توزیع عادلانه سفر نیازمند سیاست‌گذاری است

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی وضعیت گردشگری داخلی به منظور دستیابی به چالش‌های سیاستی این حوزه، در گزارشی اعلام کرد: توزیع عادلانه سفر برای گروه‌ها و دهک‌های متفاوت درآمدی نیازمند سیاستگذاری و اقدام‌های برنامه‌ای مناسب است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، در گزارش معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز، آمده است: مسیر صحیح توسعه گردشگری، رونق و پایدارسازی گردشگری داخلی است زیرا این گونه از گردشگری نسبت به محرک های منفی رسانه‌ای، مشکلات فصلی بودن تقاضا و تحولات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی، وابستگی کمتری نشان می‌دهد و بهترین نوع توزیع و بازتولید منابع اقتصادی را ممکن می‌کند.

درگزارش معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌ها آمده است: متاسفانه در دهه‌های اخیر جهت‌گیری مناسبی در مورد سیاست‌گذاری گردشگری داخلی رخ نداده و آنچه به عنوان آمار در دسترس است، متأثر از برنامه نبوده است.

این گزارش افزود: با بررسی داده‌های آماری موجود و در دسترس بین سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸ مشخص شد که هر چند کمیت گردشگری داخلی بیشتر شده است اما از کیفیت آن کاسته شده است.

معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌ها با بیان اینکه توزیع سفر میان خانوارها به شکل عادلانه ای رخ نداده است و ۳ برابر شدن سرانه سفر خانوارها به واسطه افزایش سفرها آنها رخ داده است، خاطرنشان کرد: این شکاف رفاهی موجب شده تا خانوارهای بیشتری به فکر کاهش هزینه‌های سفر باشند بنابراین اقامت در خانه اقوام و دوستان، استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی، کاهش هزینه‌های مربوط به خرید سوغاتی و عدم استفاده از تورهای گردشگری نتیجه این وضعیت است که مانع از رخداد پیامدهای مطلوب و مورد انتظار در حوزه گردشگری داخلی شده است.

مرکز پژوهش‌ها با ترسیم وضعیت فعلی در گزارش خود نشان داده است که سیاستگذاری مشخصی در بخش گردشگری داخلی انجام نشده است بنابراین تسهیل در توزیع منابع مالی در جامعه میزبان از گردشگری داخلی (که مبتنی بر الگوی اقامت در خانه دوستان و اقوام است)، افزایش کیفیت زندگی گردشگری داخلی، توزیع عادلانه سفر برای گروه‌ها و دهک‌های متفاوت درآمدی، محورهایی است که نیازمند سیاستگذاری و اقدام‌های برنامه‌ای مناسب است.

کد خبر: 34894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =