مهم‌ترین دلایل مهاجرت نخبگان

یک کارشناس حوزه بازار کار با اشاره به آسیب های مهاجرت نخبگان از کشور و جایگزینی نیروهای کار بدون تخصص که به جای آنها به کشور وارد می‌شوند، برخی از مهم ترین دلایل شکل گیری روند مهاجرت نخبگان و نیروهای کار متخصص را از کشور برشمرد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت و گو با آتیه آنلاین گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در کشور موجب نگرانی شده، مهاجرت نخبگان و نیروی کار متخصص به کشورهای دیگر است و این موضوع یکی از بزرگترین خسارتهایی است که به کشور وارد شده که علاوه بر جبران بسیار سخت، عواقب بسیار نامناسبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: شرایط بدتر از مهاجرت نخبگان که بدنبال آن روی داده این است که جایگزین افراد نخبه و متخصص و تحصیلکرده  که در واقع از جمله باارزش‌ترین سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، افرادی هستند که در قالب مهاجر از کشورهای همسایه از سر ناچاری و به دنبال اشغال و لقمه‌ای نان به کشور ما مهاجرت می‌کنند و در واقع افرادی هستند که بدون دانش، تخصص و کارآمدی در کشور مشغول به کار می‌شوند و در عین حال مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف برای کشور ایجاد می‌کنند.

این فعال حوزه کار اضافه کرد: حضور این افراد در قالب نیروهای کار در کشور به لحاظ فرهنگی می‌تواند مسائل بسیاری را موجب شود و در عین حال چالش‌های مختلفی برای مردم و دولت ایجاد می‌کند و همچنین به لحاظ مسائل بهداشتی نیز خساراتی را موجب می‌شود و در واقع در طی فرایند خروج نخبگان از کشور و ورود نیروی کار بدون تخصص به کشور با از دست دادن بهترین سرمایه های انسانی کشور، افرادی را به کشور وارد می‌کنیم که به هیچ وجه توانایی‌ها، امکانات و تخصص لازم را برای کشور به همراه ندارند و به جای آن چالش‌های بسیاری در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی برای کشور و مردم ایجاد می‌کنند.

این موضوع در واقع یک مسئله پیش آمده جدی برای کشور است که همه مسئولان و مردم باید به آن واقف باشند و برای آن چاره جویی لازم را داشته باشند.

حاج اسماعیلی افزود: دلایل و عوامل بسیاری در خصوص مهاجرت متخصصان و نخبگان از کشور وجود دارد که باید به آن پرداخته شود که در قالب ناامیدی، وجود فضای یاس و عدم خوش بینی به آینده، محدودیت ظرفیت‌های اشتغال و عدم توسعه بازار کار، عدم توجه جدی به سرمایه نیروی انسانی کشور و همچنین انحصار مشاغل بخشی، تخصصی، و مدیریت‌های مربوطه و میانی کشور توسط عده‌ای برشمرده می‌شوند.

این فعال حوزه بازار کار همچنین برخی دیگر از دلایل شکل‌گیری مهاجرت نخبگان را در مواردی مانند: فرایند بروکراسی اداری پیچیده و مخرب برای جذب نیروی انسانی متخصص، رویکرد نامناسب در برخورد با متخصصین و نخبگان کشور، بی ثباتی در بخش‌های مختلف در کشور و نیز شرایط بهتر شغلی و رفاهی در برخی از کشورهای مهاجرپذیر برای نخبگان و متخصصین عنوان کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر مسئولان برای مسائل مطرح شده بدنبال چاره‌جویی باشند، به طور حتم شاهد موج معکوس مهاجرت در کشور خواهیم بود و ما می‌توانیم با بهره‌مندی از حضور و فعالیت نیروهای متخصص و نخبه در حوزه‌های مختلف، برکت را در حوزه های مختلف فعالیت در کشور داشته باشیم.

این فعال و کارشناس حوزه بازار کار اضافه کرد: همچنین وجود و فعالیت نیروهای نخبه و دارای تخصص در بخش های مختلف، می تواند به ایجاد ثروت در جامعه منجر شده و توسعه کشور را بدنبال داشته و عامل مهمی در سربلندی کشور باشد.  

کد خبر: 37428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =