مهمترین عوامل طلاق در ۱۴۰۰/ بی‌احترامی در رتبه سوم

رییس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور به تازگی اعلام کرد که در سال۱۴۰۰ بالاترین علت طلاق به دلیل نبود مسوولیت‌پذیری در رتبه اول، بی‌توجهی در رتبه دوم و بی‌احترامی در رتبه سوم برمی‌گردد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نیاز به دریافت احترام یکی از نیازهای بنیادین در درون هر انسانی است که تهدید شدن یا برآورده نشدن آن، آسیب‌های زیادی را به بار می‌آورد. از جمله مهم‌ترین آسیب‌هایی که افراد در این شرایط تجربه می‌کنند، می‌توان به تخریب اعتماد به‌ نفس در حوزه شخصی و فاصله عاطفی در روابط بین فردی اشاره کرد.

اگرچه نبود مسوولیت پذیری و بی‌توجهی رتبه‌های اول و دوم علل بروز طلاق را در سال جاری به خود اختصاص داده اند اما تبعات ناشی از بی‌احترامی  بر زندگی زناشویی قابل تامل است.

بسیاری از کارشناسان اجتماعی و روانشناسان معتقد هستند که بی‌احترامی موجب می‌شود زوج ها اغلب در این موقعیت احساس امنیت نکنند و نتوانند دلبستگی عمیق و سالمی را با همسر خود شکل دهند. این مساله با متزلزل‌ کردن پایه‌های اساسی رابطه در دراز مدت، باعث ایجاد فاصله افراد با وجود زندگی کردن در کنار هم از یکدیگر می‌شود و روابط عاطفی‌ زوجین تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

سیما فردوسی -استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی- پیشتر به این نکته اشاره کرده بود که بعد از بحث محبت، احترام از مهم‌ترین موضوعات در خانواده است و رفتار محترمانه زوجین یکی از مهم‌ترین الزامات در زندگی زناشویی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد که احترام به سخنان، عقاید، سلایق و خانواده‌های یکدیگر از ضروریات راوبط زناشویی است  و همواره باید دانست که استحکام و رشد هر خانواده، در گرو تلاش و زحمت اعضای آن است.

راهکارهای مفید در جهت ایجاد احترام در رابطه زوجین

اگرچه مطرح نکردن مشکلات‌ در جمع، عذرخواهی‌کردن و اظهار پشیمانی، گوش بودن برای درد دل‌ها، مدیریت خشم، جریحه دار نکردن احساسات همدیگر، قدردانی از خوبی‌های یکدیگر و ... می‌توانند به تقویت ارتباط متقابل مثبت، موثر و همراه با احترام بین زوجین تاثیر چشمگیری داشته باشند اما آنچه که بیش از همه باید در مسیر کسب مهارت‌های زندگی به آن توجه شود این است که اگر هر یک از زوجین به این مهم پای بند باشند آنچه که برای خودشان دلخواه و پسندیده است و تمام تلاش شان در جهت دستیابی و یا برداشتن آن مساله در مسیر زندگی شان است متقابل همان مساله مدنظر را برای شریک زندگی شان بخواهند و بپسندند بسیاری از مشکلات نه تنها بروز پیدا نمی‌کنند بلکه در بیشتر موارد با رعایت این اصل رفتاری، مشکلات بین زوجین با تبعات کمتری رفع می شود.

کد خبر: 27778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =