مُهر تایید مشروط مرکز پژوهش‌های مجلس بر طرح انتقال آب دریای عمان

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس درباره انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان را به شرط استفاده از این پتانسیل برای تامین نیازهای شرب این منطقه، تایید کردند.

به گزارش آتیه آنلاین، طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان با هدف تامین آب این استان در ۲۴ اسفند ماه سال گذشته با امضای ۱۰۲ نماینده ارائه شده است.

هدف از ارائه این طرح رفع مشکلات ناشی از کمبود آب مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان از طریق شیرین‌سازی و انتقال آب دریا به مناطق بحرانی این استان با اولویت شهرهای زاهدان و زابل عنوان شده است.

برای بار مالی این پروژه و تامین مالی آن، قرار است در لوایح بودجه سنواتی اعتباراتی پیش‌بینی شود.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در اعلام نظری کارشناسی، این طرح را به صورت مشروط تایید کردند. آنها توصیه کرده‌اند که رفع چالش‌های تامین آب این منطقه با قید فوریت در دستور کار قرار گیرد.

البته در نظر کارشناسی ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، استفاده از آب شیرین شده دریای عمان به جز برای مصارف شرب، تایید نشده است.

دلیل این اظهار نظر نیز این‌گونه اعلام شده است: به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی و همچنین اقلیم خشک منطقه، حتی تامین آب شرب این منطقه از کشور دچار بحران جدی است و باید هر چه سریع‌تر اقدام عملی و جدی برای به حداقل رساندن مشکلات ناشی از بحران آب در این منطقه صورت پذیرد.

به اعتقاد کارشناسان این مرکز، در حال حاضر منبع تامین بخش عمده‌ای از آب استان سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند است.

چالش‌های سیاسی برای تامین حقابه ایران، سدسازی‌های متعدد بر روی رودخانه هیرمند در کشور افغانستان و نیز شرایط خشکسالی در منطقه، مانع از تامین آب ورودی به رودخانه هیرمند شده، به‌طوری که تالاب‌های هامون با قطع آب هیرمند تقریبا به طور کامل خشک شده است و وضعیت حیات و معیشت مردم منطقه با چالش بسیار جدی مواجه شده است.

با توجه به لزوم حفظ جمعیت در مناطق مرزی و ممانعت از مهاجرت مردم از این مناطق، لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به تامین پایدار آب در این منطقه چاره اندیشی و اقدام شود.

سهم دو درصدی از آب شیرین شده دریا

همچنین با توجه به ماده ۳۶ قانون برنامه پنجساله مبنی بر لزوم استفاده از ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا برای تامین آب شرب استان‌های جنوبی، می‌توان بخشی از کمبود آب این مناطق را با استفاده از شیرین‌سازی و انتقال آب تامین کرد.

در حال حاضر سهم ایران از شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان تنها دو درصد است. در حالی که بسیاری از منطاق جنوب کشور با بحران آب مواجهند. بنابراین باید تمهیدات لازم جهت گسترش فناوری‌های نوین مربوط به شیرین‌سازی آب دریا و استفاده از آن با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، اندیشیده شده و سریعا به مرحله اجرا درآید.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل ماهیت اجرایی این قبیل طرح‌ها و برخی ایرادات در متن، به طراحان پیشنهاد شده است که این موضوع از طرف قوه مجریه در قالب طرح جامع متناسب با مباحث آمایشی مناطق مورد نظر پیگیری شود و مجلس شورای اسلامی نیز با نظارت دقیق و کارآمد، موجب تسریع در اجرای آن شود و یا تمهیدات لازم جهت رفع اشکالات طرح اندیشیده شود.

متن کامل گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس را اینجا بخوانید.

کد خبر: 30529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =