متناسب‌سازی مسمتری بازنشستگان در کارهای سخت و زیان‌آور

نه تنها مستمری بازنشستگان در مشاغل سخت و زیان‌آور متناسب‌سازی شده است، بلکه مابه‌التفاوت آن از مرداد ماه را نیز دریافت خواهند کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طی چند روز گذشته جلسات و مذاکرات متعددی در خصوص پرداخت مستمری بازنشستگان مشاغل سخت برگزار شد و در این خصوص، رئیس کانون عالی بازنشستگان معتقد است مذاکره و تعامل راه تحقق درخواست‌های این قشر از جامعه است.

حمایت قانونی از کارگران در مشاغل سخت و زیان‌آور

بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور به شغل‌هایی گفته می‌شود که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی و ‌مکانیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و به خاطر اشتغال بیمه شده مشکلاتی بیش از ظرفیت طبیعی فرد برای جسم و روان وی ایجاد می‌شود. بر اساس قانون برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، ۴ درصد بابت مستمری به نسبت سنوات اشتغال در این مشاغل محاسبه و باید پرداخت شود. پرداخت ۴ درصد خسارت مستمری برعهده کارفرماست که پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه باید یک جا پرداخت شود و کارگر هیچ مبلغ اضافی نباید پرداخت کند.

بازنشستگی در مشاغل زیان‌آور ربطی به سن ندارد و هر سال کاری یک و نیم برابر محاسبه خواهد شد. در این قانون البته جنسیت نیز مطرح نیست و زنان و مردان باید به طور مساوی شرایط فعالیت ۲۰ و ۲۵ سال متوالی و متناوب سابقه فعالیت در مشاغل سخت را داشته باشند.

قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور از زمان تصویب در کشور اجرایی می‌شود، به طوری که طی این مدت تعداد زیادی به کمیته‌های تشخیص مراجعه و توانسته‌اند در این مشاغل بازنشسته شوند و وفق قانون، تمامی این افراد حق و حقوق کامل خود را دریافت می‌کنند.

مطابق با بخش اول بند (ب) تبصره ۲ قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، داشتن حداقل ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور که افراد در هر مورد حق بیمه مزبور را نیز به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشند، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست خود را به ادارات کار و امور اجتماعی استان‌ها جهت طرح در کمیته‌های استانی ارائه کنند.

همچنین مطابق قانون تفسیر جز (۱) بند (ب) سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم (۱.۵) سال محاسبه خواهد شد، در این خصوص شرط سنی لحاظ می‌شود.

متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور

پس از بررسی‌ها و جلسات فراوان سازمان تامین‌اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت مستمری بازنشستگان مشاغل سخت بر اساس احکام جدید تا پایان آذرماه خبر داد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: به دنبال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، مستمری‌بگیران بازنشسته مشاغل سخت و زیان‌آور به عدم افزایش مناسب مستمری خود اعتراض کرده و خواهان افزایش مستمری خود با توجه به مشاغل خود بودند.

علی اصغر بیات در مورد زمان پرداخت حقوق بازنشستگان در مشاغل سخت و زیان‌آور بر اساس احکام جدید متناسب سازی گفت: برخلاف گمانه‌زنی‌های اخیر، حقوق بازنشستگان سخت و زیان‌آور در آذر ماه با آخرین تغییرات پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: احکام متناسب‌سازی بازنشستگان سخت و زیان‌آور که مورد اعتراض این دسته از بازنشستگان بود، با مشارکت نمایندگان کانون‌ها اصلاح و فرمول جدیدی برای آن در نظر گرفته شد. این احکام در هیئت‌مدیره و هیئت امنای سازمان تأیید شد و در آذرماه، حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور بر اساس احکام جدید متناسب‌سازی پرداخت می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی پیگیری مطالبات و انتظارات برحق جامعه بزرگ بازنشستگان و مستمری بگیران از طریق تعاملات سازنده با مسئولان و مطالبه‌گری هدفمند از مجاری و مسیرهای قانونی را به عنوان مهمترین وظیفه تشکیلاتی خود می‌داند، به طوری که با پشتوانه عظیم آحاد بازنشستگان شاهد دستاوردهای بزرگی نیز در این خصوص بوده‌ایم و مؤثرترین راه تحقق درخواست‌ها و دغدغه‌های موجود را استفاده از ظرفیت‌های مؤثر مذاکرات و تعاملات اثربخش می‌دانیم.

اعمال متناسب‌سازی از مرداد ماه

عضو کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور نیز پیش از این در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: درخواست افزایش مناسب مستمری، به تصویب کانون عالی و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی رسیده  است و  قرار است بزودی این مصوبه به رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور ابلاغ و اجرایی شود.

به گفته نصرالله دریابیگی،  طبق این مصوبه کارگران بازنشسته‌ای که جز مشاغل سخت و زیان‌آور بوده‌اند از شروع و اجرای طرح متناسب‌سازی یعنی مرداد ماه از سازمان طلبکار هستند و قرار بر این است که این معوقات با حقوق آذرماه پرداخت شود.

 به گفته سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور، حق مشاغل سخت و زیان‌آور برای کارگران بازنشسته‌ای که مشمول این قانون هستند همراه حقوق آذرماه اضافه خواهد شد و مابه‌التفاوت این مطالبات از مرداد ماه در جدول حقوق این بازنشستگان اصلاح و پرداخت خواهد شد.

کد خبر: 3297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =