کرونا و رشد آمار مرگ و میر سرپرستان خانوار

تداوم ۱۹ ماهه کرونا به مرور به افزایش تعداد فوتی‌ها و در این میان رشد آمار مرگ و میر در میان سرپرستان خانوار منجر شده است و این مساله نه تنها خانواده‌ها بلکه دولت و در راس آن‌ها نهادهای حمایتی را با چالش‌هایی مواجه ساخته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اگرچه مسوولان سازمان بهزیستی کشور همواره و حتی پیش از شیوع کرونا از فوت سرپرست‌ خانوار به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تحت حمایت قرار گرفتن زنان در این سازمان یاد می‌کردند و ۷۰ درصد علت زن‌ سرپرست خانواده‌ شدن را مربوط به فوت همسر می دانستند اما به نظر می رسد افزایش میزان مرگ و میر سرپرست خانوارها بر اثر کرونا آن چنان بیش از حد تصور است که امروز به عنوان خبر در کمیسیون اجتماعی مجلس به آن پرداخته می‌شود. رسانه‌ای شدن این رویداد هشدارآمیز و قابل‌ تامل است و به نوعی ضرورت سرعت بخشی به روند واکسیناسیون و همچنین اصلاح راهکارهای موجود در برخی سیاست‌های حمایتی را به ذهن متبادر می سازد.

روز گذشته وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور در جلسه ویژه بررسی آسیب‌های اجتماعی کرونا مجلس شورای اسلامی از افزایش مرگ و میر افراد که اغلب آن‌ها سرپرست خانوار بودند خبر داد و گفت: تعداد خانواده‌های بی‌سرپرست و پشت‌نوبتی برای بهره‌مندی از بسته‌های معیشتی سازمان بهزیستی افزایش یافته است. این روزها نیز مسوولان اورژانس اجتماعی بارها اعلام کرده‌اند که در گذشته اغلب تماس‌ها با تلفن‌های ۱۴۸۰ و ۱۲۳ ناشی از استرس‌ها بود، اما در شرایط کنونی اغلب تماس‌ها به سمت افسردگی ناشی از سوگ از دست دادن عزیزان به دلیل ابتلا به کرونا شیفت داده شده است.

بنا به گفته فاطمه عباسی -مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی- ۲۵۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور تحت پوشش این سازمان هستند. البته او مرداد ماه سال گذشته گفته بود که حدود ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار نیازمند، پشت نوبت دریافت مستمری از سازمان بهزیستی هستند و امروز که رییس سازمان بهزیستی کشور از افزایش آمار پشت نوبتی ها خبر داده است انگار این چالش به مساله‌ای جدی‌تر در سایه کرونا تبدیل شده است.

رسانه‌ای شدن آمار افزایشی سرپرستان خانوار به دلیل کرونا اگرچه غم‌انگیز است اما اگر سیاست‌های درست در جهت کاهش تبعات ناشی از این مساله تدیبر نشود چالش‌ها و مشکلات دو چندان خواهند شد.

اینکه امسال در سایه کرونا چه تعداد به آمار  بیش از ۳۰ هزار نفر پشت نوبتی سال گذشته افزوده شده جای سوال داردو مساله دیگر آنچه که مسوولان امر نهادهای حمایتی باید به آن توجه داشته باشند این است اگر به جهت تسریع در انجام واکسیناسیون زمینه کاهش آمار مرگ سرپرستان خانوار تحت پوشش ناشی از همه‌گیری فراهم شود آیا دیگر موانع بر سر راه تسریع در بررسی پرونده های افراد پشت نوبتی که به انباشت ۳۰ هزاری آنها منجر شدهبود نیز از میان برداشته خواهند شد؟ اصلا آیا مستمری ۳۵۰ هزار تومانی یک خانواده زن‌سرپرست تک‌نفره و یا مستمری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در ماه برای یک خانواده زن‌سرپرست پنج نفره می‌تواند آنها را از تلاطم و فشارهای اقتصادی سنگین کنونی در امان نگه دارد؟

آیا تهدید افزایش تعداد پرونده های پشت نوبتی‌ به دلیل مرگ سرپرستان خانوار بر اثر کرونا نمی تواند به فرصتی در جهت  ارزیابی و اصلاح سیاست های حمایتی در کشور تبدیل شود؟

حذف پشت نوبتی نهادهای حمایتی ضروری است

کرونا پدیده‌ای نوظهوراست و تدبیر در خصوص اتخاذ راهکارهای مقابله با آن ضرورتی انکارناپذیر است اما نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد برای کاهش آمار پشت نوبتی های خود بایدبا پشتوانه حمایت مستقیم دولت به‌سمت توانمندسازی خانواده و کمک به اشتغال پایدار افراد تحت پوشش هدایت شوند که در این صورت به مرور نه تنها از تعداد پشت نوبتی‌ها کاسته می شود بلکه با افزایش میزان اشتغال زایی آنان،  افراد و خانواده های تحت پوشش می توانند در بهبود وضعیت معیشتی خود و  اقتصاد کلان کشور نقش اثرگذارتری داشته باشند.

کد خبر: 27067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =