رشد بیش از ۱۹ درصدی صنعت خودرو تا ۲۰۳۰

بر اساس مطالعات اتاق بازرگانی ایران، میزان تولید خودرو در ایران با توجه به تلاش‌های دولت برای بومی‌سازی در این صنعت تا سال ۲۰۳۰، رشد ۱۹.۱ درصدی خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، اتاق بازرگانی ایران در گزارشی تحت عنوان «گزارش صنعت خودروی ایران؛ فصل سه مشتمل بر پیش‌بینی‌های ۱۰ ساله تا ۲۰۳۰» به تحلیل صنعت خودروی ایران در فصل سوم سال ۲۰۲۱ پرداخته شده است.

در این پژوهش، با استفاده از پیش‌بینی‌های مربوط به روندهای ساختاری تولید و فروش و نیز با چشم‌اندازی مثبت از احیای توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا، وضعیت صنعت خودروی ایران برای یک دوره ۱۰ ساله تا ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده است.

طبق نظر پژوهشگران با توجه به اقدامات دولت برای بومی‌سازی، صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹.۱ درصد رشد خواهد کرد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که متوسط رشد سالانه تولید خودرو در ایران در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ با هدف قراردادن «دستیابی به تولید سالانه حدود ۵.۲ میلیون دستگاه در سال تا پایان ۲۰۳۰» معادل ۱۲.۵ درصد باشد.

فروش خودرو نیز بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۱، به میزان ۱۳.۳ درصد افزایش یافته و این رشد در سال ۲۰۲۲ به ۲۵.۱ درصد می‌رسد.

البته پژوهشگران تاکید کرده‌اند که با توجه به روابط حساس با ایالات متحده، نهایی نشدن نتیجه مذاکرات و ریسک بازار جهانی نفت، هنوز عدم قطعیت‌های زیادی در مورد چشم‌انداز صنایع خودروسازی وجود دارد.

بر اساس این پژوهش، صنعت گسترده ایران به دلیل ناتوانی در واردات قطعات کلیدی برای تکمیل خودرو، کماکان تحت فشار خواهد بود.

پیش‌بینی این پژوهش آن است که متوسط رشد سالانه تولید خودرو در ایران در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ برای رسیدن به تولیدسالانه حدود ۵.۲ دستگاه در سال تا پایان ۲۰۳۰، برابر ۱۲.۵ درصد خواهد بود.

احتیاط خودروسازان برای بازگشت فوری به بازار

خودروسازان غربی، به‌ویژه فرانسوی مشتاق خواهند بود تا به دلیل ظرفیت بالقوه رشد این صنعت در ایران، دوباره به بازار خودروی این کشور برگردند.

با این حال با توجه به شیوع بیماری کرونا و آسیب شدید ناشی از آن به سازندگان خودرو، توجهات بیشتر معطوف به تولید خودروی داخلی است.

تبعات مالی منفی برای خودروسازان که ناشی از فروش کم و افزایش هزینه‌های عملیاتی ناشی از کوید ۱۹ (هزینه‌های بهداشتی و ایمنی) است، باعث خواهد شد تا اکثر خودروسازان با تقلیل تحریم‌ها، در مورد بازگشت فوری به بازار ایران محتاط‌تر عمل کنند.

رنو و پژو سیتروئن نخستین شرکت‌های کاندیدا برای بازگشت به ایران

خودروسازان فرانسوی، رنو و گروه خودروسازی پژو سیتروئن، به احتمال زیاد اولین خودروسازانی خواهند بود که به بازار ایران باز خواهند گشت. این شرکت‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ در ایران انجام داده‌اند، تاسیساتشان در ایران مهیا است و از سرگیری تولید فقط نیازمند به روزرسانی جزئی خواهد بود.

جاذبه ایران نسبت به رقبای منطقه‌ای

رشد بیش از ۱۹ درصدی صنعت خودرو تا ۲۰۳۰

پژوهش انجام شده نشان می‌دهد، جاذبه‌های مراکش و ایران خیلی بالاتر از همتایان منطقه‌ای این دو کشور است. در شاخص «رشد تولید خودرو» این منطقه با امتیاز ۶۶.۵ از ۱۰۰، از متوسط جهانی بهتر عمل کرده است. به همین دلیل انتظار می‌رود در طول پنج سال آینده، شاهد رشد مطمئن تولید در مراکش، ایران و مصر باشیم.

به باور پژوهشگران این مطالعه، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ظرفیت بالقوه کاملی برای خودروسازان دارد. شاهد این موضوع، ستون بازده این منطقه است که در صورتی که قرار بر بهبود محیط سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریبا باشد باشد، در سیستم امتیازدهی شاخص ریسک به بازده برای تولید خودرو، بهتر از ستون ریسک‌ها عمل می‌کند.

متن کامل گزارش را در اینجا بخوانید.

کد خبر: 34820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =