کرونا خشم‌های پنهان‌مانده را آشکار کرد

یک دکترای جامعه‌شناسی گفت: بحران کرونا به افزایش بروز خشم‌های پنهان مانده دامن زده است.  

علی نوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: کاهش ارتباطات میان‌فردی، اعمال محدودیت‌ها و دیگر تبعات ناشی از کرونا به افزایش فشارهای روحی و روانی انجامیده است و آمارهای رسمی منتشره اخیر نیز افزایش میزان بروز انواع خشونت‌ها از جمله کودک و همسر آزاری را در کشور تایید می‌کند.

وی افزود: متاسفانه از آن جایی که مهارت‌های زندگی به افراد جامعه آموزش داده نشده، مشکلات به مرور انباشته‌شده از قبل با شیوع کرونا شدت بروز آن‌ها دوچندان شده است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر نقش خود کنترلی در کاهش آمار خشونت‌ها ادامه داد: خودکنترلی مساله‌ای آموختنی است و فرد در درون خانواده می‌آموزد که رفتارها و هیجانات خود را مدیریت کند و اگر به دلیل برخی تبعات اجتماعی ناشی از تغییر سبک زندگی‌ها این مهم اتفاق نیفتد، با ورود فرد به جامعه مسایل و چالش‌های مختلف آشکار می‌شوند.

نوری آموزش هوش هیجانی را در کنترل خشم موثر دانست و افزود: تاثیر آموزش هوش هیجانی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه غیرقابل انکار است و دستیابی به سطوح بالاتر تاب‌آوری، توانایی سازگاری با هیجانات، کسب نگرش منطقی درباره هیجانات و کنترل رفتاری از نتایج آموزش هوش هیجانی به شمار می‌آید.

این آسیب‌شناس مسایل اجتماعی گفت: آموزش مداخلات مبتنی بر خود کنترلی کمک می‌کند که توانایی فرد در انتخاب استراتژی‌های رفتاری و روش‌های تنظیم هیجان بهبود یابد و این مساله نقش چشمگیری در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه می‌تواند داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فقط آموزش کافی نیست یادآور شد: عوامل متعددی بر رفتار افراد تاثیر می‌گذارند، بنابراین باید بستری فراهم شود که پس از آموزش، زمینه بررسی و ارزیابی تبعات مسائل فراهم باشد؛ به عبارت دیگر، باید سیاست‌های خاص در این زمینه به گونه‌ای پیاده‌سازی شود که خانواده‌ها و افراد مختلف جامعه خود کنترلی و عدم خشونت به باورشان تبدیل شود و به این یقین برسند که از راه‌های غیرخشونت آمیز زندگی بهتری خواهند داشت تا مسیر خشونت‌آمیز. 

نوری بر ضرورت افزایش هزینه اعمال خشونت در جامعه تاکید کرد و افزود: در بعضی‌کشورهای پیشرفته دنیا  قانون لمس اجرا می‌شود و  اگر کسی، دیگری را لمس کند مجازات سنگینی می‌شود و این راهکار قانونی تنها یک مصداق برخورد جدی قانونی در مساله‌ای به نظر ساده است اما در قانون‌گذاری در خصوص مسایل کلان کشوری می‌توان از آن‌ها الگو گرفت تا افراد آگاه باشند که رفتارهای خشونت آمیزشان با برخورد جدی و مجازات‌های سنگین پاسخ داده می‌شود و به راحتی به ارتکاب خشونت و جرم دست نزنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه کرونا یک فرصت برای تقویت مهارت‌های فردی در این دوران است، اظهار کرد: اگرچه نمی‌توان از تبعات بی‌شمار بحران کرونا چشم‌پوشی کرد اما در نقطه مقابل، اگر فرد بتواند مهارت ارتباطی در کنار هم بودن، مهارت گفت‌وگو، حل مساله، تقویت پیوندهای عاطفی و هنر عشق ورزیدن را بیاموزد و در خود نهادینه کند، قطعا تهدید پیش رو به فرصتی بی‌بدیل تبدیل خواهد شد.

کد خبر: 26720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =