استخدام کنید؛ یارانه دستمزد بگیرید

یارانه دستمزد عنوان طرحی است که در آن کارفرمایان با درنظر گرفتن شرایطی، اگر استخدام نیروی کار را در برنامه‌های خود قرار داشته باشند، متعاقب آن دولت، کمک پرداختی در قالب دستمزد نیروی کار استخدام شده را برای آنها لحاظ خواهد کرد و به عبارتی ارتباط سودمند و چندجانبه دولت، کارفرما و نیروی کار در راستای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، طرح یارانه دستمزد یکی از طرح‌های مؤثر در زمینه توسعه اشتغال است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چند سال گذشته با هدف جذب فارغ‌التحصیلان به بازار کار و تشویق کارفرمایان به استفاده از نیروی کار شغل اولی اجرایی کرده است و در واقع این طرح با هدف کاهش هزینه‌های اشتغال نیروی کار جدید برای کارفرما به منظور پایداری تولید و اشتغال، افزایش فرصت اشتغال در بازار کار، حمایت از بنگاه‌های بخش تعاونی و خصوصی آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا اجرایی شده است.

بر اساس ضوابط موجود در این طرح، جویندگان کار باید تحصیلات متوسطه (دیپلم) و بالاتر داشته باشند و اولویت با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که سن آنها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد (برای آقایان طول دوره خدمت سربازی به حداکثر سن افزوده می‌شود) و برای زنان سرپرست خانوار جوینده‌کار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

در تعریفی دیگر، یارانه دستمزد در واقع وجهی است که توسط دولت به موجب این شیوه‌نامه به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۵ سال به کارفرما پرداخت و منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمک‌های مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

به عبارت دیگر، طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است و با توجه به تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰، مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال جاری نیز افزایش یافته است.

گفتنی است که طول دوره پرداخت یارانه دستمزد به ازای هر جوینده کار تا سقف ۱۲ ماه، میزان یارانه دستمزد نیز معادل ۳۰ درصد حداقل حقوق دستمزد مصوب شورایعالی کار است و متقاضیان و کارفرمایان در صورت تمایل به ثبت‌نام در این طرح باید به سامانه (pyd.mcls.gov.ir) مراجعه کنند.

رونق اشتغال و تولید با طرح یارانه دستمزد

بر اساس نظریات کارشناسان حوزه بازار کار اجرای "طرح یارانه دستمزد" موجبات رونق اشتغال و بازار کار در استانهای محروم و کم برخوردار را فراهم می آورد و این در حالی است که بر اساس این طرح، در صورت جذب نیروی کار از سوی کارفرما، به مدت یکسال یک سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار به عنوان یارانه دستمزد به وی پرداخت می شود که با درنظر گرفتن افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سالجاری، مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال جاری عددی در حدود ۹۰۰ هزار تومان است.

اشتغال ۳۳ هزار نفر در قالب طرح یارانه دستمزد

براساس جدیدترین داده‌های آماری سامانه یارانه دستمزد، از نزدیک به ۳۹ هزار داوطلب ثبت‌نام کرده در طرح یارانه دستمزد، بیش از ۳۳ هزار نفر موفق به اشتغال در کارگاه‌های مختلف مشمول این طرح شدند.

همچنین تا تاریخ هشتم آذر ۱۴۰۰ تعداد شش هزار و ۸۰۶ کارفرما در قالب طرح"یارانه دستمزد" وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول استفاده از امتیازات این طرح در قالب یارانه شده‌اند.

جدیدترین اطلاعات اجرای طرح یارانه دستمزد حاکی از این است که استانهای خوزستان، مازندران و لرستان بیشترین و استانهای خراسان شمالی، کردستان و ایلام، کمترین اشتغال ثبت شده از طریق این طرح را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین بیشترین و کمترین میزان جویندگان کار نیز به ترتیب اشاره شده در این استانها به ثبت رسیده است.

گفتنی است که استانهای خوزستان، کرمانشاه و مازندران در راستای اجرای این طرح، بیشترین و استانهای خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و بوشهر، کمترین استقبال و مشارکت کارفرمایان را در این طرح به ثبت رسانده‌اند.

گفتنی است که بر اساس سیاست های جامع بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح های مشوق بیمه ای، کارورزی و یارانه دستمزد در قالب طرح هایی برای افزایش اشتغال از طریق تشویق کارفرمایان قرار گرفته و در زمان اجرا نیز خروجی مناسبی داشته اند.

تعداد جذب شدگان جوینده کار، تعداد جوینده کار ثبت نام شده و تعداد کارفرمای ثبت نام شده در قالب طرح یارانه دستمزد در جداول زیر قابل مشاهده است.

استخدام کنید؛ یارانه دستمزد بگیرید

استخدام کنید؛ یارانه دستمزد بگیرید

استخدام کنید؛ یارانه دستمزد بگیرید

کد خبر: 36667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =