مدرن‌شدن به‌قیمت توسعۀ فرهنگ مصرف

مشکل از جایی شروع می‌شود که مردم مدرن شدن و زندگی به‌صورت مدرن را با تجمل و مصرف‌گرایی اشتباه می‌گیرند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ مصرف‌گرایی یکی از ویژگی‌ها و ترجیحات سبک زندگی غربی است که تحت تأثیر تحولات ناشی از انقلاب صنعتی به‌ویژه غلبه نظام سرمایه‌داری متأخر در چند دهه اخیر به ظهور رسیده است.

حتی باوجود افزایش علاقه به مصرف، این موضوع همچنان یکی از موضوعات فرعی اجتماعی است.

بااینکه هرروزه شاهد علاقه مردم به مصرف‌گرایی و به‌نوعی تجمل‌گرایی هستیم، اما شاید این بحث از دیدگاه خیلی از افراد جامعه آن‌چنان هم مهم نباشد.

در اندیشه مارکس و نئومارکسیست‌ها نیز به مصرف‌گرایی اشاره شده است.

مارکس معتقد است؛ «تولید و مصرف متقابلاً به یکدیگر وابسته هستند و در فرایند کامل کردن خود، یکدیگر را می‌آفرینند. تولید درخلال مصرف کامل می‌شود که نیاز برای تولید بیشتر را ایجاد می‌کند، برعکس مصرف به‌منزله واقعیتی مادی فقط از طریق تولید ممکن می‌شود.»

مارکس درحالی‌که سخت دل‌مشغول تولید بوده است، اما بیشتر از نظریه‌پردازان کلاسیک دیگر الهام‌بخش نظریه‌پردازی در مورد مصرف بوده است؛ و این تأثیر در کاربرد وسیع مفاهیمی مثل «کالا» و «بُت وارگی کالا» از همه‌جا آشکارتر است.

این موضوع، بیشتر در کشورهای جهان سوم مانند ایران دیده می‌شود، اما این مسئله در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته دنیا، کمتر به چشم می‌خورد.

در این کشورها، به دلیل تغییر ارزش‌ها و جایگاه اجتماعی بالایی که جامعه برای افراد با سطح بالای اجتماعی قائل شده است، شیوه و روش زندگی آن‌ها به‌صورت یک الگو درآمده و اکثر افراد جامعه تلاش می‌کنند که سبک زندگی خودشان را، به این افراد نزدیک کنند.

همچنین می‌توان میل به مصرف‌گرایی را یکی از پیامدهای تأثیر رسانه دانست، رسانه‌هایی مانند اینستاگرام که در آن، بلاگرها با به نمایش گذاشتن روزمرگی‌هایشان و جذب فالور های فیک و یا بعضاً واقعی، به‌صورتی، تجمل‌گرایی را رواج می‌دهند.

حتی در تبلیغاتی که در صداوسیما برای محصولات مختلف انجام می‌شود می‌توان این موضوع را مشاهده کرد.

همه تبلیغات در خانه‌های لوکس با بهترین و مجلل‌ترین وسایل است که تمام این موارد می‌توانند در میل افراد به مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی دخیل باشند.

از طرفی تمایل افراد به متفاوت بودن نسبت به دیگران که در حال حاضر در جامعه می‌توان به‌وفور افرادی را دید که هر کاری انجام می‌دهند تا خاص و متفاوت باشند.

برای مثال؛ می‌توان به جریان زایمان در تاریخ ۹/۹/۹۹ اشاره کرد.

همچنین تلاش برای همسو شدن با جریان مدرنیزه که در دنیا اتفاق افتاده است، مصرف‌گرایی بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد.

به‌هرروی، مشکل از جایی شروع می‌شود که مردم مدرن شدن و زندگی به‌صورت مدرن را با تجمل و مصرف‌گرایی اشتباه می‌گیرند. مردم فکر می‌کنند هرچه زندگی تجملی‌تر، مدرن‌تر.

این در حالی است که مدرن بودن و مصرف‌گرایی دو موضوع کاملاً متفاوت هستند.

کد خبر: 3485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =