ضرورت سنجش اثربخشی دهکده سلامت

یک روانشناس گفت: در صورت سنجش هزینه اثربخشی ایجاد «دهکده سلامت» می توان به خروجی آن امیدوار بود، در غیر این صورت خروجی چندانی نخواهد داشت.

علی قائدنیای جهرمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: بر خلاف پروژه‌های پیشین عملا هزینه‌ای کلانی برای اجرای پروژه «ایجاد دهکده سلامت» در نظر گرفته شده است، حال پرسش این است که آیا برای معتاد متجاهری که تمایل به ترک ندارد هزینه‌ کردن در این سطح منطقی است؟ آیا تمایل دارند برای  پروژه‌ای هزینه کنند که خروجی چندانی نداشته باشد؟

وی با مروری بر تاریخچه ایجاد اولین کمپ در سال ۱۹۶۷ در ایالات متحده آمریکا یادآور شد: در آن سال‌ اولین کمپ با عنوان «مزرعه‌ای برای معتادان» با برخورداری از امکانات، تجهیزات، غذا و جای خواب مناسب و... تشکیل شد اما پس از مدتی حذف شدند، پس اگر هزینه کردن، اثربخشی مطلوبی داشت چرا حذف شدند؟

قائدنیای جهرمی افزود: در شرایط کنونی که بارشد روزافزون مصرف مواد صنعتی روبرو هستیم که اغلب نیازی به کمپ و سم‌زدایی به شیوه سنتی ندارندبه نظر می رسد در سایه بی توجهی به علل روانشناختی مصرف این مواد، احتمال اینکه ایجاد دهکده سلامت دستاورد قابل دفاعی نداشته باشد بسیار بالاست همچنان که در شرایط کنونی مسوولان از غیراثربخش بودن مراکز ماده 16 ترک اعتیاد بسیار سخن می‌گویند.  

این آسیب شناس اجتماعی بیان کرد: شیشه، گل و ... عامل اصلی بیماری زایی نیستند آنچه که فرد را به سمت مصرف مواد ترغیب می کند  پاداش هایی است که فرد را به دریافت مواد اجبار می کند؛ گاه افراد پس از ورشکستگی، طلاق و یا فروپاشی خانواده و یا کسب لذت بیشتر و ... به مصرف مواد روی می آورد.

علی قائدنیای جهرمی تصریح کرد: با توجه به اینکه درمان اعتیاد در کشور در قبضه باندهایی خاص است و فرد معتاد برای آنها منبع درآمد است و اصل درمان را به انحصار گرفته اند و هیچ تلاشی ندارند که تعداد معتادان کمتر شود؛ جا دارد به جای هزینه های کلان مشابه مراکز ماده ۱۶ و یا دهکده سلامت، شناسایی، نظارت و برخورد با این گروه ها و باندها نیز در اولویت قرار گیرد و همچنین با نگاهی زیرساختی‌ و شناسایی عوامل اصلی اعتیاد، به پیاده سازی شیوه های درمانی اعتیاد مبادرت شود که در صورت تحقق این موارد، شاهد شکل‌گیری اقدامات مفیدتر و اثربخش‌تر خواهیم بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تأسیس دهکده‌ها یا شهرهایی برای بازگرداندن معتادان متجاهر به جامعه خبری بود که به تازگی از سوی سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در دیدار از یک مرکز بازپروری اعلام و عنوان شد که تلاش می‌شود در این شهرها یا دهکده‌های سلامتی که برای معتادان متجاهر طراحی شده، آنها را با یک شیب ملایم به جامعه بازگرداند.

کد خبر: 41995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =