لزوم توجه به خدمات بیمه در فرآیند تولید خودرو

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: استفاده از خدمات بیمه برای پوشش ریسک‌های تولید در دنیا امری مرسوم است اما در ایران هنوز در مراحل بسیار ابتدایی در این رابطه قرار داریم.

صنعت بیمه به عنوان یک مجموعه خدمات رسان در بسیاری از کشورها نقش پررنگی دارد. یکی از خدمات بیمه مربوط به صنعت خودرو می‌شود اما به نظر می‌رسد از این پتانسیل در ایران به درستی استفاده نشده است. آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور درباره نحوه دریافت خدمات از بیمه در صنعت خودرو در گفت‌وگو با آتیه آنلاین عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، بیمه قطعات خودرو و سایر محصولات را داریم.

وی افزود: در این کشورها یک تولیدکننده می‌تواند محصولاتش را بیمه کند تا اگر در فروش یا زمان استفاده دچار اشکال شد، از خدمات بیمه استفاده کند.

محبی نژاد بیان کرد: اگر قطعه‌ای در خط تولید خودروساز یا حتی در بازار لوازم یدکی دچار مشکل شد و مسئله‌ای که ناشی از نقص قطعه و خطای سازنده باشد، رخ داد، قطعه‌ساز متعهد به جبران خسارت است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی برای جبران این خسارت و پوشش ریسک موجود، صنعتگر با یک شرکت بیمه به توافق می‌رسد و محصولاتش را بیمه می‌کند و در صورت اثبات خطا از سوی سازنده، بیمه‌گر مکلف به جبران خسارت خواهد بود.

به گفته دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور روابط خودروساز و قطعه‌ساز در ایران از چارچوب استاندارد جهانی خارج بوده و خودروساز به‌دلیل کمبود نقدینگی تعهد لازم را در قبال قطعه‌ساز ندارد.

وی افزود: به‌عنوان مثال در قرارداد، خودروساز متعهد به پرداخت مطالبات در مدت ۹۰ روز است اما این زمان در عمل به ۷ ماه و بیشتر هم می‌رسد. در این شرایط، طبیعی است که قطعه‌ساز نمی‌تواند قطعات را تولید و تامین کند. یا به‌دلیل مشخصات فنی که خودروساز تعیین می‌کند و به قطعه‌ساز می‌دهد، قطعه‌ای تولید می‌شود که کیفیت لازم را ندارد.

محبی‌نژاد گفت: اگر نقص یک قطعه ناشی از کافی نبودن مشخصات فنی باشد که خودروساز آماده کرده است، مقصر قطعه‌ساز نیست.

وی با تاکید بر اهمیت بیمه کردن قطعات برای پوشش ریسک‌ها در فرآیند تولید، عنوان کرد: خدمات بیمه‌ای باید گسترش پیدا کند اما در صنعت خودرو هنوز کمبودهای بسیاری داریم تا به موضوع بیمه برسیم.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان کرد: بیمه امری مطلوب است و بسیاری از ریسک‌های تولید و تولیدکننده را پوشش می‌دهد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته این امر انجام می‌شود اما ما در ایران در مرحله بسیار ابتدایی قرار داریم و اگر مشکلات جاری حل شود، بیمه موضوع خوبی برای تولید و صنعت خواهد بود.

کد خبر: 38007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =