واکسن کرونا، از گره ارزی تا ناجی کره‌ای

از روزی که خبر توزیع و تزریق انواع واکسن کرونا در دنیا منتشر شد، ایران نیز در انتظار آن قرار داشت اما مشکلاتی سر راه واردات و خرید واکسن کرونای فایزر، مدرنا یا دیگر برندهای تأیید شده اروپایی و چینی بود. به اعتقاد بازرگانان، تجار و کارشناسان این حوزه، نقل و انتقال ارزی بزرگترین مشکل در این زمینه بود که البته به گفته دولتمردان این مسأله نیز از طریق بانکی کره‌ای حل شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، واکسن کرونا که همه کشورهای جهان منتظر تولید و توزیع آن بودند و از ماه‌ها قبل برای پیش‌خرید آن از تولیدکنندگان از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، به مشکلی پیچیده برای ایران تبدیل شد؛ چراکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا که در بدترین حالت نباید تأثیری روی کالاهای بشردوستانه (مانند غذا و دارو) می‌گذاشت، گریبان واکسن کرونای مورد نیاز مردم ایران را گرفت. حتی زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه به دلیل کارشکنی‌ها و سیاست خصمانه آمریکا، ایران نمی‌تواند ارز مورد نیاز برای خرید و واردات واکسن کرونا را به تولیدکنندگان آن انتقال دهد و به همین دلیل از فهرست سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز حذف شده است.

بازرگانان ایرانی از وجود همین مشکل به عنوان بزرگترین مانع واردات و خرید واکسن کرونا حرف می‌زدند و اعلام می‌کردند تا این مانع برطرف نشود امکان واکسن برای کشورمان وجود نخواهد داشت.   به گفته تجار ایرانی، موضوع تحریم در سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و با وجود شعارهایی که از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود، در حوزه دارو نیز محدودیت‌ها به شکل واضح قابل رصد است. وقتی شرکت ایرانی برای نقل و انتقال ارز خود، بانکی نمی‌یابد و یا این فرایند بسیار طولانی‌تر و گران‌تر تمام می‌شود، عملاً دارو نیز تحت تحریم است و کسی نمی‌تواند اثرات این موضوع را کتمان کند.

واکسن‌های غربی و فریزری

در این بین، عده‌ای دیگر امیدواری‌هایی به جامعه تزریق می‌کردند، اما به نظر می‌رسید حل این مشکل به این سادگی‌ها هم نیست. ناصر ریاحی - عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن واردکنندگان دارو - در این باره گفت: «در حال حاضر تنها دو واکسن شرکت‌های فایزر- بیوان‌تک و مدرنا - که هر دو با محوریت شرکت‌های آمریکایی نهایی شده‌اند- تأییدات لازم بین‌المللی را دریافت کرده‌اند و در برخی کشورها فرایند واکسیناسیون با استفاده از آنها آغاز شده است. البته هر دوی این واکسن‌ها برای نگهداری و حمل‌ونقل و البته در تولید محدودیت‌هایی

دارند.»  وی افزود: «با توجه به اینکه دمای نگهداری این واکسن‌ها باید بسیار پایین باشد، امکانات مورد نیاز برای زنجیره تأمین آنها در بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد و با توجه به محدودیت‌هایی که در خط تولید وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت، کشورهای مختلف از آن استفاده کنند. در ایران نیز با توجه به همین دشواری‌ها، امکان استفاده گسترده از آن‌ها وجود ندارد.»

واکسن‌های شرقی

رئیس انجمن واردکنندگان دارو با بیان اینکه کار بر روی چند واکسن بسیار امیدوارکننده در دیگر شرکت‌های جهان ادامه دارد، گفت: «واکسن چینی که استفاده از آن در چند کشور حاشیه خلیج فارس آغاز شده، تأییدیه بین‌المللی ندارد اما این شرکت چینی با استفاده از آزمایش‌های گسترده خود در چند کشور مختلف، توانسته ایمنی حدوداً ۷۰ درصدی را به دست آورد. کشورهایی که از این واکسن استفاده می‌کنند در فرایند آزمایش‌های انسانی مشارکت داشتند اما در ایران مجوز چنین آزمایش‌هایی صادر نشد.»

ریاحی ادامه داد: «وزارت بهداشت و هیأت ‌امنای ارزی با همکاری بانک مرکزی، از چند محور موضوع واردات واکسن را دنبال می‌کنند و بخش خصوصی نیز در جریان جلسات مختلف پیشنهادهای خود را برای واردات واکسن ارائه کرده است. آنچه که باید مردم در جریان آن باشند این است که نگرانی در حوزه واردات وجود ندارد و با تأیید واکسن‌های جدید از سوی نهادهای بین‌المللی، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک واکسن به ایران برسد.»

وی با اشاره به نزدیک شدن چند واکسن به مراحل پایانی کار خود، تأکید کرد: «واکسن‌هایی که تأییدات بین‌المللی ندارند و صرفاً بر اساس آزمایش‌های خود در کشورهایی مانند روسیه و چین نهایی شده‌اند، نیاز به گذر زمان و دریافت تأییدات لازم دارند و دلیلی بر ریسک وجود ندارد. جز آنها هم چند واکسن دیگر که دشواری‌های نگهداری و انتقال مانند واکسن فایزر و مدرنا را ندارند به مراحل پایانی کار خود نزدیک می‌شوند.»

وعده شادی‌بخش

در میان خبرهای آغاز واکسیناسیون مردم در کشورهای دیگر و مشکل واردات و خرید آن، خبرهای خوشی به گوش مردم رسید. رئیس کل بانک مرکزی پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که مشکل خرید واکسن کرونا حل شد. عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی ‌نوشت: «در یکی از پست‌های قبلی‌ام تأکید کردم که تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است تا مسأله خرید واکسن کرونا از کوواکس (covax) با مشکل و تأخیر روبه‌رو شود.» وی افزود: «موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) دریافت شد و ما دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری‌های لازم در این زمینه بی‌وقفه ادامه دارد. بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تأمین خواهیم کرد. هماهنگی لازم را با وزارت بهداشت در این خصوص داریم و مردم عزیز مطمئن باشند که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام خواهد شد.»

۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا، نیاز مردم ایران

محمد نجفی‌عرب -رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران- درباره حل مشکل واردات واکسن کرونا به آتیه‌نو اظهار کرد: «به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات دولتمردان مشکل نقل و انتقالات ارزی که بزرگترین مانع برای خرد واکسن بود از طریق کره حل شده و به همین سبب سهمیه ۳۰ میلیون دوزی را که «کوواکس» برای ایران در نظر گرفته است را می‌توانیم بدون مشکل وارد کنیم.» وی افزود: «بر اساس اعلام نیاز صورت گرفته، ۸۰ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون مردم ایران در دو مرحله مورد نیاز است؛ چراکه عده‌ای نیاز به واکسن ندارند و باید اولویت‌بندی‌ها در این زمینه رعایت شود؛ اما امیدواریم تولید واکسن ایرانی به خوبی به نتیجه برسد تا بتوانیم کمبودهای احتمالی را از این محل تأمین کنیم.»

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا اولویت‌بندی وجود دارد، گفت: «بر اساس اولویت‌های در نظر گرفته شده، افراد مسن، افراد دارای بیماری‌های خاص و مشاغل حساس مانند کادر درمان که در معرض ابتلای بالاتری قرار دارند، باید زودتر از بقیه مردم واکسینه شوند؛ اما دیگر واکسن‌ها مانند واکسن چینی یا دیگر واکسن‌های آمریکایی و اروپایی می‌توانند مشکل ما را حل کنند.»

نجفی‌عرب با اشاره به اینکه مردم نگران تأمین واکسن کرونا نباشند و در آینده نزدیک عقب‌افتادگی در این زمینه از دنیا نخواهیم داشت، عنوان کرد: «تجارت در بخش خصوصی راهکاری‌هایی دارد و وزارت بهداشت درصدد است تا از این طریق، واکسن مورد نیاز مردم را تأمین کند؛ چراکه نبود این واکسن و حل نکردن این مشکل می‌تواند معضلات اقتصادی جدی‌تری برای کشور به همراه داشته باشد.»

توزیع عادلانه لازمه واکسیناسیون درست

وی با تأکید بر اینکه ایران نیز مانند دیگر کشورهای دنیا مردم را واکسینه خواهد کرد و این مشکل نیز حل می‌شود، گفت: «آمریکا همواره با استفاده از شیوه‌های مختلف سعی می‌کند برای ایران ایجاد مشکل کند اما مردم باید مطمئن باشند مسئولان کشور این مشکل را حل خواهند

کرد. بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد آحاد و مردم نگران نباشند.» رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه واکسن کرونا با مشکل برخی از داروها که با وجود تولید و واردات بیش از نیاز داخلی با کمبود مواجه می‌شدند، روبه‌رو نخواهد شد، گفت: «در برخی مقاطع شاهد این مسأله بودیم که داروهایی مانند انسولین با وجود واردات بیش از نیاز داخلی یا برخی دیگر از اقلام با وجود تولید چند برابر نیاز مردم، در بازار با مشکل مواجه شده است اما این مسأله به هیچ‌وجه برای واکسن کرونا به وجود نخواهد آمد؛ چراکه این داروها در سیستم توزیع در شبکه مویرگی با نشت و قاچاق مواجه می‌شدند.»

نجفی‌عرب تصریح کرد: «به دلیل اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خود مسئولیت واکسیناسیون را برعهده می‌گیرد و توزیع و تزریق این واکسن در اختیار این وزارتخانه خواهد بود، بعید است پس از واردات و تأمین برای توزیع آن در استان‌ها و واکسیناسیون به مشکلی بربخوریم.»

اعتماد به همسایگان

مجیدرضا حریری - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین- نیز درباره حل مشکل واکسن کرونا اینگونه به آتیه‌نو توضیح داد: «اگر تأمین مالی شویم به راحتی واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد و مسأله خرید واکسن فایزر از طریق سازمان بهداشت جهانی و کوواکس حل می‌شود، اما برای تأمین باقیمانده دوز مورد نیاز کشور می‌توانیم آن را از محل منابعی مانند انگلستان، هند، چین و... خریداری کنیم که بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز همین کار را انجام داده‌اند.»

وی افزود: «پرفروش‌ترین واکسن کرونا در کشورهای منطقه و همسایگان ایران واکسن‌های چینی و هندی است که بر اساس ادعای تولیدکنندگان آن‌ها بیش از نود و چند درصد اثرگذاری دارد و ایمنی در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند. همچنین ترکیه، بحرین، امارات، پاکستان، اندونزی، عراق و غیره جزو کشورهایی هستند که بیشترین خرید واکسن‌شان از چین بوده است.»

کد خبر: 4560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =