افزایش خشونت‌های خانگی در ایام کرونایی

اخیرا مرکز آمار، اعلام کرد که اختلافات خانوادگی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشته است. بر اساس این آمار ۸۰ هزار و ۱۸۷ نفر در سال گذشته به دلیل آزار جسمی مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفته‌اند که  ۷۷ هزار و ۹۶ نفر از آن‌ها زنانی بوده‌اند که گفته‌اند همسرشان آن‌ها را آزار داده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شیوع کرونا، اعمال قرنطینه‌ها و طولانی‌شدن این همه‌گیری تاکنون تبعات متعددی به دنبال داشته است و یکی از عمده‌ترین آن آشکار شدن ضعف مهارت گفت‌وگو در میان خانواده‌ها و چهره خشونت بود و این مساله در قالب ضرب و شتم همسر و کودک‌آزاری توسط والدین نمایان‌تر شده است و آمار بروز خشونت‌ها و اختلافات خانوادگی این موضوع را تایید می‌کند.

بروز خشونت‌های خانوادگی، اولین بار در بهار و ایام نوروز سال ۹۹، رسانه‌ای شد و بنا به گفته مسوولان بهزیستی اکثر شهرهای کشور (مخصوصا در کلان شهرها) کرونا و قرنطینه، اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده است.

در این میان سهم مردان مدعی همسر آزاری جسمی، ۲ هزار و ۹۹۱ مورد بوده است. این معاینات در بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۹ انجام شده و هنوز آمار نهایی نیست.

گزارش‌ها اینگونه است که: «در مجموع ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد معاینه مربوط به نزاع جسمانی طی سال گذشته در پزشکی قانونی انجام شده است که ۱۳.۶ درصد از این معاینات به مدعیان همسر آزاری جسمانی معطوف می‌شود.» این آمار نشان می‌دهد که این موارد نسبت به سال ۹۸ (که در ‌آن ۵۸۲ هزار و ۵۶۷ نفر مورد معاینه قرار گرفتند)، روند افزایشی داشته، اما موارد معاینات مربوط به همسر آزاری جسمانی (تعداد ۸۵ هزار و ۳۵۷ مورد) کمی کاهش نشان می‌دهد. این روند کاهشی هم در موارد معاینه زنان مدعی همسر آزاری جسمی و هم در موارد معاینه مردان مدعی همسر آزاری جسمی دیده می‌شود.

خانواده‌ها فاقد مهارت گفت‌وگو هستند

سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص تاثیر کرونا بر خانواده‌ها گفت: به دلیل شرایط انتقال ویروس مجبور شدیم، مدت طولانی‌تری در کنار هم باشیم شاید خیلی از خانواده‌ها سالیان سال بود که مدت طولانی در کنار هم ماندن را تجربه نکرده بودند و این بحران نشان داد، ما بلد نیستیم از کنار هم بودن لذت ببریم و نمی‌توانیم همدیگر را تحمل کنیم.

موسوی چلک با اشاره به نتایج پژوهش ایسپا تاکید کرد: نتایج این پژوهش نشان داد که معمولا تنش بین والدین و فرزندان و تنش بین زوجین اتفاق می‌افتد و این مساله مربوط به دوران کرونا نیست شاید به دلیل این است که نیاموخته‌ایم با اعضای خانواده درست صحبت کنیم و به عبارتی مهارت گفت‌وگو و کنترل خشم را بلد نیستیم.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ادامه داد: مهارت‌هایی که می‌تواند تاب‌آوری را در خانواده افزایش دهد را نیاموخته‌ایم به همین دلیل زمانی که قرار است به مدت طولانی در کنار هم باشیم قادر به برنامه‌ریزی درست  و رعایت همه حقوق اعضاء خانواده نیستیم و نتیجه ضعف این مهارت‌ها به بروز تعارضاتی بین اعضای خانواده در کنار همدیگر منجر می‌شود.

 کودک و همسرآزاری همیشه در صدر

رضا جعفری، رییس وقت اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی آذر ماه سال گذشته، گفته بود که « ۸۸ و نیم درصد از زنانی که قربانی همسر آزاری هستند خانه‌دار و بیکار بوده و تنها ۱۱ و نیم درصد آن‌ها شاغل هستند.» وی نوشته بود که بیشترین آزار، آزار جسمی و پس از آن به ترتیب آزارهای عاطفی، روانی، غفلت و بی‌توجهی و در آخرین رتبه نیز آزار جنسی قرار دارد.» رده سنی زنان قربانی خشونت نیز به ترتیب بیش از همه بین ۳۰ تا ۳۴ سال، بعد از آن ۳۵ تا ۳۹ سال و سپس ۲۵ تا ۲۹ سال است. بر اساس تحلیل این داده‌ها، بیشترین میزان خشونت در رده سنی ۲۵ تا ۳۹ سال مشاهده شده است و چهار درصد زنان زیر ۱۸ سال قربانی خشونت هستند. همچنین در تیرماه امسال محمود علیگو، رییس اورژانس اجتماعی کشور اعلام کرد: «بیشترین مواردی که به خاطر آن با اورژانس اجتماعی تماس گرفته می‌شود، کودک‌آزاری و همسرآزاری است. او این را رد کرد که همه این موارد تحت تاثیر شیوع کروناست و گفت این بیماری «البته تاثیر داشته اما چشمگیر نبوده است.» به گفته رئیس اورژانس «در ۶‌ ماه پایانی سال ۹۹، اورژانس اجتماعی در مورد تماس ۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر مداخله کرده است. همچنین مداخلات آنها در مدت مشابه سال ۹۸، ۱۹ هزار و ۷۳۰ نفر بوده است»، که رشدی ۲۳.۱درصدی مداخلات اورژانس اجتماعی در ۶ ماهه دوم سال گذشته در مقایسه با سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

کد خبر: 26048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =