چرایی اهمیت مهارت‌آموزیِ سربازان

توسعه آموزش‌های مهارتی و گسترش آن در قالب سیاست‌های حوزه کارآفرینی، اشتغال و تولید در طول دهه‌های گذشته یکی از اساسی‌ترین پایه‌های حوزه آموزش و اقتصاد و تولید در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بشمار می‌رود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ضرورت برنامه‌ریزی آموزش مهارت به نیروی جوان در قالب مدارس، دانشگاه‌ها و سربازان زمانی مشخص می‌شود که پس از فراغت از تحصیل و یا گذراندن دوره خدمت ضرورت(سربازی) افراد آماده ورود به بازار کار هستند و شرایط امروزه بازار کسب و کار در جذب نیروی متخصص و ماهر، ورود افراد دارای مهارت را به حوزه اشتغال راحت‌تر می‌کند.

بر اساس آمار سازمان نظام وظیفه ناجا از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار جوان ایرانی دوران خدمت سربازی را پشت سرگذاشته‌اند که اگر در راستای آموزش مهارت‌های گوناگون به این جمعیت، اقدامات برنامه‌ریزی مستمر شده وجود داشت، در حال حاضر با جمعیت بزرگ دارای مهارت در کشور روبرو بودیم که در حوزه‌های مختلف اشتغال از آن‌ها بهره‌مند می‌شدیم.

نگاهی به سیاست‌های حوزه مهارت‌آموزی در کشورهای توسعه‌یافته در دهه‌های اخیر و شکل‌گیری انقلاب مهارتی در این کشورها همگام با رشد و توسعه متوازن، این نکته را می‌رساند که یکی از راهکارهای اساسی در بخش‌های اشتغال، افزایش بهره‌وری تولید، توسعه کشور، رشد تولید ناخالص ملی و همچنین گسترش آموزش و خوداتکایی جوانان در حوزه اشتغال، توجه و تمرکز بر مهارت‌آموزی در قالب سیاست‌های آموزشی است.

ضرورت ایجاد مراکز آموزش جوار پادگان  

«علی اوسط هاشمی» رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نشست خبری، با بیان این نکته که سالانه بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد، کارآموز را آموزش می‌دهند و این، نقش پررنگ بخش خصوصی را در کنار بخش دولتی نشان می‌دهد، گفت:  هفت هزار کارگاه در سطح پادگان‌ها و مراکز آموزش نظامی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان، آموزش‌های لازم را به سربازان ارائه داد و آمادگی ایجاد مراکز جوار پادگان را در سطح کشور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را اعلام می‌کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مراکز تخصصی کارآفرینی برای پشتیبانی از افراد با مهارت است و  هر فرد با مهارت اگر خوب شناسانده شود، قطعاً بیکار نمی‌ماند، اظهار کرد: یکی از بهترین شرکای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، نیروهای مسلح هستند و فرصت حضور دوساله سربازان و خلق مزیت‌ها در حسن خدمت مشوق‌هایی را می‌تواند ایجاد کند که سربازان به سمت مهارت روی آورند.

وی همچنین اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۰ هزار نفر از سربازان، آموزش‌های مهارتی را کسب کردند.  

اثرگذاری مهارت آموزی در اشتغال و اقتصاد کلان

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پیش از این در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: شناخت و تسلط بر اهمیت موضوع مهارت‌آموزی و اثرگذاری این امر در مواردی مانند اشتغال، اقتصاد کلان، سیاست، کاهش نرخ بیکاری، اقتصاد خانواده و بسیاری از موضوعات مهم دیگر جوامع، جهانیان را بر آن داشته تا با ایجاد نگاهی نو و اثربخش در حوزه مهارت‌آموزی به دنبال گسترش ارتباطات این حوزه در جهان باشند.

وی بیان کرد: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای به عنوان اصلی‌ترین متولی مهارت‌آموزی و گسترش‌دهنده فرهنگ مهارت و بهره‌گیری از آن به عنوان ابزاری در مسیر ایجاد اشتغال و کسب درآمد و تدوین‌کننده استانداردهای مهارتی براساس نیازهای روز بازار داخلی و بین‌المللی و ارتقاء‌دهنده جایگاه مهارت، سیاست‌ گسترش ارتباطات بین‌المللی و تبادل تجارب و تدوین برنامه‌ریزی‌ با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف را در پیش گرفته است.

بودجه پنج میلیارد تومانی آموزش مهارتی سربازان

بر اساس اعلام علیرضا منادی سفیدان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق این لایحه «روند تصویب کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان فنی‌وحرفه‌ای»، حدود ۱۱ میلیون دانش‌آموخته بعد از انقلاب در کشور وجود دارند که نتوانسته‌اند مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای مهارت آموزی، ۵ میلیارد تومان برای مهارت آموزی سربازان و ۵ میلیارد تومان برای مهارت آموزی زندانیان تخصیص داده شده است.

۲۷ هزار سرباز، آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند

«حبیب عرفان منش» مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز درباره ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان می‌گوید: در سه ماه نخست امسال، ۲۷ هزار سرباز آموزش‌های مهارتی در بیش از ۶۰ رشته شغلی را فرا گرفتند که جلسات این آموزش‌ها در داخل پادگان‌ها برگزار شده است و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از سربازان موفق به کسب دریافت گواهینامه مهارت شده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف از ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان، کمک به اشتغال پذیری و تسهیل برای ورود به بازار کار آنها پس از اتمام دوره خدمت سربازی است، اضافه کرد: سال گذشته ۸۶ هزار سرباز دوره‌های آموزشی را سپری کردند و این افراد ۱۴ درصد کل آموزش دیدگان را شامل می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سرباز بدون آموزش تا سه سال آینده نخواهیم داشت، گفت: این آموزش‌ها بر اساس، امضای قرارداد با قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته است تا با آموزش سربازان تا سه سال آینده سرباز بدون مهارت نداشته باشیم.

به گفته عرفان منش، طرح «سرباز ماهر» شامل مهارت‌های شغلی و شایستگی می‌شود و مهارت‌های شغلی مرتبط با مهارت‌های لازم برای ورود به یک شغل و مهارت‌های شایستگی بیشتر ناظر بر بخش‌های تکمیلی است.

وی با بیان این موضوع که برای سربازها در بخش‌های اقتصادی مختلف شامل صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر آموزش ها را ارائه می کنیم، افزود: از سال ۹۶ که قرارگاه مهارت آموزی به دستور رهبر معظم در ستاد کل نیروهای مسلح شکل گرفت، پیگیری توسعه‌ای کمی و کیفی مهارت آموزی سربازان با نهادهای مختلف مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اعلام اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با همکاری قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح، برای آموزش مهارت به سربازان با وجود محدودیت‌های شیوع کرونا گام های مثبتی برداشته است، خاطرنشان کرد: اکنون هفت هزار کارگاه فنی و حرفه‌ای در سطح پادگان‌ها فعال است تا به سربازان آموزش‌های مهارتی در رسته‌های شغلی مختلف را ارائه کند.

حرکت روبه رشد و پر سرعت مبادلات جهانی در حوزه اشتغال و نیاز ارائه و دریافت آموزش‌های مهارتی متناسب با این شرایط و همچنین توجه کارآفرینان و کارفرمایان به موضوع جذب افراد دارای مهارت در راستای افزایش بهره‌وری بالای نیروی کار، شرایطی را فراهم آورده است که نیروی کاری که توان رقابتی در حوزه ارائه توانمندی‌های به روز و مهارت‌های کارآمد را در حوزه تخصصی اشتغال خود نداشته باشد، عملاً امکان جذب در بازار کار و یافتن شغل مناسب را ندارد.

ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان وظیفه در طول دوره خدمت، فرصتی در مسیر افزایش مهارت و تلفیق آن با دانش روز و تحصیلات دانشگاهی برای جوانان به شمار می‌رود تا با کسب مهارت لازم، زمینه ورود به بازار کار را برای خود فراهم کنند.

کد خبر: 26758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =