آخرین صفحات دفتر هژمونی آمریکا در خاورمیانه

اعلام تخلیه پایگاه‌های آمریکا در سوریه و قرار دادن آن کنار افزایش تحرکات تروریستی در این کشور نشان می‌دهد که احتمالا یک پروژه جدید مانند افغانستان این بار در شامات کلید خورده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته معاون مرکز آشتی روسیه در دمشق طی خبری اعلام کرد، یک کودک سوری بر اثر سقوط خمپاره‌های موشکی در سهل الغاب، حومه غربی حماة واقع در مرکز سوریه کشته شد.

خروج آمریکا از سوریه

همزمان خبرگزاری روسیاالیوم در گزارشی به این خبر پرداخت و نوشت: «سرلشکر وادیم کولت، معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای توضیح داد، گروه تروریستی هیئت تحریر الشام (النصره سابق) حدود ۲۵ فروند موشک به سهل الغاب شلیک کرد که در جریان این حمله، یک کودک کشته و ۹ غیرنظامی مجروح شدند».

انتشار اخبار رخدادهای تروریستی در سوریه در شرایطی باعث توجه برخی از رسانه‌های سوری و بین‌المللی شده است که اقدامات لکه‌ای تروریست‌های حاضر در شامات باز هم شکل ساختارمند و الگوریتیمی منظم پیدا کرده است. این در حالی است که یک منبع نظامی مطلع در سوریه در گفت‌وگو با العالم اعلام کرد که آمریکا سه پایگاه نظامی خود در سوریه را تخلیه کرده است.

براساس اطلاعاتی که یک منبع مطلع نظامی به خبرنگار العالم داده، موقعیت جغرافیایی پایگاه‌های تخلیه شده عبارت است از یک پایگاه نظامی در استان دیرالزور منطقه حق العمر نزدیک چاه‌های نفت استان دیر الزور، پایگاهی دیگر در استان حسکه نزدیک منطقه قامشلی در منطقه تل البیدر و سومین پایگاه تخلیه شده در استان حسکه منطقه قصرک در جنوب قامشلی قرار داشت.

روند خروج نظامیان آمریکایی از منطقه با تخلیه افغانستان وارد فاز جدیدی شده است و بناست تا آخر سال جاری‌ میلادی با ترک عراق تکمیل شود. به اعتقاد کارشناسان منطقه، آمریکا هیچ چاره‌ای جز ترک منطقه ندارد و دیر یا زود مجبور خواهد شد دیگر مناطق سوریه ‌به ‌ویژه در شمال این کشور را هم ترک کند. در این میان عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم نیز به این خبر واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «با خروج آخرین سرباز آمریکا از افغانستان رسماً شکست تحقیرآمیز آمریکا تکمیل شد».

این تحلیلگر برجسته سیاسی با اشاره به اینکه عملیات تخلیه نظامیان آمریکایی تنها به افغانستان محدود نمی‌شود و مطئمنا این قطار پس از کابل و بغداد در ایستگاه‌های دیگری نیز از جمله دمشق توقف خواهد داشت، در توییتر خود نوشت که این صحنه تحقیرآمیز به‌زودی در عراق، سوریه و فلسطین نیز تکرار خواهد شد. اکنون زمان پیروزی انسان‌های شریفی است که در برابر ظلم مقاومت می‌کنند و نیز زمان شکست ظالمان است.

عطوان در ادامه نوشت: «وقتی دومینوی سقوط آغاز می‌شود، متوقف کردن آن سخت خواهد بود. صبر کنید که به اذن خدا پیروزی نزدیک است». همچنین وی در توییتی دیگر اعلام کرد که طالبان با آخرین سرباز آمریکایی خداحافظی می‌کند و عباس نیز از گانتس استقبال کرد؛ خدا کمک کند!

واکنش تحلیلگران عرب به خروج دومینویی آمریکا از منطقه در شرایطی گمانه‌زنی‌ها درباره بروز مجدد بحران در غرب آسیا را افزایش داده است که تعداد خبرهای منتشر شده از ریف دمشق و منطقه درعا بیانگر رشد دوباره تنش در شامات است.

این در حالی است که برخی منابع خبری از توافق دولت سوریه و گروه‌های مسلح در درعا با میانجیگری روسیه بر سر برقراری آتش‌بس در این منطقه خبر دادند. توجه و تمرکز بر روی منطقه درعا از آنجایی اهمیت دارد که این منطقه به عنوان مبداء و سرآغاز بحران تروریستی در خاورمیانه شناخته می‌شود و هرگونه تحرک مسلحانه در آن اثر مستقیمی روی امنیت منطقه دارد.

مذاکره همزمان با اقدامات تروریستی

در همین راستا خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با انتشار گزارشی در رابطه با رخدادهای درعا اعلام کرد که پس از توافق دولت این کشور و گروه‌های مخالف در درعا برای برقراری آتش‌بس در این منطقه، روند تحویل سلاح‌های گروه‌های مسلح در منطقه درعا البلد آغاز شده است.

سانا در این باره گزارش داد: «چند مرکز برای رسیدگی به وضعیت افراد مسلح و تحویل سلاح‌های آن‌ها به ارتش سوریه در محله درعا البلد ایجاد خواهد شد». از طرفی پیشتر روزنامه القدس العربی روز چهارشنبه اعلام کرد که کمیته‌های مذاکره کننده گروه‌های مسلح در درعا در جنوب سوریه با نمایندگان دولت این کشور بر سر آتش بس در منطقه درعا البلد و مناطق محاصره شده توافق کردند.

بر همین اساس ابو علی محامید، عضو کمیته مذاکره کننده گروه‌های مسلح و مخالف در اینباره به القدس العربی گفت: «این توافقنامه شامل ایجاد یک مرکز نظامی توسط روسیه در ضلع جنوبی درعا البلد و افتتاح مرکز حل و فصل مسائل مربوط به کسانی که تحت تعقیب نظام سوریه هستند و تحویل سلاح‌های آن‌ها است».

وی افزود: «در مرحله دوم از خانه‌های غیر نظامیان بازرسی خواهد شد تا از وجود افراد ستیزه جو در میان ساکنان شهر اطمینان حاصل شود و سه مرکز امنیتی نظامی توسط گروه‌های مخالف به رهبری احمد العوده در ورودی‌های شهر ایجاد می‌شود و پس از آن نیروهای نظام از اطراف شهر دور شوند و تمامی گذرگاه‌های درعا البلد با مرکز درعا بازگشایی خواهد شد».

در همین حال، منابع محلی به شبکه الجزیره گفتند که از روز چهارشنبه دور جدیدی از گفت‌وگوها میان هیات‌های عشایر درعا با نظام سوریه در شهر درعا آغاز شده است. علی‌رغم اینکه ارتش سوریه ژوئیه ۲۰۱۷ اکثر مناطق درعا را تحت کنترل خود درآورده، اما همچنان گروهی از مخالفان سوری با کمک عوامل خارجی برخی مناطق، این استان را در اشغال دارند.

نیروهای ارتش سوریه محله درعا البلد در جنوب شرقی درعا را که تحت کنترل گروه‌های مخالف قرار دارد، محاصره کردند تا آنها را برای تحویل این محله یا خروج از آن به سمت شمال سوریه تحت فشار قرار دهند. برخی از کارشناسان مسائل سوریه بر این باورند که خروج ایالات متحده و تخلیه برخی پایگاه‌های عملیاتی آمریکا در شام رابطه مستقیم با رشد اقدامات مسلحانه و فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله شاخه القاعده در سوریه دارد.

این مساله بدان معنی است که واشنگتن برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه و تخلیه منطقه، برخی رخدادهای تروریستی را به شکل مهندسی شده در دستور کار قرار داده و با انتشار خبر این قبیل اقدامات به دنبال ایجاد موج روانی و منحرف کردن افکار عمومی از روی عملیات خروج خود از افغانستان و عراق و حالا سوریه است. در واقع پس از انتشار تصاویر و انتشار اسناد همکاری CIA و پنتاگون با داعش و برخی از کادرهای القاعده در عراق و سوریه، دیگر شبهه‌ای از رابطه مستقیم رشد اقدامات تروریستی با هرگونه تحرک از سوی واشنگتن باقی نمی‌ماند. به گفته عطوان شرایط فعلی در منطقه بیانگر این مساله است که به آخرین صفحات هژمونی واشنگتن در غرب آسیا رسیده‌ایم.

گزارش اردشیر حبیبی

کد خبر: 26934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =