کرونا عامل رکود بزرگ اقتصاد کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بالا رفتن هزینه تمام شده تولید، جهش نرخ ارز، شیوع ویروس کرونا و از دست رفتن بازار، مشکلات تحریم را دو چندان کرده است اما از دولت انتظار می‌رود که آرامش را به بازار بازگرداند.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین  در خصوص آسیب‌های اقتصادی شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه مشاغل زیادی در کشور وجود دارند که با شیوع کرونا دچار آسیب و زیان شده‌اند و محدودیت‌ها و تعطیلی‌های گستره سبب شده تا لطمه بزرگی به درآمد مردم وارد شود. شاهد این هستیم که طی این مدت بسیاری از مشاغل مجبور به تعطیلی کلی نیز شده‌اند.

وی افزود: اصلی‌ترین آسیب کرونا، رکود بزرگ اقتصاد کشور بود، قبل از شیوع این ویروس تحریم‌ها سبب بالا رفتن هزینه تمام شده تولید و جهش نرخ ارز شده بود ولی شیوع کرونا و از دست رفتن بازار، مشکلات تحریم را دو چندان کرد، خوشبختانه اقتصاد ایران در پایان سال گذشته، بهبود نسبی یافت و امسال امیدواریم نیز این وضعیت تداوم داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری بودجه دولت، گفت: دولت بودجه کافی نداشت که بخواهد مردم و تولیدکنندگان را حمایت کند؛ سال گذشته کسری بودجه ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی داشتیم و امسال این عدد تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود؛ بنابراین دولت، نمی‌تواند حمایت بیشتری انجام دهد و امیدواریم انجام واکسیناسیون و ضرورت‌هایی که در حوزه بهداشت و سلامت مطرح می‌شود، مشکل را تا پایان امسال به حداقل برساند. اما مهمترین مشکلی که در زمینه رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر و محرومان داریم، این است که هزینه‌های انجام شده، به دست اهلش نمی‌رسد.

طغیانی عنوان کرد:  در حال حاضر ۹ میلیارد دلار، برای تامین کالای اساسی و دارو اختصاص داده شده، ولی در این بین دلال‌بازی‌ها نبض بازار را برهم زده است، بنابراین اولویت اصلی دولت سیزدهم باید مسدود کردن این شکاف‌ها  و حرکت به سمت ایجاد منابع جدید برای توسعه این کمک‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موفق نبودیم، اعلام کرد: وقتی نهاده را با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌کنیم اندکی افزایش، قابل توجیه است؛ به طور مثال اگر مرغ را وارد کنیم، می‌توانیم کیلویی حدود هشت تا ۹ هزار تومان به دست مصرف کننده برسانیم درحالی که ما نهاده، جوجه یک روزه و داروی بیماری‌های دامی و … را با قیمت ۴۲۰۰ وارد می‌کنیم اما مرغ با قیمت بسیار بالا به دست مردم می‌رسد که نشان از بروز خلل و مشکلاتی در این سیستم است، بنابراین اصلی‌ترین کار دولت بعدی این است که آرامش را به بازار کالاهای اساسی باز گرداند.

کد خبر: 26247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =