انقلاب دیجیتالی تأمین‌اجتماعی؛ تحقق رویای دیرینِ شیرین

طرح ۳۰۷۰ به عنوان طرحی پیشرو از سوی سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده تا به قول مدیرعامل سازمان، با ارائه ۳۰ طرح، ۷۰ میلیون مراجعه به تأمین اجتماعی کم شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هجوم همه‌جانبه ویروس کرونا و الزام به قرنطینه خانگی در کنار پیشرفت روزافزون خدمات الکترونیک در دنیا، هر سازمان و نهاد پیشرویی را مجاب می‌سازد تا خود را با شرایط جدید وفق دهد. طرح ۳۰۷۰ به عنوان طرحی پیشرو از سوی سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده تا به قول مدیرعامل سازمان، با ارائه ۳۰ طرح، ۷۰ میلیون مراجعه به تأمین اجتماعی کم شود. قرار بر این است که این خدمات تا انتهای بهمن‌ماه سال جاری به تمامی معرفی شود و در دسترس شرکای اجتماعی قرار گیرد. در اینجا مروری داریم بر نه طرح معرفی شده تا به امروز؛ طرح‌هایی که قرار است انقلابی دیجیتال در ارائه خدمات باشند.

اخذ کمک‌هزینه ازدواج 
از ‌این پس بیمه‌شدگانی که ازدواج می‌کنند برای اخذ کمک‌هزینه ازدواج نیاز به مراجعه و حتی نیاز به درخواست ندارند و ازدواج‌های ثبت شده و احراز شرایط به صورت سیستمی‌ از طریق تعامل با سامانه‌های ثبت احوال، انجام و همان روز پرداخت صورت می‌گیرد. پرداخت هدیه ازدواج بدون درخواست و مراجعه برای کلیه بیمه‌شدگان اجباری مشمول دارای ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه، ظرف پنج سال منتهی به تاریخ ثبت رسمی ‌اولین عقد دائم واریز خواهد شد. روند پرداخت غیرحضوری کمک‌هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان ‌این سازمان به ‌این قرار است:
- در راستای بهینه‌سازی فرایندها با رویکرد کاهش مراجعات، افزایش رضایتمندی بیمه‌شدگان، توسعه خدمات دیجیتال و غیرحضوری با بهره‌گیری از بانک‌های اطلاعاتی و با توجه به برقراری ارتباط با سازمان ثبت احوال کشور، زمینه پرداخت کمک هزینه ازدواج به عنوان اولین سرویس کاملا غیرحضوری، راه‌اندازی شد.
 بر ‌این اساس، شناسایی بیمه‌شدگان حائز شرایط ماده (۸۵) قانون تأمین‌اجتماعی و فرایندهای مربوط به ثبت مشخصات، انجام محاسبات، صدور اسناد و ارسال به اداره کل‌ امور مالی در سامانه متمرکز تعهدات کوتاه‌مدت برای واجدین شرایط که دارای شماره حساب و شماره تلفن همراه معتبر در سیستم هستند، در پایان هر ماه به صورت هوشمند و بدون نیاز به مراجعه بیمه‌شده به واحد اجرایی صورت می‌گیرد و مراتب نیز از طریق پیامک به بیمه‌شده اعلام می‌شود.
 علاوه بر شیوه فوق، ‌امکان ثبت اطلاعات مربوط به ازدواج توسط بیمه‌شده از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی ‌اینترنتی eservices.tamin.ir  فراهم است.
 افرادی که با وجود تکمیل اطلاعات شماره حساب و شماره تلفن همراه در سامانه خدمات غیرحضوری، در پایان ماه مربوطه، پیامک ثبت کمک هزینه ازدواج را دریافت نمی‌کنند، می‌توانند از طریق مراجعه به آدرس ‌اینترنتی مذکور از مسیر (منوی بیمه‌شدگان، حمایت‌های کوتاه‌مدت و درخواست کمک هزینه ازدواج) از علت عدم دریافت کمک هزینه ازدواج مطلع و در صورت اعتراض با ثبت درخواست پشتیبانی و بارگذاری تصاویر عقدنامه و صفحه ازدواج شناسنامه از طریق منوی «افزودن تصاویر جدید» نسبت به ارائه درخواست و پیگیری‌های مربوطه اقدام کنند.
 
شرایط کلی برخورداری از کمک هزینه ازدواج
 کمک‌هزینه ازدواج، هدیه‌ای است که از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان واجد شرایطی که تشکیل خانواده جدید می‌دهند، پرداخت می‌شود. کمک‌هزینه ازدواج به بیمه‌شدگانی که برای اولین‌بار ازدواج می‌کنند، پرداخت می‌شود و میزان آن معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده است.
 مزد یا حقوق متوسط هر بیمه‌شده از تقسیم کردن مجموع حقوق دریافتی بیمه‌شده در دو سال قبل از ازدواج که بر مبنای آن از وی حق بیمه کسر شده است، بر عدد ۲۴ به دست می‌آید. بیمه‌شده علاوه بر ازدواج نخست باید دارای شرایط دیگری نیز برای استحقاق دریافت کمک‌هزینه ازدواج نیز داشته باشد که می‌توان به دائمی ‌بودن عقد ازدواج و ثبت آن در دفتر رسمی ‌ازدواج ‌اشاره کرد.
 همچنین در تاریخ ثبت ازدواج باید رابطه استخدامی ‌بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده و بیمه‌شده در یکی از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی در حال کار باشد. بیمه‌شده باید در پنج سال قبل از ازدواج، حق بیمه ۷۲۰ روز کار را به شعب تأمین‌اجتماعی پرداخت کرده باشد تا کمک‌هزینه ازدواج به وی تعلق گیرد.
حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری‌بگیران 
حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری‌بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت خدمت دیگری است که در هفته سوم اجرای طرح ۳۰۷۰ از آن رونمایی شد.
روش بهره‌مندی: ثبت هوشمند خروج از کفالت فرزندان (دختر) مستمری‌بگیران بر اساس اطلاعات دریافتی از ثبت ‌احوال است. مشمولان ‌این خدمت نیز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرزند دختر مستمری‌بگیران هستند.

ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی
در هفته دوم اجرای طرح ۳۰۷۰، ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی رونمایی شد. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارفرمای تحت پوشش قانون تأمین‌اجتماعی در کشور می‌توانند به سامانه سرویس‌های غیرحضوری مراجعه کنند و از ‌این خدمت برخوردار شوند.  
توسعه سرویس‌های الکترونیکی برای سازمان تأمین‌اجتماعی و بیمه‌شدگان آن مزیت‌های فراوانی دارد و ضمن 
کاهش هزینه‌ها، رضایتمندی مخاطبان را در پی دارد. ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی سازمان تأمین‌اجتماعی شامل اعلامیه، اخطاریه، اجرائیه، صورتحساب و... است.
 ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار
الکترونیکی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان برای کلیه پیمانکاران و واگذارندگان کار سراسر کشور از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم از آن رونمایی شد. سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار مفاصاحساب صادر می‌شود و از جمله دستاوردهای غیرحضوری شدن ‌این طرح کاهش تردد غیرضروری کارفرمایان و افزایش ‌امنیت اطلاعات سازمان است. همچنین کارگاه‌ها به دلیل استفاده از یک سامانه اختصاصی، ‌امکان مشاهده مفاصاحساب‌های صادره در سامانه اختصاصی سازمان و حذف نیم میلیون مکاتبه غیرضروری در 
خصوص مفاصاحساب‌ها و اصالت‌سنجی آنهاست.
 استعلام وضعیت دریافت مستمری و ارتباط بیمه‌ای بیمه‌شدگان
 سرویس استعلام وضعیت مستمری و ارتباط بیمه‌ای از جمله دیگر خدمات هستند که در هفته سوم اجرای طرح ۳۰۷۰ از آنها رونمایی شد. برای دریافت ‌این خدمات در گذشته، هر خدمت گیرنده به طور متوسط بیش از یک روز معطل می‌شد ‌اما در ‌این مدل مستمری‌بگیر درخواست غیرحضوری می‌دهد، گواهی وضعیت دریافت می‌کند و بعد می‌تواند آن را رمزگذاری شده به هرجا خواست ارائه دهد. حذف سالانه ۵۰۰ هزار مراجعه فرد سالمند به شعب، حذف سالانه حدود ۴۰۰ هزار مراجعه نیروی کار به شعب، جلوگیری از هدررفت یک میلیون نفر- ساعت نیروی کار، پیش‌بینی آزادسازی ۹۰ هزار نفر ساعت وقت پرسنل شعب، حذف کاغذ و هزینه چاپ، نگهداری و گردش یک میلیون سند از جریان ارائه خدمت و افزایش روانی و اعتبار اسناد و حذف کامل ‌امکان جعل استعلام‌ها از جمله مزیت‌های دیجیتالی شدن ‌این خدمت است.
 سرویس تکمیل سوابق کسری از ماه
سرویس تکمیل سوابق کسری از ماه از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم از آن رونمایی شد. هفت‌ ایستگاه کاری باید طی می‌شد تا این خدمت ارائه شود؛ ‌اما اکنون ‌این فرایند غیرحضوری انجام می‌شود. پیش‌بینی شده حدود ۵۰۰ هزار متقاضی از ‌این سرویس استفاده کنند که در نتیجه آن یک میلیون نفر- ساعت از وقت نیروی کار ذخیره می‌شود. همچنین ۱۵۰ هزار نفر- ساعت وقت پرسنل ذخیره و یک میلیون سند کاغذی نیز حذف می‌شود.
 ثبت‌نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی
ثبت‌نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی از دیگر خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم از آن رونمایی شد. حذف الزام مراجعه بیمه‌شده نیروی کار به شعب سازمان در پی ارائه ‌این خدمت دستاورد مهمی ‌است که از این پس محقق می‌شود.
انعقاد قرارداد بیمه اختیاری
انعقاد قرارداد ادامه بیمه اختیاری یکی از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته چهارم اجرا، رونمایی شد. به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ‌ آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی، بر ‌این اساس هر شخصی که دارای حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه و کمتر از ۵۰ سال سن داشته باشد می‌تواند درخواست بیمه اختیاری خود را ارائه کند. قبلا کل فرایند حضوری بود که اکنون کاملا غیرحضوری شده است.
سالانه بیش از ۷۰ هزار درخواست انعقاد قرارداد به تأمین‌اجتماعی ارسال می‌شد که اکنون با غیرحضوری شدن ‌این خدمت، از بار مراجعات کاسته می‌شود. نکته دیگر پرداخت آنلاین حق بیمه است. قبلا بیمه‌شدگان اختیاری و مشاغل آزاد باید حق بیمه را پرداخت می‌کردند و ۴۸ تا ۷۲ ساعت منتظر می‌ماندند تا وصولی انجام شود؛ اما اکنون با مساعدت بانک رفاه به محض ‌اینکه بیمه‌شده از طریق سامانه حق بیمه بپردازد - و پول از حساب‌اش برداشت شود- تأییدیه وصولی ارسال و بیمه‌شده استحقاق ارائه خدمات درمانی را می‌یابد. تأمین‌اجتماعی نزدیک به یک میلیون بیمه‌شده اختیاری فعال دارد که سالانه چهار تا هشت بار به شعب و کارگزاری‌ها مراجعه می‌کنند که از ‌این پس دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.
تبادل الکترونیک تفاهم‌نامه ابلاغ احکام کارفرمایان
آخرین بخش از طرح ۳۰۷۰ که روز دوشنبه توسط مدیرعامل سازمان رونمایی شد، خدمت تبادل الکترونیک تفاهم‌نامه ابلاغ احکام و سایر مکاتبات کارفرمایان با سازمان تأمین‌اجتماعی است که به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. روش بهره‌مندی ‌این خدمت بدین صورت است که ابتدا، کارفرما با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی و تکمیل و تأیید فرم تفاهم‌نامه می‌تواند از آن بهره‌مند شود.  این افراد می‌توانند با پذیرش و تکمیل فرم از خدمات غیرحضوری جدید سازمان تأمین‌اجتماعی نظیر تقسیط بدهی، اعلام اعتراض، اعلام شرایط محاسبه پیمان و ... در چارچوب ضوابط و مقررات جاری و در بستر سامانه اختصاصی سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند. استفاده از خدمات دیجیتال و غیرحضوری تأمین‌اجتماعی با ثبت نام متقاضیان در هر خدمت، با مراجعه به آدرس eservices.tamin.ir ممکن است. برای اطلاعات بیشتر، مرکز ارتباطات و نظارت مردمی‌۱۴۲۰ به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات خواهد بود.

گزارش از: فریبا کرمی

کد خبر: 3093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =