کاهش تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات

بر اساس جدیدترین اعلام مرکز آمار ایران و در بررسی شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای فاصله تورمی در گروه‌های «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در آذرماه نسبت به ماه قبل از آن(آبان ۱۴۰۰) روند کاهشی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، بررسی‌های مرکز آمار ایران حاکی از این است که فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این شاخص در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل(آبانماه) ۱.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

گفتنی است با توجه به نرخ تورم ۴۳.۴ درصدی که برای کل کشور در آبان ماه ١٤٠٠ به ثبت رسیده است، نرخ تورم مذکور در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه۴۲.۷ درصد برای دهک نهم تا ۴۶.۲ درصد برای دهک دوم نوسان را نشان می دهد.

همچنین براساس تازه ترین آمار و اطلاعات تورمی کشور، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵۸.۴ درصد برای دهک‌های دوم و سوم تا ۵۷.۲ درصد برای دهک دهم است و این در حالی است که تورم موجود در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ۳۹.۷درصد برای دهک دهم تا ۳۳.۹درصد برای دهک اول است.

فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در آذر ۱۴۰۰ به ۳.۴درصد رسید که نسبت به ماه قبل از آن با رقم (۳.۲ درصد) ۰.۲ واحد درصد افزایش را تجربه کرده است.

همچنین گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد که فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل  ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

نمودار زیر نرخ تورم گروه های عمده و همچنین نرخ تورم کل کشور را در دهک های مختلف درآمدی نشان می دهد

کاهش تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات

جدول زیر نشان دهنده تورم نقطه ای دهک های مختلف هزینه ای به تفکیک گروه های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» است

کاهش تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات

شاخص تورم و دلایل آن از دیدگاه اقتصادی

تعاریف شکل‌گرفته در حوزه تورم نشان می‌دهد که شاخص تورم ابزاری اقتصادی برای سنجش نرخ تورم در یک اقتصاد است و روش‌های مختلفی برای سنجش تورم وجود دارد که با وجود جانب‌داری برخی اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران از یک روش، تعداد این روش‌ها افزایش پیدا می‌کند.
بر اساس تعاریف رسمی در اقتصاد، تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود و به عبارت دیگر، تورم روند افزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است و همچنین می‌توان گفت که نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده است.

گفتنی است که اقتصاددانان معمولا دو دلیل عمده، کاهش عرضه کل یا افزایش تقاضای کل و رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی یا همان رشد نقدینگی را برای شکل‌گیری تورم ذکر می‌کنند.

براساس استانداردهای جهانی، مرجع تعیین سبد کالای پایه و همچنین محاسبه و اعلام نرخ تورم، بانک مرکزی هر کشور است و بانک مرکزی ایران مسئول تهیه شاخص نرخ تورم و مصادیق سبد کالا است که از سال ۱۳۳۸ تعیین اقلام این سبد کالا آغاز شده و آخرین بار در سال ۱۳۸۳ بازنگری روی آن صورت گرفته و به این ترتیب در سبد کالای پایه ۳۵۹ قلم کالا و خدمات در ۷۵ شهر منتخب کشور مورد بررسی قرار گرفت و به ۱۲ گروه کالایی تقسیم شد.

گفتنی است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرف کننده، معیاری برای سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارها به مصرف می‌رسد و از این شاخص به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری سطح کلی قیمت‌ کالا و خدمات استفاده شده و یکی از بهترین معیارها برای نمایش تغییر قدرت خرید پول داخلی هر  کشور محسوب می‌شود.

کد خبر: 41216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =