حذف رانت با اجرای "طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار"

یک کارشناس حوزه بازار کار با بیان اینکه تصویب طرح تسهیل صدور مجوزها در مجلس را باید یک گام بزرگ و موثر دیگر در جهت بهبود فضای کسب و کار در کشور تلقی کرد، گفت: انحصار، فساد و رانت در حوزه کسب و کار با اجرای این طرح به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

حمیدحاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: بدون تردید تلاش مجلس در حوزه تسهیل شرایط کسب و کار، اقدامات بسیار اثربخشی است که در راستای توسعه و رونق تولید در کشور صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیچیدگی و ابهامات گسترده‌ای که در فضای کسب و کار کشور وجود دارد، نیازمند تلاش‌های گسترده‌ای است که هر گام آن می‌تواند بخشی از موانع موجود در این حوزه را برطرف کند، افزود: بنابراین طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را باید به فال نیک گرفت، هرچند فعلا در مجلس کلیات این طرح به تصویب رسیده است و باید منتظر بررسی و تصویب تمام جزئیات این طرح در مجلس شورای اسلامی باشیم و پس از طی مراحل قانونی، آن را در مرحله آزمایش و عمل ببینیم.

این فعال و کارشناس حوزه کار با بیان اینکه امیدواریم که با اجرای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، اقدامات بسیار موثری در حوزه بهبود و توسعه کسب و کار و رونق تولید و اشتغال را در کشور شاهد باشیم، ادامه داد: با توجه به اینکه این طرح در راستای اقدامات گذشته و در جهت بهبود فضای کسب و کار به تصویب رسیده است، در سال‌های گذشته چنین درگاه اینترنتی که توسط مجلس در حال پیگیری است در وزارت اقتصاد تعریف شده بود که به آن صورتی که مورد انتظار بود، مورد استقبال قرار نگرفت.

حاج اسماعیلی تفاوت درگاه اینترنتی حال حاضر که برای صدور مجوزها توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده را با درگاه اینترنتی صدور مجوز در گذشته اینگونه عنوان کرد که بسیاری از کسب و کارها که به صورت مبهم و انحصاری در اختیار طبقه یا گروه خاصی قرار دارد، در طرح تسهیل صدور مجوزها در مجلس دیده شده است که البته این یکی از جنبه‌های مثبت و اثرگذار این طرح به شمار می‌رود.

وی گفت:با توجه به سختی‌های صدور مجوز و بروکراسی پیچیده حاکم بر آن در حوزه توسعه و بهبود وضعیت کسب و کار در کشور با مشکلات متعددی بودیم که امیدواریم با تصویب این طرح، تسهیل صدور مجوز کسب و کار به صورت واقعی صورت گیرد و این در واقع یکی از امتیازات طرح کنونی است.

فساد و انحصار مانع توسعه ظرفیت‌های بازار 

این کارشناس حوزه کار اضافه کرد: قطعاً انحصار، فساد و رانت از موانع جدی در راستای بهبود فضای کسب و کار و اشتغال در کشور است که مانع توسعه ظرفیت‌های بازار کار و سرکوب انگیزه‌های اشتغال، کسب و کار و کارآفرینی و عاملی در راستای توزیع ناعادلانه امکانات و بی‌عدالتی در کشور می‌شود و امتیازات خاصی را در اختیار گروه یا بخشی از افراد دارای رانت قرار می‌دهد.

وی افزود: وجود رانت و فساد در حوزه کسب و کار همچنین باعث از بین رفتن رقابت و کیفیت در بازار تولید و ارائه خدمات شده و در عین حال، قیمت‌ها و دسترسی مردم را برای دریافت خدمات و کالای ارزان از بین می‌برد و در واقع طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار، موانع موجود برشمرده شده در این بخش را هدف گرفته و موجبات شکل‌گیری بستر مناسب تسهیل کسب و کار را در کشور رقم خواهد زد.

این فعال بازار کار تصریح کرد: یکی دیگر از مزایای طرح مذکور این است که در راستای ایجاد مانع در حوزه شکل‌گیری رانت، فروش امتیازات کسب و کارها را نیز در بستر غیرقانونی و غیرمولد موجب خواهد شد.

گفتنی است که کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه هفته گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید که البته جزئیات این طرح نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

کد خبر: 28427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =