ایران رتبه نخست در پرداخت یارانه در جهان

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: دهک‌های اول که فقیر ترین قشر جامعه هستند به صورت آشکار و پنهان فقط ۱.۲ درصد از نظام فعلی یارانه بهره‌مند می‌شوند.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر در  ایران بالغ بر ۸۶ میلیارد دلار یارانه آشکار و پنهان داده می‌شود نکته جالب اینجاست که چین با جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفری ۳۰ میلیارد دلار یارانه را دارد که پس از ما در رتبه دوم را از این نظر قرار گرفته است.


وی افزود: طبق گزارشاتی که داریم دهک‌های اول که فقیرترین قشر جامعه هستند به صورت پنهان و آشکار فقط ۱.۲ درصد از نظام فعلی یارانه بهره‌مند می‌شوند و دهک‌های دهم که به مراتب مرفه‌تر هستند حدود ۲۵ درصد یارانه در سال را مصرف می کنند.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه افراد مرفه جامعه بیست و پنج برابر مستضعفین از یارانه استفاده می‌کنند، ادامه داد: شیوه فعلی توزیع یارانه‌ها و عدم شناخت درست جامعه هدف در پرداخت یارانه‌ها، موجب شده که دهک‌های بالا ۲۵ برابر دهک‌های اول و دوم ، از یارانه استفاده کنند.


ابوترابی  با اشاره به پرداخت بسیار بالای یارانه نقدی، اعلام کرد: بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی، تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را تهیه کردم که البته برای مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس به ۱۰۰ امضا نیاز داریم و تصویب این طرح هم به کسب حداقل دو سوم آرای نمایندگان مجلس نیاز دارد.

کد خبر: 30774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =