جشنواره فیلم فجر، راه نجات سینمای از دست رفته

حوزه فرهنگ و هنر طی سال اخیر جزو آسیب‌دیدگان جدی کرونا بوده است و سینمای ایران در کنار سایر زمینه‌های فرهنگی و هنری به‌شدت در حوزه اقتصاد و نیز در بحث اشاعه فرهنگی آسیب‌دید.

به گزارش آتیه آنلاین، با تعطیلی طولانی مدت سینماها از اسفند ماه گذشته تمامی معادلات سینمایی بر هم خورد، از دست دادن اکران نوروزی، از دست دادن اکران بهار سینمای سال ۹۹، لغو جشنواره جهانی فیلم فجر، شکست اکران سینما ماشین و اکران آنلاین، شکست اکران تابستانه با وجود بازگشایی سینماها و بار دیگر تعطیلی سینماها از جمله اتفاقاتی است که سینما در سال ۹۹ با آن‌ها روبرو بوده است.

اگر در این شرایط جشنواره‌ای که موتور محرکه مردم برای دیدن فیلم‌ها در سال بعد است و انگیزه‌ای برای رقابت بین فیلمسازان به وجود می‌آورد، تعطیل شود و در این جشنواره را ببندند، دیگر فیلمی تولید نخواهد شد. اگر این جشنواره برگزار نشود یا با تأخیر برگزار شود، یک سرمایه سوزی بزرگ رخ می‌دهد و تمام انگیزه و شوق عوامل و تولیدکنندگان فیلم‌ها از بین می‌رود و این یعنی یک ضربه روحی بر نیروی انسانی فعال در سینمای ایران.

در واقع نباید چراغ جشنواره فیلم فجر خاموش شود؛ امسال تولیدات به‌اندازه کافی وجود دارد و می توان با شیوه‌ای که امنیت کامل وجود داشته باشد و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، جشنواره سی و نهم را برگزار کرد. کرونا از بین خواهد رفت، اما با تعطیلی جشنواره فیلم فجر، ضمن آن که یکی از مفیدترین رویدادهایی که به جامعه انرژی مثبت می‌بخشد را حذف کرده‌ایم، درواقع شناسنامه سینمای ایران را هم باطل کرده‌ایم چرا که با این بی‌تدبیری سینمای ایران، در روزگار پساکرونا، بدون‌ نقشه ‌راه و در سردرگمی محض به سر خواهد برد و می‌شود زوال و مرگ تدریجی آن را از همین حالا متصور بود.

به هرحال سینمای ایران نیاز به برگزاری جشنواره ملی خود با شیوه نو دارد و ما نباید اجازه بدهیم این ویروس منحوس، زندگی ما را تعطیل کند و باید با توجه به حفظ پروتکل‌های بهداشتی به زندگی خود ادامه دهیم و به عقیده من جشنواره فیلم فجر هم مانند بقیه رویدادهایی که در دنیا برگزار می‌شود، باید با شیوه جدید برگزار شود.

سینما یک آیین جمعی است و مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور می‌تواند با رعایت شیوه نامه بهداشتی برگزار شود. تیم برگزاری جشنواره فجر باید خلاقیت و راه‌های جدید به کار بگیرد تا هم جشنواره از شور و هیجان همیشگی برخوردار باشد، هم مردم از آن استقبال کنند و هم فیلم‌های سینمای ایران دچار معضل سرقت نشوند، چون به محض اینکه فیلمی لو برود تمام سرمایه‌ای که برای آن صرف شده هدر می‌رود.

امیدوارم جشنواره سی و نهم به خوبی و خوشی برگزار شود و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی نتیجه خوبی داشته باشد.

شاهین شجری -منتقد سینما

کد خبر: 2870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =