اشتغال یک‌سوم جویندگان کار از طریق کاریابی‌ها

خروجی یک گزارش در حوزه آمار اشتغال در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که حدود یک سوم جویندگان کاری که از طریق کاریابی‌ها به کارفرمایان معرفی شده‌اند، شاغل شده و مشغول فعالیت هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال ۱۳۹۹ از تعداد بیش از ۲۳۵ هزار نفر تحت عنوان جویندگان کار، در حدود ۶۸ هزار نفر با معرفی دفاتر کاریابی به کارفرمایان مشغول به کار شدند و این در حالی است که تعداد کل جویندگان کار معرفی‌ شده به کارفرمایان در این سال بیش از ۳۰۵ هزار نفر بوده و ۴۱۵ هزار فرصت شغلی تعریف شده در قالب فعالیت دفاتر کاریابی وجود داشته است.

در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد جویندگان کار در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۶۷ هزار نفر ذکر شده است که از این تعداد، ۳۵۲ هزار نفر به کارفرمایان معرفی شده و بیش از ۷۷ هزار نفر به کار گمارده شده‌اند.

بر اساس آمار موجود، استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در سال گذشته بیشترین آمار جویندگان کار را در اختیار داشتند و همچنین استانهای سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان به ترتیب کمترین میزان جویندگان کار را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است که در سال ۱۳۹۹ استانهای خراسان رضوی، تهران و البرز بیشترین و استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان و گیلان کمترین میزان اشتغال به کار از طریق معرفی موسسات و دفاتر کاریابی به کارفرمایان را به ثبت رسانده‌اند.

کاهش فرصت‌های شغلی و جویندگان کار در سال ۱۳۹۹

تازه‌ترین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص فرصت‌های شغلی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۸۴ هزار و ۷۰۲ فرصت شغلی وجود داشته است که در سال ۱۳۹۹ این آمار به ۴۱۵ هزار و ۲۸۸ فرصت شغلی کاهش پیدا کرده است و در واقع در آمار مقایسه‌ای سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، کاهش بیش از ۶۹ هزار فرصت شغلی در کشور را نشان می‌دهد.    

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که تعداد جویندگان کار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن کاهش بیش از ۱۳۲ هزار نفری داشته است و به عبارتی در سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۶۷ هزار و ۶۱۶ نفر در آمار جویندگان کار عنوان شده است که در سال گذشته این آمار به ۲۳۵ هزار و ۷۲۸ نفر رسیده است.

کارکرد دفاتر کاریابی

بر اساس تعاریف قانونی، این مراکز حلقه پیوند میان جویندگان کار و کارفر مایان بوده و اقداماتی را در راستای جستجوی شغل برای متقاضیان کار و آشنا کردن آن‌ها با نوع شغل و ارتباط بین آن‌ها و کارفرمایان صورت می‌دهند.

در صورت رونق بازار کار، کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی به لحاظ کاری در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرند و از جذب نیروی کار در بنگاه‌ها و کمک به جویندگان کار برای یافتن شغل مناسب و برقراری ارتباط میان آن‌ها بهره لازم را می‌برند.

هر اندازه که تعادل میان شاخص کمی نیروی کار و یا به عبارتی کارجویان در بازار کار و میزان فرصت‌های شغلی موجود در حوزه کار برقرار نباشد، به همان میزان، اقبال به کارگزاری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و اما در شرایط خاص امروز و با جمعیت بیش از ۴ میلیون نفری جامعه بیکاران در سطح کشور، عملاً نیاز به وجود و عملکرد مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در سطح کشور بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد.

آمار مراکز کاریابی و خدمات اشتغال

تعداد خدمات اشتغال در سطح کشور از ۵۸ مرکز در سال ۱۳۹۸ به ۸۸ مرکز در سال گذشته رسیده و رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است که به طور طبیعی این روند می‌تواند نشانگر سیاستگذاری برای فعالیت گسترده‌تر این مراکز و همچنین افزایش تعداد کارجویان در کشور باشد.

در گزارش سالنامه آماری وزارت کار تعداد کل مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی داخلی و خارجی کشور در سال گذشته یکهزار و ۸۴ مورد عنوان شده است که در مقایسه با سال قبل از آن، افزایش ۷۱ موردی را به ثبت رسانده است.

گفتنی است که جمع مراکز کاریابی‌های داخلی و خارجی ۹۹۶ مرکز عنوان شده است که از این تعداد، ۸۲۰ مورد کاریابی داخلی و ۱۷۶ مورد را کاریابی‌های خارجی تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد دفاتر کاریابی در بخش‌های داخلی و خارجی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد داشته است، به گونه‌ای که جمع کاریابی‌ها افزیش ۴۱ موردی، کاریابی‌های داخلی رشد ۲ موردی و تعداد مراکز کاریابی خارجی نیز افزایش ۳۹ موردی مراکز را در سطح کشور نشان می‌دهد.

کد خبر: 31317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =