نابرابری‌اجتماعی حاصل محرومیت از خدمات‌رفاهی و بیمه‌ای است

مدرس دانشگاه گفت: اگرچه نابرابری‌های اجتماعی یک پدیده جهانی است که بر تمام روابط اجتماعی میان انسان‌ها اثر می‌گذارد و تلاش برای رفع آن با سختی‌های بسیار همراه باشد اما با زمینه‌سازی برخورداری همگان از خدمات‌رفاهی و تامین‌اجتماعی، قابل کنترل و درمان است.

علی نوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در تبیین قشربندی اجتماعی با مروری بر فرمایش بزرگان دینی گفت: حضرت علی(ع) فرمود: هرکس که گرسنه است، حتما روزی اش نزد دیگری است و غذایش در شکم فردی دیگر است، همچنین از ابوذر نقل است: هرکس که در جامعه اسلامی گرسنه بود، باید با شمشیر برهنه قیام کند و این یعنی که فرد باید مطالبه‌گر بوده و در صورت گرسنگی و فقر، بیرون آمده و به شرایط ناعادلانه اعتراض کند.

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح کرد: روابط و مناسبات غلط در جامعه، سبب شده است که عده‌ای از درآمد کافی و امکانات زیاد برخوردار باشند و عده‌ای دیگر گرسنه بمانند و فقیر باشند و به عبارتی؛ فقر حاصل روابط، مناسبات غلط و نابرابری‌های اجتماعی است و در عین‌حال نابرابری‌های اجتماعی نیز ناشی از قشربندی و دسته‌بندی‌های نامناسب مردم و اقشار بر اساس یکسری معیارهای ناعادلانه است؛ باید تاکید کنم در سایه حذف نابرابری اجتماعی فرصت برخورداری همگان از بیمه همگانی، رفاه و خدمات اجتماعی برابر فراهم می شود و به موازی این مهم فقر و نابرابری رنگ می بازد.  

وی خاطرنشان شد: فردی صرف اینکه متعلق به قشر خاصی است، فارغ از هر معیار و برتری و... باید ماهی یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد و آنکه کارگر ساده است ماهیانه چهار میلیون تومان درآمد داشته باشد؛ این همان قشربندی غلط جامعه است که باعث می‌شود عده‌ای درآمدهای بسیار زیاد داشته باشند و عده‌ای دیگر در فقر، فلاکت، نابسامانی و گرسنگی به سر ببرند.

این مدرس دانشگاه در بیان علل بروز فقر گفت: گاهی نابرابری‌ها امری طبیعی و خوب خوانده می‌شوند و مشکلی ندارد؛ مثلا اینکه جنسیت نوزادی که متولد می‌شود دختر باشد یا پسر. این جنسیت را فرد تعیین نکرده است بنابراین بعد از آنکه فرد وارد جامعه شد و این نابرابری طبیعی مبنایی برای تبعیض یا عدم برخورداری از مزایای اجتماعی قرار گرفت، آن زمان تبدیل به نابرابری اجتماعی می‌شودو این نابرابری منطقی و موردقبول نیست. فرد به حکم آن که مرد است حقوق انسانی بیشتری داشته و به حکم آن که زن است از حقوق انسانی کمتری برخوردار است؛ در مجموع زمانی که مذهب، جنسیت، زبان و... ملاک ارزش‌گذاری افراد شود نابرابری‌های اجتماعی شکل می‌گیردکه هرگز توجیه‌پذیر و منطقی نیست و باید رویه‌ها و رویکردهای فردی و کلان در این زمینه تغییر کند.  

کد خبر: 42487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =