فاصله تندرستی تا بیماری به اندازه نمک

بسیاری از بیماری‌ها از عادت‌های تغذیه‌ای نشات می‌گیرد؛ مصرف بالای نمک نیز یکی این عادت‌ها است که سبب بروز مشکلات و بیماری‌های گوناگون به ویژه فشارخون و مشکلات کلیوی می‌شود. استاندارد مصرف روزانه نمک ۵ گرم است؛ اما میزان مصرف نمک ایرانیان در روز به ۸ تا ۱۰ گرم می‌رسد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مصرف بالای نمک سلامتی افراد را به خطر انداخته و به ویژه عدم رعایت تعادل در مصرف آن در بین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا مستعد ژنتیکی، بسیار زیان‌بار است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ۳۳ درصد بزرگسالان دنیا به فشارخون بالا مبتلا هستند (یک نفر از هر سه بزرگسال). بنابر توصیه این سازمان، با کاهش مصرف نمک به کمتر از ۵ گرم در روز می‌توان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داد.

توصیه‌های خودمراقبتی

بنابر اعلام کارشناسان وزارت بهداشت، روش‌های متنوع و ساده‌ای برای کاهش مصرف نمک وجود دارد؛ قدم نخست اینکه هنگام پخت غذا تا حد امکان نمک کمتری به غذا اضافه شود. سر سفره یا میز غذا نمکدان را حذف کنید. مصرف نمک را کاهش دهید ولی برای همان مقدار هم از نمک یددار استفاده کنید. نمک یددار تصفیه شده را در ظروف در دار تیره‌رنگ و دور از نور نگهداری کنید. از مصرف نمک‌های غیراستاندارد مانند نمک دریا، سنگ‌نمک و ... جدا خودداری کنید. برای خیساندن برنج از نمک تصفیه شده استفاده کنید. همه افراد خانواده از کودک و بزرگسال باید نمک تصفیه شده یددار مصرف کنند. نگه‌داری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود؛ بنابراین تا حد امکان نمک یددار را برای مصرف کوتاه‌مدت تهیه کنید.

همچنین باید مصرف تنقلات و غذاهای شور مانند ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور، سوسیس و کالباس که نمک زیادی دارند را کاهش دهید. بیشتر از ۵ گرم نمک در روز مصرف نکنید. این مقدار شامل نمکی که به‌طور طبیعی در غذاها وجود دارد نیز می‌شود. افراد بالای ۵۰ سال، مادران باردار و شیرده و کسانی که بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون بالا دارند، باید بیشتر از بقیه مراقب مقدار نمک مصرفی خود باشند. به برچسب غذایی غذاها توجه کنید؛ چرا که به شما می‌گوید که در محصول مربوطه چقدر سدیم (نمک) وجود دارد.

جایگزینی ادویه‌جات به جای نمک

می‌توانید به جای نمک از ادویه‌جاتی همچون مرزه، ‌ نعنا و ریحان خشک در غذاها استفاده کنید. همچنین برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها به جای نمک از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و ... استفاده کنید. به میوه‌ها و سبزی‌هایی که به صورت خام خورده می‌شوند (مانند گوجه سبز، خیار، گوجه‌فرنگی و ...) نمک نزنید.

کاهش خطر سکته قلبی

مصرف غذاهای چرب و پرنمک هر روز شما را به سکته قلبی نزدیک‌تر می‌کند و کاهش مصرف نمک از شما در برابر فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، کلیه، پوکی استخوان و برخی از سرطان‌ها مانند سرطان معده محافظت می‌کند.

کاهش مصرف کنسروها

غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند؛ مصرف آن‌ها را کاهش دهید. نان های کم‌نمک یا بی‌نمک مصرف کنید. توجه کنید که مقدار نمک موجود در نان‌ها معمولا زیاد است. سعی کنید مواد غذایی تازه و طبیعی بخورید و مصرف مواد غذایی شور، دودی و ترشی‌ها را کاهش دهید. برای کم کردن مقدار نمک پنیرها، آن‌ها را قبل از مصرف در آب بخیسانید. از انواع مغزدانه و آجیل‌های بدون نمک و بو نداده مصرف کنید.

باید توجه داشت، مهم‌ترین دلیل مصرف زیاد نمک، عادت به طعم شور است؛ مطممئن باشید با کم کردن مقدار نمک مصرفی خود در طول زمان به طعم کم‌نمک هم عادت می‌کنید.

کد خبر: 44454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =