حمایت‌ از آسیب‌دیدگان کرونا در سامانه کارا

همه‌گیری بیماری کرونا و ایده جبران صدمات ناشی از آن به واحدهای کارگاهی و تولیدی و همچنین شرایطی که منجر به بیکاری نیروی کار شده است، باعث شکل‌گیری بخشی در سامانه کارا برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا شد.

به گزارش آتیه آنلاین، «حسین محمودی» مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین آمار پرداخت تسهیلات کرونا می‌گوید: از زمان شروع ثبت‌نام (بیستم اردیبهشت ماه ۹۹) تاکنون ۵۲۳ هزار و ۷۷۷ فقره ثبت نام در سامانه کارا با اشتغال ۹۷۸ هزار نفر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات درخواستی ثبت شده در سامانه کارا برابر ۱۸ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است و ۱۰ هزار و ۸۲ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است، گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری می‌کنند و سامانه کارا همچنان فعال است و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده کرونایی می‌توانند در آن ثبت نام کنند.

سامانه «کارا» متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با شیوع بیماری کرونا و تداوم آن در کشور با راه اندازی یک بخش ویژه به نام «تسهیلات بنگاه های آسیب دیده از کرونا»، به مدیریت فرآیند ثبت‌نام تا ارائه دریافت تسهیلات به بنگاه‌ها وکسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا پرداخته است و این سامانه با آدرس اینترنتی https://kara.mcls.gov.ir‌ برای تمامی فعالان حوزه تولید از جمله کارگران و کارفرمایان قابل دسترسی است.

ضربات کرونا بر جریان تولید

فعالیت کسب و کارهایی که به طور مستقیم با درآمدزایی افراد و تامین معیشت مرتبط است، با ورود و شیوع کرونا در جهان آسیب‌های مختلفی را از جمله کاهش فعالیت و درآمد، تعدیل نیرو و حتی در مواردی با تعطیلی کلی کسب و کار متحمل شد که این مهم با توجه به شرایط اقتصادی کشورها از شدت و ضعف مختلفی برخوردار بوده است.

در هر شرایطی و با هر میزان خسارت ناشی از کرونا در اقتصادهای مختلف جهان، ضرورت حمایت دولت‌ها از کسب و کارها و افراد شاغل و یا بیکار جوامع در شرایط کرونایی جهان در ۲۱ ماه گذشته بیشتر پدیدار شده است و نیاز مبرم افراد آسیب‌دیده و کسب و کارها، اهمیت حفظ شرایط اقتصادی و تمرکز دولت‌ها بر این حوزه را نشان می‌دهد.

دولت در حوزه حمایت از کسب و کارها، ابتدا حمایت از کسب‌وکارها را در دستور کار قرار داد و به منظور کاهش خسارات وارده به کسب‌وکارها، ایده‌هایی را در قالب طرح‌های مختلف حمایتی اجرا کرد و در گام دیگر نیز سیاست حمایت از رسته‌های به شدت آسیب‌دیده از کرونا مورد توجه قرار گرفت که به همین منظور، پس از تعیین و شناسایی ۱۴ رسته موردنظر بر اساس مواردی مانند درجه آسیب‌دیدگی یا فسادپذیری محصولات، اقدامات حمایتی از این گروه‌ها آغاز شد.

می‌توان گفت که استمهال در حوزه‌های بازپرداخت سه ماهه تسهیلات بانکی، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، پرداخت عوارض شهرداری و پرداخت هزینه برق و گاز نیز بخشی از کمک‌های دولتی در مدت شیوع کرونا  به این رسته‌های شغلی در کشور بوده است.

حمایت از کارگران پیش از تعطیلی کسب و کار

"ناصر چمنی" رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تاکید بر اینکه پیش از تعطیلی کسب و کار باید در خصوص معیشت کارگران تدبیرکرد، گفت: جامعه کارگری که از نظر معیشتی با مشکلات فراوانی روبروست، به دلایل مختلف از دریافت امتیازات شرایط کرونایی محروم بوده و به صورت تمام وقت در محل کار حضور داشته است.

وی افزود: با توجه به ورود و شیوع کرونا در کشور، افزایش هزینه‌های فراوان درمانی و بهداشتی کارگران را شاهد هستیم که حتی با وجود فعالیت مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در کشور، باز هم بخشی از هزینه‌های درمانی توسط کارگران در مراکز درمانی خصوصی و به طور خاص در مقابله با بیماری کرونا پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه بخشی از جامعه که با مشکلات معیشتی روبرو است هزینه‌های بهداشتی یا درمانی بیماری کرونا را هم بر عهده داشته باشد بدون تردید آسیب‌های بیشتری را به آن‌ها وارد خواهد کرد.

کد خبر: 32618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =