محرابیان: به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که مشکل آب و برق نداشته باشیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو پرداختند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ایسنا نوشت: بررسی صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

گزارش کمیسیون انرژی درباره وزیر پیشنهادی نیرو

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با وزیر پیشنهادی نیرو

حجت الاسلام احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.  وی در خصوص مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی نیرو گفت: انطباق مدارک ایشان با وزارت خانه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. مدرک کارشناسی آقای محرابیان مهندسی عمران در دانشگاه علم صنعت و مدرک ارشدشان را در رشته اقتصاد دانشگاه تهران گذراندند. ایشان هم‌اکنون دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات و در مرحله دفاع از رساله هستند. موارد فوق به تأیید وزارت علوم رسیده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: علی اکبر محرابیان رزمنده دفاع مقدس است. ایشان مدیریت طرح‌های مهر ماندگار را برعهده داشتند و به مدت ۲ سال و ۶ ماه در دولت نهم و دهم فعالیت کردند. ایشان عضو شورای پول و اعتبار بودند و در دو مرحله از مجلس برای وزارت صمت رای اعتماد گرفتند.

آزادی خواه با اشاره به بخشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو و انتظارت نمایندگان مجلس از تطابق ۸۶ درصدی برنامه‌های این وزیر  با اسناد بالا دستی خبر داد و گفت: برنامه‌های ایشان مدیریت تنش آبی، طرح‌های احیا و تعادل بخشی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، افزایش طرفیت برق تجدیدپذیر، بهبود شاخص‌های بهره‌وری شبکه برق روستایی و… قابل دفاع است.+

موافقت کمیسیون عمران مجلس با وزیر پیشنهادی نیرو

کمال حسین‌پور، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد. وی از تأیید مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد و گفت: مهم‌ترین برنامه‌ها و تعهدات وزیر پیشنهادی شامل مدیریت تنش آبی در روستاهای کشور با رویکرد افزایش تاب آوری و پایداری خدمات یکپارچه آب شرب برای رفع تنش آب شرب در سال جاری، تسهیل افزایش ظرفیت تأمین و انتقال آب برای مصارف صنعتی به میزان ۶۰۰ هزار متر مکعب، اصلاح ساختار اقتصاد ‌آب کشور و… است.

نماینده مردم سردشت در مجلس گفت: برنامه‌های تدوین شده ایشان از نظر انطباق با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارت خانه ذی ربط، همسو و مرتبط است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامیدر پایان با اشاره سوابق و تجربیات وزیر پیشنهادی نیرو از موافقت صریح این کمیسیون خبر داد و گفت: بکارگیری مدیران صالح و کارآمد، قانون‌مندی و قانون گرایی، عدالت‌طلبی و فسادستیزی، حکمرانی انقلابی، مرزبندی دشمن و مردم‌گرایی. کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت نیرو دولت جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

در ادامه، مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نیرو، به ایراد سخن پرداختند.

حق وردی: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند

حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند. وی افزود: بیان مخالفت اینجانب نشان از این نیست که وزیر پیشنهادی نیرو صاحب فضائل نیستند، مخالفت اینجانب با آقای محرابیان صرفا به دو لیل می باشد؟ اول، عدم ارتباط تحصیلات و سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان با حوزه وزارت نیرو و دوم نقصان در برنامه های ارائه شده ایشان.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: ایشان دانش آموخته رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی می باشند، در مقطع کارشناسی ارشد دانش آموخته اقتصاد در دانشگاه تهران بوده و  تحصیلات دکترا خود را در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گذرانده است، بر این اساس سوابق تحصیلی ایشان مرتبط با حوزه وزارت نیرو نمی باشد، البته به غیر از پایان نامه دکترای ایشان که آن هم بیشتر محوریت اقتصادی داشت.

حق وردی گفت: ما در حوزه وزارت نیرو تحصیل کرده هایی داریم که هم از وضعیت کنونی وزارت نیرو ناراضی هستند و هم تحصیلات مرتبط دارند و دارای برنامه های مناسب مدیریتی برای این وزارتخانه هستند، فرد معرفی شده برای اداره این وزارتخانه صاحب تحصیلات مرتبط با این حوزه نمی باشد.

وی ادامه داد: سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان نیز مرتبط نیست، وی در دولت های نهم و دهم وزیر صنایع و معادن بودند، تحصیلاتشان هم مرتبط با این حوزه بود، اگر اصراری برای معرفی وی بود باید به عنوان وزیر صنعت معرفی می شدند، وی با ساختار و تشکیلات وزارت نیرو آشنایی ندارد، آشنا شدن وی با با ساختار دیوانی و نظام ها و زیر نظام ها، قوانین و مقررات وزارت نیرو زمان بر است و این موضوع برای مجموعه وزارت نیرو آسیب بزرگی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: اطلاعات ایشان از چالش ها و بحران های پیش روی وزارتخانه در حد کارشناسان زبده ای که تمام تحصیلات و سوابق آن ها در این حوزه بوده، نمی باشد، وزیر نیرو در دولت دوازدهم که متخصص حوزه آب هم بود نتوانست اختلاف موضوع پسآب را میان آبفا و آب منطقه ای حل کند، حال وزیر پیشنهادی که با این حوزه هم آشنایی ندارد، چگونه می خواهد این دست از مشکلات را رفع کند؟

وی ادامه داد: معرفی وزیری که مسئولیت های مدیریتی را در همان وزارتخانه طی نکرده است و با شرایط آن وزارتخانه آشنایی ندارد، علاوه بر اینکه به نوعی بی احترامی به کارشناسان زبده و مدیران و ایده پردازان آن وزارتخانه می باشد بلکه موجب معطلی در پیشیرد اهداف روزانه آن وزارتخانه نیز می شود، اگر در طول این ۴۲ سال نتوانستیم در داخل وزارت خانه ها کارشناسان زبده و  آشنا با بحران های آن وزارتخانه تربیت کنیم پس وای بر حال ما.

حق وردی گفت: انتظار بود رییس جمهور وزیری معرفی کند که تمام مراحل مدیریتی را در همان وزارتخانه از پایین ترین سطح کارشناسی تا عالی ترین جایگاه مدیریتی طی کرده باشد و با تمام جوانب مدیریتی آن وزارتخانه آشنا باشد.

وی بیان کرد: مخالفت تمام مخالفین وزرا به برنامه ایشان وارد است، برنامه وی برنامه ای کلی، انشایی، توصیفی، غیرقابل ارزیابی در میان مدت و کوتاه مدت و غیر قابل اجرایی است، بزرگترین و فوری ترین بحرانی که ما با آن مواجه هستیم بحران انرژی و قطع مکرر برق و بحران کم آبی وسیع در سطح کشور است، بر این اساس وزارت نیرو مهم ترین وزارتخانه کشور می باشد، در برنامه های وی نه تنها حل برخی از این بحران ها قابل مشاهده نیست بلکه مانند اوضاع کنونی افق روشنی برای مدیریت این بحران ها قابل تصور نیست.

حق وردی گفت: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی برای کوتاه مدت در خصوص مدیریت بحران قطعی برق راه حل ارائه کند، بفرمایند برای مدیریت قطعی برق در زمستان چه برنامه ای دارند یا برای کاهش قطعی برق و مدیریت صحیح آن در تابستان آینده چه برنامه ای دارند؟ بر اساس برنامه ایشان شرایط موجود در قطعی برق و ضررهای هزاران میلیاردی صنایع و مشکلاتی که مردم با قطع مکرر برق با آن مواجه می‌شوند همچنان ادامه خواهد داشت.

رحیمی مظفری: محرابیان وزیری پرکار و جهادی است

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی شد، گفت: محرابیان مدیری جهادی و وزیری پرکار است و برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است.

وی افزود: نمایندگان در بیان مخالفت هایشان آبروی مومنان را در هم در نظر بگیرند. ما حق نداریم در بررسی صلاحیت ها چنین برخوردی داشته باشیم. بدانید که اکنون مجلس در آزمون بزرگی قرار دارد. ما در آستانه گام دوم انقلاب هستیم و همین مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی را فراهم کرده است. کمک کنیم تا هر چه سریع تر کابینه ایجاد شود البته که ما چک سفید امضا هم دست کسی نمی دهیم.

رحیمی مظفری با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: محرابیان مردی از جنس مردم و دردآشنای مردم، بدون حاشیه و اهل تعامل است. کسی که جرأت داشت در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط سکان دار وزارت نیرو شود.

وی محرابیان را مدیری جهادی و وزیری پرکار خواند و گفت: برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است. او در حوزه وزارت نیرو به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در انجام ۳۵۰ پروژه مرتبط حضور داشته و موفقیت های زیادی کسب کرده، علاوه بر این سابقه دو بار اخذ رأی اعتماد از مجلس را دارد. در زمان محرابیان بود که قیمت فولاد و سیمان کم شد.

این نماینده مجلس مدیریت منابع آب، احقاق حق ایران درباره حقابه آب و برق، توسعه نیروگاه های پراکنده، کنترل و راه اندازی نیروگاه ها و کمک به بخش خصوصی را از جمله برنامه های محرابیان خواند و گفت که اخیرا کشور ما با مشکل خاموشی های گسترده مواجه بود. در دنیا گفته می شد که ما بعد از ۴۰ سال در تأمین برق مشکل داریم. بخشی از دلیل، آن بود که برخی نیروگاه ها به خاطر تفکر غیرجهادی و غیرانقلابی خاموش بودند و حق آن ها را نداده بودند.

محمدنژاد: کارنامه وزیر پیشنهادی نیرو بیانگر مدیریت جامع وی است

پرویز محمدنژاد، نماینده مردم لنگرود در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: وزیر پیشنهادی نیرو مدیریت جامع آگاهانه و حرفه ای در حوزه آب و برق کشور دارد. وی افزود: بخشی از تحصیلات ایشان مرتبط با حوزه وزارت نیرو است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که ما قصد انتخاب یک مدیر را داریم و مدیر باید نسبت به ظرفیتهای سازمان خود آگاه باشد و برای استفاده از آن برنامه ریزی کند. آقای محرابیان نیز نسبت به حوزه برق، آب و نیروگاه شناخت کافی را دارد.

محمدنژاد اظهار کرد: در کارنامه ایشان مدیریت جامع ایشان کاملا واضح است. ایشان در طرح مهرماندگار حدود ۱۳ پروژه نیمه تمام نیروگاهی به اتمام رساند و ۶۰۰۰ مگاوات تولید برق را به ظرفیت کشور اضافه کرد. همچنین ۳۸ طرح سدسازی را با آورده ۱۲ هزار میلیارد متر مکعب آب به سبد ذخیره آبی کشور اجرایی کرد. ایشان دارای مدیریت جامع، آگاهانه و حرفه ای در حوزه آب و برق هستند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: از اینکه رئیس جمهور به نمایندگان اعتماد کردند و چندین وزیر را از بین مجلس انتخاب کردند سپاسگزارم در بیشتر کشورهای پیشرفته غالب دولتمردان از بیم اعضای پارلمان انتخاب می شوند. اما به آقای رئیس جمهور می گویم که شما و اعضای کابینه روی یک خط آتشین هستید پاشنه آشیل دولت سیزدهم بحث انرژی و برق است در تابستان گذشته ما زنگ خطر کمبود برق در تابستان ۱۴۰۰ را به صدا درآوردیم اما کسی توجه نکرد. 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر همین امروز به فکر تامین برق برای زمستان و تابستان های آینده نباشید با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. وزیر پیشنهادی نیرو نیز  با ظرافت به این موضوع توجه داشته است. یکی از مواردی که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده شده است توجه به ظرفیت ترانزیت انرژی و موقعیت استراتژیک کشور است. امروز تمام کشورهای همسایه نیازمند خدمات فنی و مهندسی و انرژی ما هستند که در برنامه ایشان به آن توجه شده است. از سوی دیگر بحث رمزارزها نیز که پدیده ای نوظهور است در برنامه ایشان مورد توجه است. گرجستان ۴ سال پیش صادرکننده برق بود اما امروز به دلیل بی توجهی به این حوزه از واردکنندگان برق شده است.

بانکی پور: وزیر نیرو طوری رفتار کند که زمینه چانه زنی و فشار ایجاد نشود

امیرحسین بانکی پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: وزیر پیشنهادی نیرو طوری رفتار کنند که زمینه چانه زنی و فشار ایجاد نشود.

وی افزود: با وضع موجود قطعا امسال هم قطعی برق خواهیم داشت و ایشان در برنامه هایشان درباره نیروگاه های حرارتی صحبت کرده‌اند، اما منابع سرمایه گذاری ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در برنامه هایسان مشخص نیست.

نماینده مردم اصفهان در مورد مبحث آب بیان کرد: ما در حکمرانی آب مشکل داریم که ایشان گفتند قانون آب نداریم، اما به ایشان اعلام کردم که ما قانون آب داریم ولی متاسفانه اجرا نشده است. آب مسئله کل کشور است و باید روی حکمرانی آب دقت کنیم. همچنین باید مراقب باشیم که منشاء اختلاف نباشیم و همبستگی را تقویت کنیم. ایشان طوری رفتار کنند که زمینه چانه زنی و فشار ایجاد نشود.

خانی: تردیدی در اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو وجود ندارد

علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: وزیر پیشنهادی نیرو هم صلاحیت علمی لازم و هم سوابق اجرایی کافی برای تصدی بر امور این وزارت خانه را دارد.

وی افزود: آقای محرابیان مدیری توانمند بوده و  دانش تخصصی لازم برای تصدی این وزارت خانه را دارد. ایشان از دانشگاه علم و صنعت فارغ التحصیل شده و مقبولیت های کلانی در کارنامه خود دارد. بی تردید فردی که در دوران مسئولیت خود در مسئولیت های کلان عملکرد درخشانی داشته است می تواند در این حوزه نیز موفق شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: سوابق ایشان گشاینده بسیاری از مشکلاتی است که امروز گریبانگیر کشور است. ایشان در تمام مسُولیت های که داشته است تعهد، تخصص، توانمندی و روحیه انقلابی و جهادی خود را ثابت کرده و عملکردی هدفمند داشته است. حمایت از صنعت داخلی در قالب تبصره ۱۳ قانون گسترش صنایع از دیگر سوابق ارزشمند ایشان است. 

خانی در ادامه تصریح کرد: هم صلاحیت علمی و هم سوابق اجرایی ایشان برای رای اعتماد جهت تصدی وزارت نیرو کفایت می کند ایشان می تواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد. کارهایی که در زمینه برق و آب باید صورت گیرد را ایشان به خوبی می تواند مدیریت کند.

طغیانی: برنامه وزیر پیشنهادی نیرو بلندپروازانه است

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی نیرو بلندپروازانه است، گفت: با کدام منابع می‌خواهید ظرفیت برق را ۳۰ هزار مگاوات افزایش دهید؟ چگونه ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کنید؟

وی افزود: قطعی‌های اخیر برق، قطعی‌های دهه شصت و جنگ تحمیلی را زنده کرد. متأسفانه عملکرد غلط دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق دامن گیر کشور شده است. ما باید به مردم پاسخ دهیم که چرا رودخانه دائمی خشکیده یا دریاچه نابود شده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه تقریبا در همه استان‌ها مشکل آب داریم، گفت: این وضعیت نتیجه سیاست دولت یازدهم و دوازدهم است. وزارت نیرو ۷۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. این وزارت خانه ۷۱ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بخش غیردولتی بدهکار است. در مقابل  ۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد، ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارند.

وی مدعی شد: این وزارت خانه وام‌های اخذ شده از صندوق توسعه ملی را تعیین تکلیف نکرده است. این مورد در برنامه محرابیان مشاهده نمی‌شود. صنعت وابسته برق در برنامه ایشان وجود ندارد.

طغیانی با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی نیرو اما بلند پروازانه است، گفت: برخلاف وزرای قبلی که یا در آب و یا در برق متخصص بودند، ایشان متخصص اقتصاد است و مدیر اقتصادی شاه کلید کشور ماست. برنامه ایشان اما بلند پروازانه است.  با کدام منابع می‌خواهید ظرفیت برق را ۳۰ هزار مگاوات افزایش دهید؟ چگونه ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کنید؟ ما هنوز به هزار نرسیده‌ایم.

طغیانی مدعی شد: آقای وزیر برای انجام این برنامه‌ها باید تا ۴ سال آینده رقمی معادل ۵۵۰ هزار میلیارد تومان به علاوه ۲۲.۵ میلیارد یورو بودجه درخواست کنند که چنین ارقامی در بودجه وجود ندارد. ممکن است در آینده آقای محرابیان در صحن مجلس حاضر شوند و عنوان کند که به دلیل کمبود منابع نمی‌توانیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم، به همین دلیل باید عدم شفافیت برنامه وزیر پیشنهادی در نطق ایشان تعیین تکلیف شود.

احمدی: کارنامه اجرایی و مدیریتی وزیر پیشنهادی نیرو درخشان است

حجت الاسلام موسی احمدی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: وزیر پیشنهادی دارای کارنامه اجرایی و مدیریتی درخشانی است. 

وی افزود: در این چند روزی که گذشت مطالبی مطرح شد، موافقین، مخالفین و وزرا مطالب خود را مطرح کردند، اما بدانیم این مباحث را هم مردم شنیدند و مشاهده کردند و هم خداوند آن ها را ثبت و ضبط کرد، تقارن انتخاب وزرای پیشنهادی را با هفته دولت به فال نیک می گیرم و این ایام را تبریک می گویم. وزیر پیشنهادی دارای کارنامه اجرایی و مدیریتی درخشانی دارد، محرابیان شخصیتی است که در دو مرحله از مجلس را اعتماد گرفته است و امروز برای سوم برای  برای وزارت انتخاب خواهد شد، ایشان وزیر صنایع و معادن و دستیار ویژه رییس مجمهور و مجری طرح مهر ماندگار است، آن هایی که در بحث سابقه مدیریتی این شخصیت سخن می گویند توجه کنند وی ۹۰۰ طرح و پروژه اثرگذار را به اتمام رساند.

نماینده مردم دیر گفت: وی ریاست ستاد تبصره ۱۳، مجری نوسازی ناوگان خودرویی کشور، عضو شورای عالی فنی کشور، عضو شورای عالی پول و اعتبار و ده ها مسئولیت بززگ در کارنامه درخشان دارد، علاوه بر این ها تحصیلات دانشگاهی وی با وزارتخانه پیشنهادی ارتباط کامل دارد، وی دانشجوی اقتصاد در مقطع دکترا در آستانه دفاع از پایان نامه می باشد و موضوع پایان نامه ایشان “آزاد سازی تعرفه برق در رشد اقتصادی و رفاه خانوار با رویکرد اقتصاد مقاومتی است”.

وی ادامه داد: اتمام ۱۳ طرح نیمه تمام نیروگاهی و اتمام ۳۸ طرح نیمه تمام سد، افزایش ذخیره آب کشور، اتمام ۱۲ شبکه فاضلاب و افزایش تحت پوشش قرارگرفتن جمعیت شهری و…فقط بخشی از اقدامات ایشان است. محرابیان درد و مشکلات مردم را خوب می داند و با نمایندگان مردم در مجلس برای رفع مشکلات تعاملا خوبی دارد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما  در این وزارتخانه به فردی نیاز داریم در کوتاه مدت مشکلات را رفع  کند و مرد میدان باشد، با توجه به مشکلان برق و آب کشور می طلبد فردی با تجربه، با روحیه انقلابی و جهادی سکان دار این وزارتخانه باشد، این وزارتخانه فردی مجرب، صاحب ایده و خلاقیت، با مدیریت جهادی می طلبد که دانش و تخصص او با موفقیت همراه باشد،این فرد شخصی به جز مهندسی محرابیان نیست.

وی در پایان اضافه کرد: یکی از برنامه های وی استفاده از ظرفیت دریا همچون خلیج فارس است، امروز ساحل نشینان خلیج فارس چشم انتظار این اقدام منطقی و استفاده از آب شیرین کن ها هستند، از نمایندگان استدعا دارم با رای قاطع خود به محرابیان دل کارکنان وزارت نیرو را شاد و ما را از این مشکلات خارج کنید.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی نیرو به دفاع از برنامه هایش پرداخت.

محرابیان: طوری برنامه ریزی می‌کنیم که مشکل آب و برق نداشته باشیم

علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در برنامه‌ام حصول اطمینان از تأمین آب و برق پایدار و ارتقای حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون‌مداری مورد توجه خواهد بود.

وی افزود: ما مکلف هستیم علاوه بر جبران عقب ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم که در یک افق بلند مدت، مشکل آب و برق نداشته باشیم.

وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم اظهار کرد: بنده در نوشتن برنامه‌ام خود را موظف به انطباق مفاد مختلف با اسناد بالادستی دانسته‌ام. در حوزه برق ناترازی تولید و مصرف در تابستان امسال بیش از ۱۳ هزار مگاوات بوده است برای این ناترازی احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی چهار سال با مشارکت و همکاری صنایع بزرگ کشور سرلوحه کار خواهد بود. همچنین احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید که شامل ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه تا سال آینده است مورد توجه خواهد بود. از طرف دیگر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی در طی چهار سال با استفاده از ظرفیت‌های مردمی اجرا خواهد شد.

وی با بیان این‌که صرفه‌جویی در نیروگاه‌های بزرگ گنج عظیمی است، تصریح کرد: تابش اشعه خورشید، مستمر و رایگان است. سرمایه گذاری لازم برای احداث ۱۰ هزار مگاوات حدود شش میلیارد دلار است در صورتی که سالیانه سه میلیارد دلار صرفه جویی خواهیم کرد. خوشبختانه ظرفیت‌های قانونی استفاده از منابع حاصل از صرفه‌ جویی فراهم است. مثلا ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به این مهم اشاره می‌کند. با استفاده از بعضی سیاست‌های تکمیلی برای مردم نیز می‌توان الگوی مصرف را اصلاح کرد.

وزیر پیشنهادی نیروی سید ابراهیم رئیسی در خصوص بخش آب و فاضلاب اظهار کرد: نظام تخصیص و توزیع آب کشور به گونه‌ای است که اغلب مردم و نمایندگان نسبت به آن معترض هستند. مهم‌ترین برنامه‌ام اصلاح نظام حکمرانی آب و تخصیص بر مبنای سه اصل عدالت، شفافیت و قانون‌مداری خواهد بود. بدیهی است با استفاده از این الگو رضایت عمومی در جهت احقاق حقوق عامه مردم به وجود خواهد آمد.

محرابیان به ضرورت تامین آب برای روستاهای محروم اشاره کرد و با بیان این که برخورداری روستاهای ایران از آب شرب ۷۵ درصد است، تصریح کرد: طی برنامه بنده درصد برخورداری به ۹۰ درصد خواهد رسید. در طی چهار سال آینده با اجرا و تکمیل برخی سدها که اجرای آن مطابق مطالعات جدید ضروری است، بیش از ۵.۵ میلیارد مکعب آب به ذخیره سدها افزوده خواهد شد.

وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم با استناد به مورد بالا وعده رفع تنش آبی در ایران را مطرح کرد و گفت: سهم کشاورزی و محیط زیست نیز از این تامین آب محفوظ خواهد بود. یکی دیگر از برنامه‌های بنده ایجاد خطوط لوله‌های آب رسانی به جای احداث کانال خواهد بود چرا که باعث جلوگیری از تبخیر آب و سوء مصرف و ایجاد صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری و سرعت اجرا می‌شود.  

وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه گفت: امیدواریم شاهد حضور چند صد مدیر جوان متخصص در راس امور اجرایی این وزارتخانه باشیم.

محرابیان گفت: با همکاری دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان، پژوهش های بنیادین و کاربردی و تولید تجهیزات فناورانه را گسترش خواهیم داد و محور حرکت توسعه ای ما بخش خصوصی است و از همین تریبون از تمامی فعالان این حوزه دعوت می کنم تا با سرمایه‌ گذاری در حوزه انرژی و آب ضمن خدمت به جامعه خود از ارزش افزوده سرمایه گذاری پرسود بهره مند شوند.

وی افزود: رعایت موازین  زیست محیطی الزام مکتب اسلام و قانون است، لذا تمامی پروژه ها با محوریت این اصل اجرا خواهد شد. ما تلاش می کنیم در سایه همکاری تنگاتنگ با دیگر دستگاه های دولتی مرتبط مانند وزارت صنعت، جهاد و وزارت نفت خدمتی صادقانه و موثر برای ذی‌نفعان ارائه کنیم.

محرابیان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه در راستای اجرای بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰، تبدیل وضعیت ایثارگران را با تمام قوا پیگیری و اجرا خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان گفت: نمایندگان عزیز اگر با رای شما بار این مسئولیت بزرگ در شرایط حساس فعلی به دوش بنده افتاد، تلاش می‌کنم با همکاری تمامی پرسنل شریف و زحمتکش صنعت آب و برق کشور و فعالان این حوزه، نگرانی مردم و شما دلسوزان را مرتفع نمایم. ما برای پیمودن این مسیر به همکاری و همراهی شما نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی که مهمترین مشاوران امین برای ما می باشید، نیاز فراوان داریم.

از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت ۱۸  وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری،  فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نفت و نیرو مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر: 26063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =