۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 32017

تاثیر کرونا بر آموزش در ایران

علی نوری، جامعه شناس و پژوهشگر
تاثیر کرونا بر آموزش در ایران

مدت ها پیش از شیوع کرونا آموزش مجازی مورد توجه مردم در جوامع مختلف قرار گرفته بود، در کشورهای توسعه یافته رشد ثبت نام در دوره های یادگیری الکترونیکی به مراتب بیش از رشد کلی آموزش عالی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با توجه به اینکه تعداد دانشجویان درخواست کننده یک دوره آموزشی کم است و اختصاص فضا و برنامه مشخص برای دو یا سه نفر دانش‌آموز به صرفه نیست، امکان کسب دانش در زمان و مکانی که خودمان انتخاب می‌کنیم و انتخاب محتوای مورد نظر برای یادگیری و به طور کلی شخصی سازی دانش مزیتی است که آموزش مجازی از طریق ارائه محتوا در رشته ها و شاخه های مختلف دانش برای مردم فراهم کرده است.مطابق با بینش فایده مندی اگر انسان یک موضوعی را برای خود دارای فایده ببیند به آن گرایش پیدا می‌کند.  هزینه کمتر، دسترسی آسان وسرعت در برخورداری از آموزش مجازی آن را برای مردم مطلوب کرده است.  آموزش سنتی مدتهاست که سیطره خود را برای انتقال دانش از دست داده است؛ وشرایط نامناسب و کیفیت پایین آموزش‌های سنتی در برخی حوزه‌ها نشان دهنده ناکارآمدی آن و لزوم جایگزینی با شیوه‌های جدید است.
نوجوانان و جوانانی که در زندگی روزمره خود با فضای مجازی در عرصه‌های مختلف سر و کار دارند و اطلاعات خود درباره خرید و فروش، حمل و نقل و...را از فضای مجازی کسب می‌کنند، آموزش در همین فضا نیز جذابیت بیشتری برایشان دارد. یعنی سبک زندگی تغییر کرده و لازم است آموزش نیز متناسب با آن تغییر کند.  
به عنوان نمونه اگر خودرو، موبایل و یا وسیله او نیاز به تعمیر داشته باشد ابتدا از طریق اینترنت تلاش می‌کند اطلاعات لازم و اولیه را درباره عیب، هزینه تعمیر و... کسب کند و حتی خودش تعمیر کند، سپس به تعمیرگاه مراجعه می‌کند. بنابراین ذائقه او تغییر کرده و میل دارد آموزش را نیز در همین فضا تجربه کند.  یعنی ایجاد و گسترش فضای مجازی آموزش را دچار تحول کرده است.
ما در تطبیق خود با شرایط جدید تاخیر داشتیم و کرونا سبب شد به اجبار و بدون آمادگی قبلی وارد این محیط شویم. اما این نیاز قبل از کرونا هم وجود داشت و ما به آن بی توجه یا کم توجه بوده ایم.
در آموزش مجازی نقش معلم از انتقال دهنده به تسهیل‌گر تغییر یافته است؛ دیگر وظیفه معلم و استاد انتقال دانش نیست بلکه تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد از مطالب را استاد ارائه می‌کند و بقیه مطالب از طریق فعالیت‌های مختلف دانش آموزان و دانشجویان به صورت پروژه های فردی یا گروهی ارائه می شود.
کد خبر: 32017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =