تحولات اشتغال در صنعت، خدمات و کشاورزی

نتایج جدیدترین گزارش طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که میزان سهم اشتغال در بخش‌های صنعت و خدمات در تابستان سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ با افزایش روبرو بوده و اما سهم اشتغال در بخش کشاورزی در مقایسه فصلی تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته روند کاهشی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، بخش بسیار بزرگی از اشتغال در سطح جهان در حوزه‌های سه‌گانه صنعت، خدمات و کشاورزی تعریف شده و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی های اقتصادی و تولید بر مبنای تحولات این حوزه‌ها شکل می‌گیرد و در کشور ما که اشتغال در دهه‌های گذشته به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و تحریم‌ها به عنوان یکی از چالش های موجود مطرح شده، تاکید و تمرکز بر تحولات آماری و اشتغال در این بخش‌ها باید مبنای سیاستگذاری در حوزه اشغالزایی باشد.

رشد شاغلان در حوزه صنعت

اشتغال بخش صنعت با افزایش (چهار دهم درصدی) از ۳۳.۴ درصد به ۳۳.۸ درصد در تابستان سالجاری رسیده و به عبارتی تعداد شاغلان این حوزه از حدود هفت میلیون و ۸۶۷ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ به تعداد بیش از هفت میلیون و ۹۰۷ هزار نفر در تابستان ۱۴۰۰ رسیده است.

البته افزایش تغییرات اشتغال بخش صنعت در یکساله گذشته بین مردان و زنان یکسان نبوده و اشتغال مردان در این مدت افزایشی و این سهم در خصوص زنان کاهشی بوده است، به گونه ای که درصد اشتغال مردان در این حوزه در تابستان سال قبل از ۳۵.۱ درصد به ۳۵.۵ درصد رسیده و با افزایش (چاردهم درصدی) تعداد بیش از ۹۶ هزار نفر به شاغلان این بخش افزوده شده و به تعداد بیش از هفت میلیون و ۷۱ هزار نفر رسیده است.

زنان شاغل در بخش صنعت کشور نیز در طول یکسال گذشته با کاهش نزدیک به ۵۶ هزار نفری از حدود ۸۹۱ هزار نفر در سال قبل به بیش از ۸۳۵ هزار نفر رسیده است و با ثبت کاهش (چهار دهم درصدص) در این مدت از سهم ۲۴.۳ درصد به ۲۳.۹ کاهش یافته است.

"حمید حاج اسماعیلی" کارشناس حوزه بازار کار در گفتگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه تحریم می‌تواند عاملی در راستای استفاده و بهره‌مندی از فرصت‌ها باشد، گفت: در بخش صنعت تحریم‌ها باعث ایجاد فرصت‌هایی می‌شود. در بسیاری از بخش‌های صنعتی با توجه به تحریم‌ها و برای تولیدات مختلف مجبور به استفاده از توان داخلی شده‌ایم که این روند، افزایش اشتغال را در بسیاری از صنایع موجب شده است.

وی بیان کرد: اگر این شرایط نیز به درستی مدیریت نشود، ممکن است که با تغییر و تحولات سیاسی مانند برداشتن برجام، از بین رفتن این فرصت‌های اشتغال را ببینیم.   رشد قطعه‌سازی و تامین نیازهای بخش صنعت داخلی یکی از علت‌های اصلی است که اشتغال بخش صنعت را نسبت به گذشته افزایش داده است.

افزایش محسوس اشتغال بخش‌های خدماتی

بر اساس خروجی طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۰ سهم اشتغال در بخش خدمات کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش (هفت دهم درصدی) از ۴۸.۱ درصدی به ۴۸.۸ درصد رسیده و به عبارتی با افزایش بیش از ۱۰۳ هزار نفری، تعداد بیش از یازده میلیون و ۴۲۹  هزار نفری را به ثبت رسانده است که با توجه به اشتغال ۲۳ میلیون نفری در کشور، سهم بسیار قابل توجهی است.

گفتنی است که در طول یکساله گذشته سهم اشتغال مردان و زنان در بخش خدمات به صورت افزایشی بوده است، به گونه‌ای که در این مدت سهم اشتغال مردان با افزایش (پنج دهم درصدی) از ۴۶.۹ درصد به ۴۷.۴ درصد رسیده و بیش از ۱۲۴ هزار نفر به تعداد شاغلان مرد در بخش خدمات اضافه شده است. همچنین اشتغال زنان در بخش خدمات با افزایش قابل توجه ۲.۲ درصدی  از ۵۴.۷ درصد به ۵۶.۹ رسیده و در حال حاضر بیش از ۲ میلیون نفر از زنان در این حوزه مشغول به کار هستند.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه گردشگری و حمل و نقل و بسیاری بسترهای دیگر فعالیت‌های خدماتی، ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه اشتغالزایی دارند و با تسریع واکسیناسیون می‌توان از این قابلیت‌ها نهایت بهره‌مندی را داشت به آتیه آنلاین گفت: با توجه به اینکه ظرفیت و توانمندی بخش خدمات از گذشته در کشور وجود داشته، شرایط پساکرونا می‌تواند، روند بازگشت این بخش و احیای اشتغال موجود در آن را در کشور تسهیل کند.

کاهش اشتغال در بخش کشاورزی  

گزارش مرکز آمار ایران حاکی از این است که اشتغال بخش کشاورزی در طول یکسال گذشته کاهش محسوس ۱.۱ درصدی را تجربه کرده و از ۱۸.۵ درصد به ۱۴.۴ درصد رسیده و تعداد شاغلان این حوزه با کاهش بیش از ۲۸۴ هزار نفری از حدود چهار میلیون و ۳۴۹ هزار نفر در تابستان سال قبل به حدود چهار میلیون و ۶۴ هزار نفر رسیده است.

همچنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد که میزان سهم زنان در اشتغال کشاورزی نسبت به مردان در طول یکسال گذشته با کاهش بیشتری مواجه بوده است به شکلی که مردان شاغل در این حوزه کاهش (۹ دهم درصدی) و زنان شاغل کاهش ۱.۹ درصدی را تجربه کرده‌اند.

بر اساس داده‌های آماری اشتغال بخش کشاوزی، سهم اشتغال مردان در این حوزه در طول یکسال گذشته از ۱۸ درصد به ۱۷.۱ و سهم اشتغال زنان در این بخش از ۲۱ درصد به ۱۹.۱ درصد رسیده است و بر این اساس در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۳۹۸ هزار نفر در قالب مردان و  در حدود ۶۶۶ هزار نفر در قالب زنان در بخش فعالیت‌های حوزه کشاورزی اشتغال دارند.

"حاج اسماعیلی" کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در بخش کشاورزی به دلیل اینکه در چند سال گذشته بارش‌های مناسبی را در کشور تجربه کرده‌ایم با رونق اشتغال مناسبی روبرو بوده‌ایم و اما در ادامه با عدم کنترل در حوزه منابع آبی و با توجه به کاهش بارش‌ها در کشور، شاهد از بین رفتن بخشی از فرصت‌های شغلی در حوزه کشاورزی هستیم.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود آب و هوایی و عدم کنترل، هدایت و تقسیم مناسب آب در حوزه کشاورزی، ممکن است که در سال آینده نیز با کاهش اشتغال در حوزه کشاورزی مواجه باشیم. بنابر این می‌توان گفت که کاهش آمار اشتغال حوزه کشاورزی ناشی از خشکسالی طی سال گذشته و سال آبی جاری است.

این کارشناس حوزه اشتغال ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه داشت که با کاهش منابع آبی علاوه بر کاهش آمار اشتغال در بخش‌های کشاورزی، افزایش مهاجرت به شهرها را نیز شاهد خواهیم بود.

 اوضاع اشتغال زنان و مردان چگونه است؟

در رابطه با وضعیت اشتغال زنان و مردان، گزارشهای آماری حوزه اشتغال نشان می‌دهد که از جمعیت بیش از ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزارنفری شاغلان ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را مردان تشکیل داده‌اند که تعداد آنها در مقایسه با سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۴۷ هزار نفر کاهش پیدا کرده است و همچنین جمعیت شاغل ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری به زنان اختصاص دارد که در مقایسه با سال دو سال گذشته ۶۶۲ هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد.

گفتنی است که در جمعیت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری بیکاران نیز یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مرد و  ۶۷۸ هزار نفر زن هستند که از تعداد بیکاران مرد بالغ بر ۱۷۹ هزار نفر و از بیکاران زن بیش از ۲۳۹ هزار نفر کم شده است و بر اساس جدیدترین آمارهای حوزه اشتغال در کشور، در حال حاضر حدود ۴۷ درصد در کشور در حوزه صنعت، حدود ۴۳ درصد نیز در حوزه خدمات و ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی مشغول هستند.

کد خبر: 30309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =