مشارکت ۱۴۷ هزار نفری در طرح کارورزی

بر اساس تازه‌ترین داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح کارورزی، تا به امروز تعداد ۱۴۷ هزار و ۲۸۱ نفر در قالب این طرح مشارکت داشته‌اند که نشان از اهمیت آن در بین کارجویان است.

به گزارش آتیه آنلاین، از تعداد کل داوطلبانی که در قالب طرح کارورزی ثبت نام کرده‌اند، ۵۶ هزار و ۸۹۰ نفر موفق به یافتن شغل شده و در در واقع مشغول به کار هستند و ادامه این روند می‌تواند اثرگذاری مناسبی در راستای کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

همچنین تعداد ۱۰ هزار و ۳۵۲ کارگاه در قالب این طرح موفق به استفاده از معافیت‌های بیمه‌ای شدند که در واقع بهره‌مندی دوطرفه نیروی کار و کارفرمایان از شرایط پیش بینی شده مرتبط با اجرای طرح کارورزی، از اهداف اصلی این طرح عنوان شده است.

گفتنی است که استانهای فارس، لرستان و خوزستان دارای بیشترین داوطلبان واجد شرایط استفاده از طرح کارورزی نیروی کار شناخته شده‌اند که این آمار می‌تواند نشان‌دهنده عدم تناسب عرضه و تقاضای نیروی کار در این استانها باشد.

سیاست‌های وزارت کار در خصوص تسهیل شرایط اشتغال

گفتنی است که سیاست‌های فعال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه سیاستگذاری مرتبط با بازار کار علاوه بر برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف در راستای اشتغالزایی و تسهیل ورود افراد به بازار کار، در قالب طرح‌های مختلفی از جمله کارورزی، مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد تنظیم شده است و در واقع این طرح‌ها در راستای بسترسازی برای مهیاکردن ورود نیروی کار به بازار اشتغال تدوین شده و به طور خاص در طرح‌هایی مانند کارورزی، جامعه هدف در قالب افراد تحصیلکرده دانشگاهی درنظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آمار بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این افراد بدلیل تحصیلات آکادمیک و ایجاد انتظار و سطح توقع در ارتباط با اشتغال، نمی‌توانند در کارهایی با سطح پایین‌تر از تحصیلات خود فعالیت داشته باشند، طبیعتاً اشتغالزایی برای آنها باید در تناسب با سطح تحصیلاتشان صورت گیرد و این کار در قالب طرح کارورزی با ایجاد تجربه عملی در حوزه‌های مرتبط ممکن می‌شود.

مهارت و اشتغال  

مهارت به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شاخصه‌های جذب نیروی کار و اشتغال بخصوص در سالهای اخیر مورد توجه خاص کارفرمایان قرار گرفته است و نگاهی به شرایط امروز اشتغال و ارتباط آن با مهارت‌های به‌روز، این نتیجه را می‌رساند که صرف داشتن مهارت در یک حوزه خاص بدون به‌روزرسانی آن نمی‌تواند تضمین کننده اشتغل بلندمدت و پایدار برای افراد باشد.

گفتنی است که افراد برای اینکه بتوانند اشتغال پایدار و مرتبط با تجربه و تحصیلات را با کسب دستمزد مناسب پیوند بزنند، باید علاوه بر کسب مهارت‌های لازم در حوزه‌های تخصصی، بصورت مستمر بروزرسانی مهارت خود را مورد توجه داشته باشند و این زمینه است که به نوعی منجر به شکل‌گیری انقلاب مهارتی در جهان شده و تعریف رسمی کارجویی را در جهان با تغییرات گسترده روبرو کرده است.

کد خبر: 33383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =