسوی: فاطمی امین جوان انقلابی و تحول‌گرا است

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت، عریض و طویل است. دکتر فاطمی امین برای این وزارت خانه بهترین است. دکتر فاطمی امین، جوان انقلابی و تحول‌گرا است. ایشان در زمینه افزایش توان رقابت‌پذیری صنعت ملی بر اساس لغو امتیازات خاص و انحصارات غیرضرور برنامه‌های خوبی دارند.

وی افزود: وزارت صمت، عریض و طویل است. دکتر فاطمی امین برای این وزارت خانه بهترین است. دکتر فاطمی امین، جوان انقلابی و تحول‌گرا است. ایشان در زمینه افزایش توان رقابت‌پذیری صنعت ملی بر اساس لغو امتیازات خاص و انحصارات غیرضرور برنامه‌های خوبی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی با استناد به آیه ۲۶ سوره قصص گفت: دختران حضرت شعیب(ع) به پدرشان گفتند که موسی(ع) را به کار بگیر چرا که قوی و امین است. اگر می‌گفتند «فانه فاطی الامین» کار ما امروز تمام شده بود.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: افزود: سیاست‌های کلی رهبری در خصوص صنعت، انسجام و تعادل منطقه‌ای از طریق حمایت و ایجاد زیرساخت‌ها و زیربناها و مشوق‌های متناسب با رعایت اصول آمایش سرزمینی و امنیتی است، لذا این برادر جهت توازن در منطقه بر اساس آمایش سرزمینی برنامه‌های خوبی را ترسیم کرده‌اند.

موسوی در مطالبه‌ای از وزیر پیشنهادی صمت گفت: امیدوارم در حوزه خودرو، معادن، فلزات و در حوزه‌های مختلفی مثل کالاهای اساسی توجه ویژه معطوف بدارند. مردم ما در دوران ویروس منحوس کرونا گرفتار شدند. واحدهای تولیدی ما در کشور خوابیده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خطاب به اردشیر مطهری که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت صحبت کرده بود، گفت: ما اول باید وزارتخانه را به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بدهیم و بعدا عملکردش را بررسی کنیم. قصاص قبل از جنایت ممکن نیست.

ارکانی: برنامه وزیر صمت برای واحدهای تعطیل شده از کرونا چیست؟

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی صمت موضوعات مختلفی را در برنامه‌هایشان اعلام کرده‌اند، گفت که آیا این برنامه‌ها مبتنی بر واقعیت‌ها تهیه شده یا صرفا یک ایده است؟

راستینه: با کابینه جوان اقتصادی رئیسی به جنگ اقتصادی دشمن رویم

احمد راستینه، هنماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت او را بهترین گزینه برای شرایط فعلی بازار خواند و گفت که با کابینه جوان دولت رئیسی به مصاف جنگ اقتصادی دشمن رویم.

وی افزود: رئیس جمهور آبرویش را به میدان آورد تا با سپردن امور اقتصادی به تیم جوان، دولت حزب‌اللهی را تشکیل دهد. امروز وظیفه ما نمایندگان ملت آن است که با اعتماد به این تیم جوان و نظارت مستقیم بر آنها حقوق ملت را مطالبه کنیم. یکی از این جوانان دکتر فاطمی امین است که در سابقه او خارج کردن خودروهای فرسوده دیده می‌شود. سه نقطه قوت برنامه‌های وزیر پیشنهادی را می‌توان در رعایت چارچوب و اصول برنامه ریزی، انطباق کامل برنامه‌ها با وظایف وزارتخانه‌ها و تفکیک اقدامات و برنامه‌ها به دو دوره کوتاه مدت و میان مدت دید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزیابی برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توسط معاونت نظارت گفت: متناسب سازی برنامه‌ها با واقعیت موجود، واقع‌گرایی با شرایط و امکانات و شفافیت در برنامه‌های فاطمی امین دیده می‌شود. فاطمی امین در گزارش خود از کلی‌گویی و اهداف غیرشفاف پرهیز کرده و خود را در مقابل ارزیابی نمایندگان قرار داده است.

راستینه اضافه کرد: تسلط در تبدیل راهبردها به برنامه‌های عملیاتی از نقاط قوت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است او به درستی مسائل اقتصادی را شناخته و برای آن برنامه دارد. همه می‌دانیم که باید برای ثبات نرخ ارز، تنظیم بازار و کسری بودجه علاجی باشد وگرنه نمی‌توان به خوبی از حق مردم دفاع کرد.

وی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش مهمی در تنظیم بازار و ثبات آن دارد، اضافه کرد: تنظیم بازار از اولویت‌های کوتاه مدت برنامه فاطمی امین است که از جمله آن می‌توان به تکمیل سامانه تجارت و تامین مواد اولیه اشاره کرد. همچنین او برای استان‌ها و شهرستان‌ها هم به دنبال مشارکت نمایندگان بوده و می‌خواهد با همکاری با وزارت امور خارجه موضوع تعاملات بین‌المللی و توسعه صادرات را پیگیری کند.

فرهنگی: وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه تحول گرایانه است

محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: آقای فاطمی امین فردی توانمند، ایده پرداز و دارای روحیه تحول گرایی و مهارتهای ادراکی می باشد.

وی افزود: نکاتی که مخالفان وزیر پیشنهادی مطرح کردند برخی از نگرانی ها و دغدغه هایی بود که حتی موافقان نیز ممکن است برای وزرای پیشنهادی که قبلا سابقه وزارت نداشتند نیز داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی صمت علاوه بر داشتن قدرت و توانمندی لازم، فردی ایده پرداز با مهارتهای ادراکی لازم و روحیه تحول گرایی است. ایشان دارای عملکرد اجرایی قابل توجهی می باشد. در مدتی که در دولت همکاری داشتند با وجود این که ابزارهای اجرایی مستقیم در دست نداشتند گامهای بلندی نظیر افزایش خودروهای دوگانه سوز به یک میلیون و جبران عملکرد ضعیف گذشته در زمینه خودروهای فرسوده برداشته اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: ایشان در وزارت صمت در مدیریت بخش های مختلف کار کردند و در هر جایی بودند عملکرد قابل قبولی داشته و اقدامات تحول گرایانه انجام داده اند.

وی گفت: ایشان در آستان قدس رضوی یک شرکت دانش بنیان موفق را راه اندازی کردند. ایشان در پیشبرد اهداف مختلف در هر حوزه ای موفق بودند.

فرهنگی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی صمت دارای برنامه زمان بندی شده است و در برنامه آن مشخص است هر اقدامی را در چه زمانی و به چه میزان اجرایی خواهد کرد.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان، فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به دفاع از برنامه هایش پرداخت.

فاطمی امین: قیمت سیمان را به قیمت قبلی بر می گردانیم

سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت ضمن تشریح برنامه های خود گفت: تلاش می‌کند که با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قیمت قبلی خود بازگرداند.

وی افزود: ایران در سال ۱۴۰۴ باید چنین ویژگی هایی داشته باشد، دست یافته به جایگاه اول علمی، اقتصادی و فرهنگی در سطح منطقه آسیای جنوب غربی، با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطع درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل. ما برای تحقق این چشم انداز وظیفه سنگینی داریم، باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم و یا با تمرکز بر تحقق تمدن نوین اسلامی ملت ایران را به عرش برسانیم که تنها راه و موثرترین راه تعالی مردم ایران تحقق تمدن نوین اسلامی می باشد.

فاطمی امین با بیان اینکه بخش ها و وظایف وزارت صمت بسیار گسترده است، عنوان کرد: ۹ موضوع دغدغه همه ماست، تنظیم بازار؛ شاهد آشفتگی های زیادی در بازار هستیم، چرا اینگونه است؟ دولت کجا است؟ اگر دولت قوت داشته باشد نباید به ادامه این وضع اجازه دهد، تورم؛ این موضوع بیماری مزمن اقتصاد ما می باشد که درمان آن ۳ سال زمان می خواهد و در دولت سیزدهم به رفع آن تاکید داریم، نقدینگی، تولید و نرخ ارز در این حوزه اهمیت فراوانی دارد، باید برای کاهش و رفع تورم به این سه حوزه توجه کنیم.

وی افزود: متاسفانه سامانه جامع تجارت عملیاتی نشد، تا پایان سال این سامانه را عملیاتی می کنیم تا در کنترل بازار، جلوگیری از قاچاق و پیشگیری از مفاسد موثر عمل کند، و اما دغدغه دیگر تولید؛ ما مطالبات رهبری را در این حوزه محقق می کنیم و به تامین مواد اولیه و رفع موانع برای تا پایان سال تاکید داریم.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت و با تمرکز بر تولید و تعادل بخشی بازار ارز می توانیم به زودی با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قبل زمان قطعی های برق بازگردانیم که البته همکاری ویژه مجلس را هم‌ می طلبد، ساختن ایران کار مشترک همه ما است، همه شما در حوزه انتخابیه خود شاهد تعطیلی واحد تولیدی هستید، دولت نباید بنگاه داری کند ولی موظف است بازار سازی کند که  اگر اینجانب رای اعتماد اخذ کنم خود را شریک تمامی واحدهای تولیدی فرض می کنم نه رقیب، اگر بخش خصوصی موفق باشد دولت نیز موفق است، تاکید ما بر حمایت بخش خصوصی می باشد.

وی با بیان اینکه هر سه ماه گزارش کار به مجلس ارائه خواهیم کرد، گفت: باید بازارهای خارجی و داخلی را از طریق تجمیع تقاضا و هم افزایی بین بنگاه ها مورد توجه قرار داده و فضای کسب و کار را بهیود ببخشیم، یکی از پروژه ها که تا پایان سال عملیاتی می شود سامانه مجوزها می باشد که تصمیم های خلق الساعه را رفع و امضاهای طلایی را از بین خواهد برد، سال آینده شاهد بسته های سرمایه گذاری نیز خواهیم بود.

فاطمی امین بیان کرد: ۸۰ درصد مشکلات کسب و کار مربوط به حوزه های بیمه تامین اجتماعی، مالیات و تامین مالی می باشد و ما خود را موظف می دانیم این ها را پیگیری کنیم، از ما فرافکنی نخواهید دید و کارها را به قسمت های دیگر منتقل نخواهم کرد، قول می دهم تحریم های داخلی را رفع و تحریم های خارجی را خنثی سارم، در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ حضور داشتم، در سال ۸۶، کنگره آمریکا طرحی برای تحریم بنزین در نظر داشت که با سهیمه بندی بنزین در این ستاد موضوع تحریم بنزین ما خنثی شد.

وی با اشاره به منویات رهبری در خصوص تقویت تولید داخلی، مبارزه با قاچاق، واردات بی رویه و مبارزه با کسانی که جیب خود را با واردات بی رویه پر می کنند، گفت که برای اجرایی شدن این مباحث تلاش خواهد کرد و  آن ها را مورد توجه جدی خود قرار خواهد داد.

وزیر پیشنهادی صمت اضافه کرد: و اما صادرات؛ این حوزه همیشه مهم است و امروز مهم تر، و دلیل این اهمیت سه موضوع است، باید سه یا ۴ میلیارد دلار بیشتر به بازار ارز تزرق شود تا در تعادل قرار بگیریم، برنامه ما در این خصوص با اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن مورد مشورت قرار گرفته است و پس از اخذ رای سریعا اقدام خواهیم کرد، ۵ میلیارد دلار در صادرات هدف گذاری شده تا موجب تعادل بازار ارز و کاهش تورم موجب بازیابی تولید داخلی ما شود.

فاطمی امین ادامه داد: توان بازدارندگی دفاعی ما تا کنون برایمان تولید قدرت کرده است. ما باید در بخش اقتصاد در زمین جهانی تولید قدرت کنیم. اگر روابط اقتصادی ما با سایر کشورها تقویت شود، پیشران قدرت سیاسی و فرهنگی کشور خواهد بود. اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش باشد. بنده سالیانی روی صادرات تمرکز داشتم. ۵ میلیارد دلاری در برنامه آمده است با همین شرایط فعلی ممکن است. فرض ما این است تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، البته برداشته شدن تحریم‌ها گشایش‌هایی را حاصل خواهد کرد اما ما با در نظر گرفتن تحریم‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مورد معادن کشور گفت: معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد. ما در اکثر نقاط کشور، معدن داریم. این یعنی اگر معادن را توسعه دهیم، توسعه متوازن خواهیم داشت. چرا ۵ هزار معدن ما باید تعطیل باشد؟ اگر نگران خام فروشی هستیم باید روی فرآوری تمرکز کنیم.  

وی در خصوص برنامه‌هایش در زمینه خودرو اظهار کرد: خودرو دغدغه همه ماست. برای این حوزه یک برنامه ۶ ماهه و یک برنامه ۲ ساله ارائه کردیم. با اجرای برنامه ۲ ساله، ۳ یا ۴ ساله دیگر صنعت خودروی ما، افتخار ملی خواهد بود. مشکل ما در حوزه خودرو فنی نیست. مشکلات ما مشخص است: عدم رقابتی بودن این صنعت، تولید کم و ساختارهای مدیریتی. میزان خودروی تولید ما کم است و اقتصادی نیست. از طرف دیگر دولت نباید بنگاه دار این حوزه باشد. من اگر وزیر شوم، مایل نیستم مدیرعاملان شرکت‌های خودرو سازی را تعیین کنم بلکه در یک دوره گذار اینها را به سهام داران واگذار خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: امسال سبد مصرف سوخت خودروهای تولیدی را به کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رساند. ان شاءالله در سال ۱۴۰۴  در قله‌ای از صنعت خودرو خواهیم بود. مشکل بیکاری و اشتغال ما مروبط به بیکاری دانشگاهیان است. ما با کارهای تولیدی، تجاری و معدنی نمی‌توانیم برای فارغ التحصیلان شغل ایجاد کنیم. ما باید به سمت پیشران‌های اقتصادی و صنابع الکتریکی و الکترونیکی برویم.

فاطمی امین افزود: همه نمایندگان مجلس روی این موضوع اعتراض دارند. چرا باید ۱۱ میلیون حاشیه شهر داشته باشیم؟ یکی از مهم ترین دغدغه‌های بنده توسعه متوازن است.

وی گفت: ما باید توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع را برای همه مردم ایران فراهم کنیم. ان شاءالله تا پایان سال جاری برای ۴۵۰ شهرستان به یک برنامه عملیاتی خواهیم رسید که تمامی اقدامات، اهداف و وزارت صمت در این برنامه مشخص خواهد شد و آن را مبنای عمل مشترک قرار خواهیم داد.

فاطمی امین با بیان اینکه توسعه متوازن یکی از مهم‌ترین رویکردهای من خواهد بود، اظهار کرد: ما یک برنامه ویژه برای تربیت مدیران گام دوم تدوین کردیم که هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی و خصوصی اقدامی کنیم تا منابع انسانی ما در هر نقطه‌ای شناسایی شوند.

وزیر پیشنهادی صمت در بخش دیگری از سخنان به ضرورت داشتن ارتباط مستقیم با نمایندگان مجلس اشاره کرد و با استناد به جلسه مشترک رئیس دولت سیزدهم با وزرای پیشنهادی از تأکید سید ابراهیم رئیسی مبنی بر پاسخگویی به مجلس خبر داد و گفت: اعتقاد شخصی من است که شما نماینده مردم هستید و ما باید به شما و در واقع به مردم پاسخگو باشیم.

وی تأکید کرد: ان شاءالله با شفاف سازی و اصلاح فرآیندها دیگر سلطان‌ها، مافیاها، امضاءهای طلایی، زد و بندها و حیاط خلوت‌ها جمع خواهد شد. فساد ستیزی یکی از مهم ترین شعارهای دولت سیزدهم است. تجلی این موضوع را در وزارت صمت خواهید دید.

فاطمی امین با اظهار این مطلب که سالهاست اقتصاد مقاومتی را نمایش می‌دهیم اما اقدام نمی‌کنیم، گفت: اقتصاد مقاومتی دو بعد دارد: تاب آوری و بازدارندگی. تاب آوری یعنی بازدارندگی یعنی وضعیت اقتصادی را به گونه ای تنظیم کنیم که اگر شوکی به ما وارد شد، یا ضربه نخوریم و یا زود خود را احیا کنیم. چطور قدرت موشکی ما برایمان در حوزه اقتصادی بازدارندگی ایجاد کرده است؟

وی افزود: بیش از ۴۵ درصد اشتغال کشور در این بخش است. امیدواریم در هماهنگی بین بخشی پیش قدم باشیم. تأمین مصالح ساختمانی جزء اولویت ماست. ما دقیقا ساخت یک میلیون مسکن در سال را برآورد کرده‌ایم. خوشبختانه ظرفیت داخلی کشور کافیست.   اگر مسکن راه بیفتد، لوکوموتیو اقتصاد راه می‌افتد.

وزیر پیشنهادی صمت همچنین هماهنگی با شهرداری‌ها را وعده داد و گفت: اقداماتی در کاهش مصرف سوخت و بهتر شدن کیفیت سوخت برای کاهش آلودگی هوای شهرها خوهیم داشت. در عین حال برای تأسیس تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی با شهرداری هماهنگ خواهیم بود.

از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت ۱۲ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر: 25881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =