برنامه‌ریزی برای توسعه انرژی تجدیدپذیر با توجه به افول نفت

رئیس سازمان ساتبا با اشاره به اقدامات کشورهای همسایه به عنوان بزرگترین کشورهای نفتی برای توسعه انرژی تجدیدپذیر در این کشورها، گفت: با توجه به مشکلات پیش روی کشور نظیر آلودگی محیط زیستی و کمبود سوخت همچنین افول صنعت نفت، باید به گسترش انرژی تجدیدپذیر بیش از گذشته توجه شود.

محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: نفت خام و گاز خاورمیانه با هر منطقه دیگری از جهان غیرقابل قیاس است و مهمترین منبع درآمد و ثروت این منطقه در دهه‌های گذشته بوده است، اما مطابق با پیش‌بینی کارشناسان در خصوص وقوع پیک تقاضا برای نفت تا ۱۰ سال آینده، این موضوع، چالشی جدی برای خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی افزود: بهبودهای صورت گرفته در فرآیند تولید و اقتصاد، هزینه‌های انرژی بادی و خورشیدی را به سطحی رسانده که در برخی از مناطق از سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر شده است.

به گفته رئیس سازمان ساتبا، متنوع کردن منابع درآمد برای کشورهای صادرکننده نفت از ضروریات است.

وی اضافه کرد: خاورمیانه به خصوص به دلیل شرایط اقلیمی مطلوب، ظرفیت عظیمی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند داشته باشد و می‌تواند انقلاب انرژی بعدی در این منطقه را کلید بزند.

کمانی بیان کرد: شماری از کشورهای منطقه علیرغم دارا بودن منابع عظیم فسیلی، با درک موقعیت حال حاضر جهان چندین پروژه عظیم در حوزه تجدیدپذیر را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: امارات متحده عربی طرحی را برای ساخت چندین پارک خورشیدی بزرگ در سال ۲۰۲۱ رونمایی کرد که همراه با نیروگاه هسته‌ای «براکه» می‌توانند نیمی از برق این کشور را تا اواسط قرن تامین کنند.

رئیس سازمان ساتبا گفت: عربستان سعودی هم طرح‌های بزرگی دارد. کار روی یک مزرعه بادی ۴۰۰ مگاواتی در سواحل شمال غربی این کشور آغاز شده است. این کشور به دنبال تامین حدود ۳۰ درصد برق تولیدی خود از منابع تجدیدپذیر، به ویژه خورشید، تا ۲۰ سال آینده است.

وی ادامه داد: هدف عربستان از توسعه انرژی خورشیدی کاهش مصرف داخلی نفت برای تولید برق است. این کشور با توسعه انرژی تجدیدپذیر به دنبال حفظ جایگاه خود در بازار جهانی نفت به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است.

کمانی افزود: کشور ما نیز نباید از این روند رو به رشد توسعه انرژی‌های نو در کشورهای رقیب صادراتی در زمینه نفت و گاز و حتی برق، غافل بماند.

وی تاکید کرد: ضروریست اهداف و برنامه‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور در اولویت قرار گیرد تا اقتصاد کشور نه تنها از کاهش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی متضرر نشود، بلکه علاوه بر حفظ و تداوم جایگاه صادراتی در آینده، قادر به صادرات کالا و خدمات مربوط به بخش انرژی‌های نو نیز بوده و از مزایای آن استفاده کند.

رئیس سازمان ساتبا گفت: با توجه به چالش پیش رو در ایران از قبیل مسائلی که امروزه در صنعت برق کشور مواجه هستیم، شامل معضل تامین گاز نیروگاه‌های حرارتی در فصل زمستان، مشکلات مربوط به تامین برق در ساعات پیک تابستان، انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، فرسودگی بسیاری از واحدهای فسیلی و همچنین سایر چالش‌ها مانند کاهش جهانی تقاضای نفت وگاز و افول استفاده از تکنولوژی‌های فسیلی در سال‌های آتی و ...، باید به انرژی تجدیدپذیر بیشتر توجه کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل بالای انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، نیاز است تا سیاست‌های خود را جهت تقویت و توسعه بیش از پیش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران بهبود بخشیم.

کد خبر: 37785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =