ضرورت از سرگیری واردات گندم به کشور

اعظمی گفت: در شرایط فعلی حداقل نیاز گندم کشور  ۶ میلیون تن بوده و آمار نشان دهنده این است که  کشور هشت میلیون تن گندم نیاز دارد و واردات آن ضروری است.

ذبیح الله اعظمی؛ عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: با توجه به اینکه وضعیت ذخایر استراتژیک گندم مناسب است ولی برای تامین نیازهای کشور در آینده بایستی واردات گندم در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت پیشین ۹۵ درصد پول گندم خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کرده است افزود:  سال قبل در چنین ایامی، حدود هفت و نیم میلیون تن گندم خریداری شده بود که در قیاس با میزان خرید امسال شاهد کاهش میزان تولید و تحویل گندم هستیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کاهش گندم تحویلی به سیلوهای کشور مجبور هستیم تا واردات گندم را از سر گیریم زیرا در شرایط فعلی حداقل نیاز گندم کشور  ۶ میلیون تن است و آمار نشان دهنده این است که  کشور  هشت میلیون تن گندم نیاز دارد و ضرورت واردات آن نیاز می‌شود.

اعضمی با اینکه واردات گندم و سایر نهاده های دامی و کالاهای اساسی از طریق گمرکات انجام می شود، گفت: روزانه باید ۱۰۰ هزار تن غلات و نهاده های دامی از بنادر به سایر نقاط کشور حمل شود.


این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین از کمبود چهار و نیم میلیون تن علوفه در کشور خبر داد و افزود: با توجه به خشکسالی پیش آمده، چهار و نیم میلیون تن علوفه که باید در شرایط طبیعی استفاده می کردیم، در حال حاضر موجود نیست.

وی با اشاره به افزایش قیمت هر تن گندم خریداری شده از ۲۱۰  به ۳۳۰ دلار نسبت به سال گذشته گفت:  افزایش جهانی قیمت نهادها و کالاهای اساسی، خشکسالی و شرایط کرونا یکی از اصلی ترین علل افزایش قیمت کالاها و نهاده های کشاورزی است.

 عضو هیات رییسه  کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید در مورد تامین نهاده های کشاورزی و کالاهای اساسی آینده نگری لازم را داشته باشد افزود:  ۸۰ درصد ارز اختصاصی به کالاهای اساسی تخصیص یافته است و بقیه ارز مورد نظر باید در اسرع وقت تامین شود که جای دارد از بانک مرکزی تقدیر و تشکر شود.

کد خبر: 26265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =