اقتصاد غیرمولد و اشتغال ناپایدار

معاون دبیرکل خانه کارگر در خصوص ارتباط اقتصاد غیرمولد و موضوع اشتغال گفت: شرایط تعریف شده و موجود در اقتصاد غیرمولد، منجر به اشتغال موقت و مقطعی در کوتاه‌مدت خواهد شد و در واقع نمی‌توان پایداری اشتغال را در این شرایط انتظار داشت.

حسن صادقی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر بخش بسیار بزرگی از اشتغال کشور در حوزه کارهای مرتبط با خدمات شکل گرفته، می‌توان گفت که زمینه اقتصاد غیرمولد منجر به تقسیم‌بندی شرایط حاضر در اشتغال و تولید شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار، در حال حاضر بیش از ۶۳ درصد اشتغال کشور در حوزه غیرمولد شکل گرفته و تنها ۳۷ درصد شغل‌ها در کشور بر مبنای تولید تعریف شده است و این شرایط، نقطه مقابل دهه‌های ابتدای انقلاب اسلامی است، به صورتی که در سالهای پس از پیروزی انقلاب و حتی در زمان جنگ تحمیلی، بیش از ۶۰ درصد اقتصاد و اشتغال در حوزه مولد شکل گرفته و فعالیت داشتند.

این فعال حوزه کارگری تصریح کرد: در شرایطی که نسبت اقتصاد غیرمولد بیشتر از اقتصاد مولد باشد، بخش عمده‌ای از سرمایه‌ها به سمت و سویی غیر از تولید هدایت شده و طبیعتاً منجر به تولید نخواهد شد و با ادامه این روند، تورم نیز ادامه پیدا خواهد کرد و در این وضعیت است که نیروی کار و جامعه کارگری با دستمزد ناکافی، توان رقابت با شرایط تورمی در اقتصاد را نخواهد داشت.

ارتباط رونق تولید و ساختار اقتصاد

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه با اشاره به اینکه رونق تولید را نمی توان و نباید به شرایط ایجاد شده ناشی از بیماری کرونا مرتبط کرد، گفت: نبود رونق کافی و لازم در حوزه‌های مرتبط با تولید و اشتغال به ساختار کلی اقتصاد مربوط است.

صادقی ادامه داد: شرایط متاثر از کرونا در بخش‌های تولید و اشتغال و مسائل مرتبط با اقتصاد که در دوره همه‌گیری این بیماری آسیب‌هایی را متحمل شده، با روند مناسب واکسیناسیون در کشور و بدنبال آن فروکش کردن کرونا، در حال ترمیم است و به شرطی که زمینه و بستر مناسب برای ادامه فعالیت‌های تولید در کشور فراهم شود، می‌توان به آینده بخش تولید در همه حوزه‌ها امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشته باشیم که اقتصاد در کشور ما تولید محور نیست و در واقع با نگاهی به خصوصیات این اقتصاد، نمی‌توان لفظ مولد را برای آن بکار برد و زمینه برای رشد و توسعه اقتصاد غیرمولد فراهم است و می‌توان گفت که تورم موجود در اقتصاد، ناشی از شرایط تعریف شده در حوزه‌هایی مانند تولید است.

کد خبر: 33167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =