هشدار برای افزایش جمعیت کودکان کار

مدتی است که تعداد کودکان کار بر سر چهارراه‌ها افزایش شگرفی داشته و اگرچه دیرینگی این موضوع، مساله کودکان کار را به صحنه‌ای کاملا عادی و آشنا برای شهروندان تهرانی و برخی دیگر شهرهای کشور تبدیل کرده است اما رییس انجمن مددکاران اجتماعی با تایید بر آمار صعودی کودکان کار در این ایام هشدار هشدار داد که این مسئله نشانه بارزی از افزایش فقر در جامعه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی در این باره اعلام کرد که تعداد کودکان کار بیشتر هم خواهد شد و به شکل‌های مختلف بچه‌ها برای تامین معیشت خانواده‌شان مجبور می‌شوند که کار کنند.

کرونا، فقر، افزایش آمار کودکان کار

وی افزود: پیش از این گفته بودم هرچه جلوتر برویم بیشتر شاهد حضور چنین کودکانی در چهارراه‌ها خواهیم بود و الان هم شاهد افزایش کودکان کار هستیم و من همین جا هشدار می‌دهم تعداد کودکان‌ کار بیشتر هم خواهد شد. چرا که  وقتی فقر زیاد شود این گونه موارد هم بیشتر و بیشتر می‌شود. یکی از عوارض افزایش تکدی‌گری توسط افراد بزرگسال یا حضور کودکان در خیابان‌ها و محیط‌های کار است.کودکان به مشاغلی از این جمله مشغول می‌شوند گرچه این پدیده در کشور ما اصلا پدیده جدیدی نیست و پدیده غیرقابل انتظاری هم نبوده است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به اینکه  خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد ، اظهار کرد: با وجود آیین‌نامه کودکان خیابانی و قانون جدید اطفال و نوجوانان مشکل قانونی وجود ندارد و تکلیف تمام دستگاه‌ها در این حوزه مشخص است. اما در حال حاضر حتی با افراد تحت پوشش نمی‌توانیم طبق قانون رفتار کنیم چه برسد به گروه‌های جدیدی که به این حوزه اضافه می‌شوند. از نظر من وقوع چنین پدیده‌ای خیلی دور از انتظار نبود و باید منتظر بدتر شدن اوضاع باشیم مگر اینکه فکری به حال اقتصاد بیمار شود و الا بچه‌های زیادی مدرسه را ترک کرده و مجبور به کار در خیابان می‌شوند.

کنترل مساله کودکان کار  با  حذف فقر اقتصادی

پیشتر فرشید یزدانی فعال اجتماعی حوزه حقوق کودکان در گفت وگو با آتیه‌آنلاین اجرای طرح‌های ضربتی ساماندهی کودکان را بی‌اثر خواند و گفت: سازمان‌های متولی باید تکلیف‌شان مشخص باشد که قرار است ساماندهی و توانمندی خانواده کودکان از چه مسیری تحقق یابد، قرار است با ایجادشغل یا پرداخت مستقیم زمینه به سامان رسیدن آنها را فراهم شود یا دستورالعمل خاص دیگری دنبال می‌شود.

این فعال حوزه رفاه و تامین اجتماعی گفت: اگر قرار است این طرح ها اثرگذار باشد باید متمرکز بر نگاه سیستماتیکی‌تر باشد یعنی در تدوین طرح‌ ها به چگونگی برقراری ارتباط بین بخشی سطوح مختلف آن توجه و دقت نظر خاصی باشد.

فاطمه قاسم‌پور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز چند ماه پیش اعلام کرد: اگرچه تمرکز بر کودکان کار به معنای تمرکز بر شاخه‌هاست و نیاز است به ریشه یعنی فقر پرداخت، اما در کنار این برنامه‌ریزی ریشه‌ای نیازمند طراحی برنامه‌های قانونی و اجرایی برای بهبود شرایط این کودکان هستیم. در واقع اغلب این کودکان برخلاف آن‌چه در سریال‌های تلویزیونی مانند آوای باران نشان داده شد، در آغوش خانواده بوده و تحت حمایت و کنترل خانواده مشغول به کار هستند؛ فقر اقتصادی این خانواده‌ها موجب شده بخشی از بار تأمین معاش را بر دوش کودک خود بگذارند.

مسوولان به هوش باشند

افزایش آمار کودکان کار و بعضا بی‌هویت، جامعه را آبستن حوادث و تهدیدهای جدی‌ برای شهروندان و کشور کرده است این افراد به گفته ماندانا حسینی فعال اجتماعی که پیشتر در گفت وگو با آتیه آنلاین گفته بود که می‌توانند در شکل‌گیری سونامی اجتماعی در کشور موثر باشند. این افراد می‌توانند ناقلان انواع و اقسام ویروس‌ها و میکروب‌ها باشندو نیز برخی از این افراد حاملان مواد مخدر هستند و از سوی دیگر عده‌ای عناصر سازمان یافته اینترنتی هستند که هدایت شده در این مسیر مشغول به کار شده اند بنابراین تسریع در جمع‌آوری، توانمندسازی، هدایت و کنترل این افراد در آستانه ورود به بیکاری فصلی بیش از دیگر ایام سال جدی به نظر می‌رسد و امید است این اشارات هشداری برای نهادهای مسوول و متولی باشد که اقدامات اساسی و زیربنایی در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهند.

کد خبر: 28423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =