اشتغال سه میلیون نفری در بخش ساختمان

بر اساس جدیدترین داده‌های حوزه اشتغال مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۳۳۱ هزار نفر در سطح کشور در فعالیت‌های بخش ساختمان اشتغال به کار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، شاغلان بخش ساختمان در حال حاضر، نسبت به بهار سال گذشته بیش از ۳۸۱ هزار افزایش پیدا کرده‌اند و شاید بتوان مهم‌ترین عامل این بازگشت شغلی را در آرامش نسبی شرایط کرونایی و همچنین بر اساس نیازهای کارگران این بخش در قالب شرایط دستمزدی روزانه عنوان کرد.

گفتنی است که با توجه به اثرگذاری شرایط کرونایی کشور در حوزه‌های مختلف اقتصاد، تولید و اشتغال در طی بیش از ۲۰ ماه شیوع کرونا، شرایط اشتغال در حوزه ساختمان و فعالیت کارگران ساختمانی با تلاطم فراوان مواجه شده و بدنبال تعطیلی فعالیت‌های ساختمانی در کارگاه‌ها و پروژه‌های عمرانی، بخشی از فعالان و شاغلان این حوزه نیز برای مدتی بیکار شدند.

با توجه به کاهش بیش از ۵۰ هزار نفری شاغلان حوزه ساختمان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن و افزایش دوباره آمار اشتغال در این بخش در حال حاضر، می‌توان بخش قابل توجهی از تفاوت آماری اشتغال ساختمان در سالهای اخیر را مرتبط با اثرگذاری کرونا در اشتغال حوزه ساختمان دانست.

لازم به ذکر است که در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون و۶۷۶ هزار نفر به عنوان شاغل در کشور در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند که این آمار نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش بیش از ۷۸۰ هزار نفری را تجربه کرده است.

عوامل اثرگذار در اشتغال بخش ساختمان

با توجه به اینکه اشتغال کارگران ساختمانی ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی و رونق تولید و ساخت‌وساز و امورات عمرانی در کشور دارد، نگاهی به شرایط اقتصادی و تحریم‌ در دهه‌های اخیر، این نکته را مشخص می‌کند که حتی پیش از همه‌گیری کرونا، این بخش از جامعه کارگری با مشکل یافتن شغل مواجه بوده و با شیوع کرونا این مشکل چندین برابر افزایش یافته است.

مواردی مانند عدم وجود کار برای این دسته از کارگران در تمامی فصول سال، ارتباط مستقیم کارهای عمرانی و ساخت‌وساز و به تبع آن اشتغال کارگران ساختمانی با شرایط اقتصادی، تامین معیشت در شرایط دشوار، نبود امنیت شغلی، موضوع تامین مسکن، بیمه و موارد بسیار دیگر، از مشکلات عمده کارگران ساختمانی است.  

آن‌ها به عنوان جمعیتی از شاغلان جامعه کارگری که علاوه بر مشکلات موجود کارگران، مسائل خاص و پیچیدگی‌های اشتغال و درآمدزایی را تجربه می‌کنند، همواره در ارتباط با حواشی مختلف این شغل پر مخاطره، با مسائل گوناگونی روبرو بوده‌اند و شیوع کرونا در کشور در بیش از یکسال و نیم گذشته و افت شدید ساخت و ساز و امورات عمرانی ناشی از شریط اقتصادی و ره‌آورد تحریم، شرایط اشتغال و تامین معیشت را برای این بخش از جامعه کارگری دشوارتر کرده است.

    

شرایط موثر در رونق فعالیت‌های ساختمانی

هادی ساداتی -نایب رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور- پیش از این در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، شرایط اقتصادی، همه‌گیری کرونا، برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای محصولات مصرفی بخش ساختمان را بخشی از عوامل عدم رونق در حوزه کارهای ساختمانی و بیکاری کارگران این بخش برشمرد.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی سال گذشته و امسال‌ بخش محدودی از جمعیت کارگران ساختمانی که به دلیل شیوع کرونا در کشور بیکار شده بودند، با آغاز برخی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی به کار بازگشتند، اظهار کرد: شرایط بازار برخی از محصولات مرتبط با ساخت وساز مجدداً از خرداد سال جاری مجدداً رکود و عدم رونق را در بخش ساختمان و مشاغل این حوزه در کشور رقم زد و مانع بازگشت کارگران ساختمانی به کار شد.

این فعال حوزه کارگری با بیان اینکه البته الزام شرکت‌های سیمانی در عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا، باعث بازگشت رونق نسبی به بخش ساختمان و اشتغال دوباره کارگران این حوزه شده است، افزود: در رونق اشتغال حوزه ساخت و ساز در کشور اثرگذار است، با افت بیش از ۳۵ درصدی فعالیت‌های این بخش مواجه هستیم و بسیاری از کارها و پروژه‌ها با تعطیلی مواجه شده‌اند.

این کارشناس حوزه بازار کار تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به آسیب کارگران ساختمانی و فصلی ناشی از شرایط کرونایی در کشور، در این شرایط، همت والای مسئولان باید مانع آسیب بیشتر معیشتی به آن‌ها شده و با اتخاذ تدابیری شاهد رونق بخش ساختمان و اشتغال کارگران باشیم و این شرایط، بیکاری و تامین سخت معیشت کارگران ساختمانی را رقم زده است.

ساداتی گفت: در سال‌های گذشته آنگونه که باید به جمعیت بالای کارگران ساختمانی و رفع مشکلات این قشر، توجه لازم نشده است و امیدواریم دولت سیزدهم با عدالت‌محوری و عدالت‌گستری در راستای احقاق حق این بخش قابل توجه از جامعه کارگری، تلاش‌ها و اقدامات لازم را داشته باشد.

کد خبر: 28818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =