۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 34298

رسانه، ابزاری برای خلق ایده در سازمان تامین اجتماعی

لیلا مرگن؛ حوزه اقتصادی آتیه‌آنلاین
رسانه، ابزاری برای خلق ایده در سازمان تامین اجتماعی

رسانه از طریق مصاحبه با ذینفعان و انتقال نظرات آنها به بدنه تصمیم‌ساز سازمان تامین اجتماعی، می‌تواند علاوه بر فراهم کردن ایجاد امکان شناخت این موقعیت‌ها، زمینه تصویب قوانین بهتر و متناسب با نیازهای روز فعالان اقتصادی را فراهم کند.

سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگترین نهاد فعال در عرصه بیمه‌های اجتماعی، لازم است تا نیازهای جامعه هدف خود یعنی کارگران، تولیدکنندگان، تجار و دیگر اقشار فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی را بشناسد. این مهم به کمک رسانه امکان‌پذیر می‌شود.

حوادث متنوع غیرقابل پیش‌بینی در شاخه‌های مختلف اقتصادی همیشه در کمین انسان‌هاست و شناخت این حوادث به مدیران تامین اجتماعی کمک می‎کند تا بسته‌های مناسبی را برای ارائه خدمات در مواجه با حوادث مختلف برای فعالان اقتصادی طراحی کند.

نیروهای انسانی مولد و نیز کارفرمایان فعال در عرصه تولید و تجارت، همواره با پدیده‌ها و هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای مواجه‌اند که به‌طور ناگهانی می‌تواند زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده و زیان‌های جبران ناپذیری را به آنها وارده کند. به همین خاطر این اقشار مایلند با کمک خدمات تامین اجتماعی در شرایط بحرانی، فشارهای وارده به مجموعه‌های خود را کاهش دهند. رسانه از طریق مصاحبه با ذینفعان و انتقال نظرات آنها به بدنه تصمیم‌ساز سازمان تامین اجتماعی، می‌تواند علاوه بر فراهم کردن ایجاد امکان شناخت این موقعیت‌ها، زمینه تصویب قوانین بهتر و متناسب با نیازهای روز فعالان اقتصادی را فراهم کند.

سازمان تامین اجتماعی می‌تواند با بازنگری در برخی از قوانین و مقررات خود، با لحاظ کردن نظرات فعالان اقتصادی و حتی کارگران، نقشی موثرتری در بخش تولید ایفا کند و با وجود معضلات و مشکلات متعدد اقتصادی و شوک‌های ناشی از تحریم‌ها، اطمینان خاطر تولیدکنندگان و کارفرمایان را با اجرای قانون بیمه بیکاری یا ارائه خدمات فراهم کند.

هرچه خدمات ارائه شده توسط تامین اجتماعی متنوع‌تر و قابل اطمینان‌تر باشد، تمایل افراد برای تحت پوشش قرار گرفتن و پرداخت حق بیمه بیشتر خواهد شد. به این ترتیب با گسترش چتر حمایتی تامین اجتماعی، منابع مالی خرد افراد برای انجام کارهای بزرگ در بدنه تامین‌اجتماعی گرد هم جمع می‌شود و وضعیت ارائه خدمات در این سازمان بهبود می‌یابد.

در این میان رسانه هم می‌تواند در راستای دستیابی به این هدف، خواسته‌ها و نیازهای بیمه‌پردازان را جمع‌آوری و در قالب بسته‌های خبری در اختیار تصمیم‌سازان قرار دهد.

همین هفته گذشته بود که فعالان معادن زغال سنگ در نشست مشترک با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از او خواستند تا با توجه به مشکلات پرداخت فوق‌العاده مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران این حوزه از سازمان تامین اجتماعی پیگیری شود تا همانند منطقه طبس، معادن زغال سنگ کل کشور بتوانند این فوق‌العاده را به صورت ماهیانه در قالب لیست بیمه پرداخت کنند.

یا اینکه سال‌ها کشاورزان مایل بودند که از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی استفاده کنند. کشاورزانی که صندوقی ویژه برای حمایت از محصولاتشان طراحی شده بود، تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار نداشتند یا آنچه برای آنها در نظر گرفته شده بود، نیازهای آنها را تامین نمی‌کرد. کشاورزان سالخورده با بیمه‌هایی که برایشان لحاظ شده بود، هرگز بازنشسته نمی‌شدند. این مطالبه به حق آنها منجر به تعریف پوشش‌های بیمه‌ای برای این قشر شد. خواست این روزهای کشاورزان از دولت این است که ۲۰ درصد حق بیمه کشاورزان توسط قوه مجریه به موقع پرداخت شود تا سازمان تامین اجتماعی هم بتواند به موقع خدمات خود را به کشاورزان ارائه دهد.

فعالان صنعت چاپ و نشر هم مایلند که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته‌اند که این مسئله را برای آنها پیگیری کند.

اطلاع از این خواسته‌ها از مجرای رسانه و در قالب بسته‌های خبری، می‌تواند سبب شود که سازمان تامین اجتماعی ابتکار عمل را به دست گیرد و در جریان چانه‌زنی‌ها، برای تامین خواست مخاطبان، با دست پر در جلسات حاضر شود.

از سوی دیگر همه سرمایه صندوق تامین اجتماعی متعلق به کارگران است و سازمان تامین اجتماعی باید امانت‌دار خوبی برای حفاظت از دارایی کارگران باشد. این سازمان نیاز دارد که با اقدامات مناسب و کافی ارزش این دارایی را نیز حفظ کنند تا در زمان مقرر خدمات درمانی و رفاهی مناسبی به افراد ارائه دهد. کارگران و فعالان اقتصادی هم این صندوق را متعلق به خود می‌دانند و حتی حاضرند در بهبود روند فعالیت‌های اقتصادی صندوق مشارکت داشته باشند.

سازمان تامین اجتماعی برای حفظ سرمایه‌های اعضای خود نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی سود ده است تا منابع مالی کافی برای ارائه خدمات به اعضایش را فراهم کند. رسانه می‌تواند با جمع‌آوری نظر فعالان اقتصادی، علاوه بر شناسایی افراد مستعد برای ارائه مشاوره، ایده‌های مناسبی برای انجام سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و درآمدزا تهیه کرده و در اختیار تصمیم‌سازان برای اتخاذ روش و سیاست‌های درست در مجموعه تامین اجتماعی قرار دهد.

کد خبر: 34298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =