علل بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در کودکان

یک مشاور و مددکار اجتماعی در بیان تبعات مزمن شدن خشم و خشونت در نوجوانان‌گفت: طبیعتا زمانی که نوجوانی دچار تنش عصبی می شود و یا با ناکامی ها و تعارض های شدید روبرو شود و خانواده و جامعه قدرت بروز این خشم ها را به او ندهند این خشم مزمن در نهاد نوجوان رسوب خواهد کرد و به اشکال گوناگون در دوره جوانی آشکار خواهد شد.

ماندانا حسینی در گفت و گو با آتیه‌آنلاین در بیان تعریف خشونت گفت: هرگونه فعل یا ترک فعلی که باعث آزار روحی و جسمی بر افراد شود که دارای اثرات ماندگاری باشد خشونت محسوب می‌شود، به عبارتی احساس و کنشی که سلامت جسمی و روانی فرد را با مخاطره روبه رو کند به نوعی با بروز خشونت مواجه هستیم. 

وی بااشاره به اشکال چهارگانه خشونت جسمی، عاطفی، جنسی و حقوقی عنوان کرد: ایراد ضرب و جرح در شکل های مختلف آن از جمله صدمه بدنی، شکستن و سوزاندن اعضای بدن، کبود کردن  و... در اثر ایراد ضرب تا شدیدترین نوع خشونت فیزیکی در زمره خشونت جسمی جای می گیرند.

حسینی در تعریف خشونت عاطفی افزود: هر گونه رفتار نامناسب که بر عملکرد رفتاری، شناختی، عاطفی و جسمی فرد ( نوجوان یا جوان) تاثیر منفی داشته باشد خشونت عاطفی است و آزارهای کلامی و غیرکلامی، سرزنش، تحقیر، ناسزا گفتن و مسخره کردن و... از مصادیق این نوع از خشونت به شمار می آیند.

وی افزود: خشونت جنسی استفاده و اجبار کردن فرد به انجام هرگونه رفتار و تماس شکار جنسی، تجاوز، فحشاء و هرگونه بهره برداری جنسی جهت کسب لذایذ و ارضاء میل جنسی است و مصادیق خشونت حقوقی حذف یا نادیده‌ گرفتن حقوق فرد در نقش‌های متفاوت و در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و شهروندی هستند.

حسینی در بیان راهکارهای مناسب در مواجهه با خشونت نوجوانان تاکید کرد: تغییر قوانین اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی با توجه به شرایط روز جهانی، آگاه سازی خانواده ها در فرایند شیوه‌های فرزندپروری، تغییرات اساسی در بینش و روش آموزش و پرورش، آموزش سواد استفاده از رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی به نوجوانان، ایجاد کرسی‌های گفتمان نوجوانان در محافل فرهنگی، هنری و خانوادگی، ایجاد فضاهای تفریحی مثل باشگاه های ورزشی در کنترل و مقابله خشم نوجوانان نقش موثر و کلیدی دارند.

کد خبر: 43608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =