اصلاح سیاست‌های وزارت نیرو برای تامین رفاه اجتماعی و حفظ یارانه به برق

وزارت نیرو با تصویب آئین‌نامه نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان در راستای اجرای بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، گام‌هایی را برای تامین رفاه اجتماعی و حفظ یارانه برق برداشت.

به گزارش آتیه آنلاین، تامین برق برای جامعه، ارتباط مستقیم با حفظ رفاه اجتماعی دارد. بیش از یک قرن پیش که برق پا به عرصه خدمات گذاشت، فقط طبقات مرفه از آن استفاده می‌کردند اما امروز با گسترش ارائه خدمات در این حوزه، برق از خدمتی لوکس و خاص اقشار پردرآمد، به خدمتی برای همه تبدیل شد.

با گسترش برق در کشور به تدریج موضوع کیفیت و قیمت تمام شده برق نیز مطرح شده و مانند بسیاری از خدمات اجتماعی از قبیل اتوبوسرانی شهری، لبنیات و... دولت زمام آن را در دست گرفت و توانست آن را سر و سامان داده و سطح خدمات را بالا ببرد. از این رو پس از مدتی، دولت ناچار شد برای حفظ رفاه اجتماعی، یارانه دادن را آغاز کند.

این یارانه در ابتدا بار سنگینی برای دولت نبود، اما با افزایش یارانه، دولت تاب و توان تحمل یارانه را از دست داد و از سوی دیگر سیاست‌های یارانه‌ای جامعه را به مجموعه‌ای مصرفی تبدیل کرد که مایل نیست بپذیرد برق هم کالایی محدود است و باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد.

اعمال خاموشی در تابستان ۱۴۰۰

تابستانی که پشت سر گذاشتیم، تجربه‌ای بود که نشان می‌داد، نبود برق چه اثرات منفی بر جامعه خواهد داشت. وزارت نیرو که به دلیل توزیع برق یارانه‌ای، به بدهکاری بزرگ تبدیل شده است، دیگر نمی‌تواند به اندازه نیازهای جامعه برق تولید کند.

برق یارانه‌ای قادر نیست هزینه‌های مورد نیاز برای احداث نیروگاه را تامین کند. در نتیجه تولید از مصرف پیشی گرفت و وزارتخانه متولی، نتوانست در تابستان ۱۴۰۰ بدون اعمال خاموشی، شبکه برق را مدیریت کند.

اگرچه بارها وزارت نیرو هشدار داده است که اقشار پرمصرف باید در مصرف خود تجدید نظر کنند، اما این قشر که عموما مرفه هستند، برایشان مهم نیست که چه مبلغی برای برق پرداخت می‌کنند، بنابراین هرگز دست به اصلاح الگوی مصرف خود نمی‌زنند و با وجود هشدارهای وزارت نیرو، به نیازهای جامعه بی‌تفاوت هستند. از سوی دیگر هزینه برق یارانه‌ای برای آنها آنقدر نیست که انگیزه‌ای برای کمتر مصرف کردن ایجاد کند. به این ترتیب پرمصرف‌های جامعه حق و حقوق سایر مردم را نادیده گرفته و به بدمصرفی خود ادامه می‌دهند.

تشویق کم مصرف‌ها، جدیدترین سیاست وزارت نیرو

در چنین شرایطی وزارت نیرو دست به اقداماتی برای اصلاح الگوی مصرف جامعه زد. وزیر نیرو در جدیدترین اظهارات خود از تشویق کم مصرف‌ها سخن گفت.

به گفته علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، آئین‌نامه جدید نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان در راستای اجرای بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تصویب شده است.

وی افزود: این آیین نامه در راستای تشویق کم مصرف‌ها نوشته شده است. البته این تشویق به صورت کاملاً مؤثر است به طوری که در فصول گرم، پیش‌بینی شده این عزیزان با صرفه‌جویی خود در واقع معادل هزینه خرید برق تضمینی، پاداش دریافت کنند.

وی افزود: در این آئین‌نامه ما به دنبال این هستیم که عده اندکی هم که مصارفشان بالاتر از الگوی مصرف است، مصارف خودشان را در حد الگو تنظیم کنند و در صورتی که به هر دلیل علاقه‌مند نیستند مصارف خود را کاهش دهند، برق مصرفی آنها به صورت غیریارانه‌ای محاسبه شود. این اقدام کاهش مصرف برق از سوی بخش پرمصرف جامعه را در پی داشته و امکان تأمین انرژی و استفاده برق در تمام فصول برای همه اقشار فراهم خواهد شد.

کد خبر: 42389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =