۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 39291
پیش از بستن کوله کوهنوردی باید به چه نکاتی توجه کرد

کوهنوردی، ورزشی چهار فصل است و افراد می‌توانند به شکل حرفه‌ای یا آماتور آن را انجام دهند.

به گزارش آتیه آنلاین، هدف اصلی از کوهنوردی، حفظ سلامتی و تناسب اندام است. اما این به معنای حذف وعده صبحانه یا هر وعده غذایی دیگری نیست. بنابراین برای صرف صبحانه باید برنامه خوب و سالمی داشته باشید. برای اینکه توان کوهنوردی داشته باشید، باید سه منبع مهم غذایی را دریافت کنید؛ هیدرات‌ کربن طبیعی، آب و منابع چربی سالم؛ بنابراین پیش از شروع کوهنوردی مصرف یک کاسه غلات یا حبوبات پخته، حلیم، جوی دوسر با شیر، خرما و پنیر و نان ضروری است. در طول کوهنوردی نیز باید آب و آب دتوکس یا سم‌زدا (آب حاوی لیموترش تازه، نعنا یا پونه) و منابع چربی سالم مانند زیتون، کره بادام‌زمینی و... مصرف کنید. صبحانه باید مغذی و سبک بوده و انرژی موردنیاز برای کوهنوردی را فراهم کند.

کوله را کامل و سالم ببندید
برای کوهنوردی به لباس، وسایل و تجهیزات مناسب نیاز دارید تا بتوانید جسم را از آسیب در امان نگه دارید؛ بنابراین برای بستن کوله کوه و کوهنوردی به این موارد توجه کنید.
۱- لباس: آنچه می‌پوشید باید به شما امکان حرکت دهد. باید داخل لباس راحت باشید و از سرما و گرما شما را حفظ کرده و باعث حساسیت یا هر عارضه دیگری نشود. حتماً لباس همراه، داشته باشید؛ حتی در تابستان نیاز به بادگیر دارید تا در صورت تغییر شرایط جوی بتوانید از آن استفاده کنید. لباس‌های نزدیک به پوست بدن را نخی انتخاب کنید تا ضمن جذب عرق بدن، مانع از حساسیت پوستی شود. لایه رویی لباس‌ها را طوری انتخاب کنید که قابل اضافه یا کم کردن باشند.
۲- کفش: مناسب با کوه، کفش بپوشید. کفش باید در پای شما راحت بوده و بتواند پای شما را از آسیب حفظ کند. همچنین مچ پا را محکم نگه داشته و آسیب به انگشتان پا وارد نکند. کفش باید کاملاً قالب پا باشد تا سنگینی و بار اضافه برای پا نباشد و بتوانید راحت و آزاد راه بروید.
۳- وسایل تعادل: بهتر است برای کاهش فشار روی زانوها، از میله کوهنوردی استفاده کنید. این میله مانع از وارد شدن فشار و ضربه روی کمر، باسن و مچ پا نیز می‌شود.
۴- محافظ نور: حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. علاوه‌ بر این کلاه نقاب‌دار یا نقاب به تنهایی می‌توانند پوست را از اشعه خورشید مراقبت کنند. این نکته را در فصل پاییز و زمستان هم رعایت کنید.
۵- کوله با دوبند: بهتر است از کوله کوه استفاده کنید؛ به‌ویژه اگر وسایل شما زیاد است. علاوه بر این هر دوبند کوله را روی شانه‌ها بیندازید تا فشار وزن کیف تقسیم شده و به کمر و ستون فقرات آسیب وارد نشود. نوع پددار (لایه محافظ ابری) و دارای کمربند، بهتر است.
۶- یادداشت کنید: برای اینکه چیزی را از قلم نیندازید، همه موارد را یادداشت کرده و داخل کوله بگذارید. آب و غذای کنسروی، فندک و آتش‌زنه، داروها و وسایل کمک‌های اولیه نیز بسیار مهم هستند.

با بَلَد، کوه‌پیمایی کنید
کوهنوردان معمولاً گروهی حرکت می‌کنند. از بین افراد، کسی که مسیر را بهتر می‌شناسد، هدایت گروه را به عهده می‌گیرد. اما بهتر است هر یک از افراد گروه، مسیریاب داشته باشند تا در صورت عقب ماندن از گروه یا هر اتفاق دیگری، مسیر را یافته و حرکت کنند. در کوله خود حتماً «پاور بانک» به همراه داشته باشید تا باتری تلفن همراه شما، همواره شارژ باشد. شاید در نقاطی از کوه، آنتن نداشته باشید؛ اما روشن بودن تلفن همراه و ارسال سینگنال می‌تواند به یافتن شما، در صورتی که مسیر را گم کرده باشید، کمک کند. حتماً قطب‌نما نیز همراه داشته باشید، به این دلیل که ممکن است مسیریاب یا (GPS) با قطعی امواج مخابراتی، قابل استفاده نباشد.

کلیدهای کوهنوردی بهتر
نکاتی ساده‌ای هستند، اما در حفظ سلامتی بسیار مهم بوده و مانع از آسیب، گم شدن یا مرگ می‌شوند.
۱- توقف کنید: اگر دچار بیماری تپش قلب، مشکلات ریوی، مشکلات کلیوی و اضافه وزن هستید، حتماً باید پیش از کوهنوردی با پزشک خود مشورت کنید. در طول مسیر حتماً به مقدار کافی آب نوشیده و به ازای هر نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه کوهپیمایی، حتماً ۱۰ دقیقه استراحت کنید. تپش قلب و وضعیت تنفسی خود را سنجیده و اگر توان دارید، به حرکت ادامه دهید.
۲- اگر خاص هستید: افراد دارای غلظت خون بالا، افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، آنهایی که دچار اضافه وزن هستند و افرادی که به تازگی از بیماری سختی برخاسته‌اند باید نسبت به میزان آب مصرفی در کوهنوردی و نوع غذایی که مصرف می‌کنند، دقیق باشند. کم‌آبی یا عدم دریافت موادمغذی به مقدار کافی، می‌تواند برای همه به‌ویژه این افراد، خطر مرگ را به همراه داشته باشد.
۳- از میانه: سعی کنید از میانه مسیر حرکت کنید. امکان سُر خوردن، سقوط در اثر برخورد با دیگران و هر حادثه‌ای از این دست، وقتی از کنار مسیر حرکت می‌کنید، زیاد است.
۴- با روشنایی: اگر برای بازگشت پیش از غروب آفتاب برنامه‌ریزی‌ کرده‌اید، بازهم چراغ‌قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید. ممکن است کوه دچار مه‌گرفتگی شود و نیاز به روشنایی اضافی برای یافتن مسیر شوید.
۵- بطری اختصاصی: علاوه بر به همراه داشتن آب کافی در کوله، بطری یا قمقمه نیم لیتری کوچکی نیز در دسترس داشته باشید تا هرازگاهی، حتی اگر تشنه نیستید، آب بنوشید.
۶- موسیقی ملایم: در مسیر حرکت باید حواس شما به صداها باشد. بنابراین اگر دوست دارید در مسیر موسیقی گوش کنید، حتماً موسیقی را آهسته گوش دهید که از صداها غافل نمانید. این نکته به‌ویژه اگر به تنهایی کوهنوردی می‌روید، بسیار مهم است.
۷- اطلاع دهید: حتماً پیش از کوهنوردی- به‌ویژه به وقت تنهایی- حتماً به خانواده یا چند نفر از دوستان خود اطلاع دهید؛ به این دلیل که در صورت نیاز هم تعداد بیشتری بتوانند شما را پیدا کرده و هم شما به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید.
۸- در کمین است: هرچه به فضای شهری نزدیکتر باشید، امکان حمله حیوانات درنده نیز کمتر است. اما به ‌طور کلی کوهنوردی با خطراتی مانند حیوانات درنده، گزش خزندگان، پرتاب یا دررفتن سنگ از زیرپا، حساسیت به گیاهان در اثر تماس با پوست، گرما یا سرمازدگی و سقوط همراه است؛ بنابراین نسبت به این خطرات، هوشیار باشید.

کد خبر: 39291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =